Sveriges enda kvarvarande tillverkare av brandslang, Svenska Brandslangsfabriken, Svebab i Skene, är redan på god väg mot All time high 2015. VD Leif Arthursson bekräftar för teko.se:
Vi räknar med att omsätta 55 miljoner kronor i år, en ökning med 20 miljoner jämfört med 2014. Efter första kvartalet i år ligger vi plus 25 procent.
Bilden: Svebab:s VD Leif Arthursson räknar med rekordomsättning 2015. Vi ligger redan 25 procent plus efter Q1. Foto:TEKO
Bakom Svebabs uppgång ligger en breddad marknad, djupare fokus på företagets kärnverksamhet samt satsningar på produktion, utökad service och egen säljare i Stockholm. Även investeringar i nya maskiner är på gång.
För 25 år sedan bestod Svebabs produktion till 90 procent av flatrullade och formstabila slangar för brandposter. Idag är den siffran runt 50. Sedan dess har produktsortimentet breddats till allt från snökanonslang, rökgasfläktar, kopplingar, ventiler och pumpar till slangvård och industrislangrullar.
Företagets viktigaste kunder, förutom brandförsvaret, är jordbruk, gruvor, skidanläggningar, kommuner, försvar, VVS-grossister och industri. All tillverkning sker fortfarande vid fabriken i Skene, något Leif Arthursson är stolt över:
Men vi har konkurrenter, som säljer importerat, flåsande i hälarna hela tiden. Vår produktion är ren och utan utsläpp. Just nu har vi tillverkning tio timmar per dag fem dagar i veckan. En del moment när det gäller montering sker fortfarande manuellt.
Leif Arthursson ser en växande exportmarknad:
Mellan 8 13 juni deltar vi igen för första gången sedan 1995 på världens ledande fackmässa Interschutz Hannover i Tyskland. Min bedömning är att vi kan växa rejält i Europa och övriga världen tack vare våra konkurrenskraftiga produkter, höga kvalitet, kundspecifika lösningar samt service och ett unikt kunnande.
Enligt Leif Arthursson finns det idag lagtexter som är rätt så styrande för branschen. Allmänt menar han att det blivit hårdare brandskyddsregler:
När det gäller den här typen av produkter och dess användningsområde får det inte brista på någon enskild punkt i skarpt läge. Lägg därtill att vi konkurrerar med andra alternativa kemiska släckningsmedel vilka inte är speciellt klimatsmarta. Vatten är fortfarande det mest miljöanpassade sättet att släcka bränder med.
En gummislang håller cirka 20 år och en vävd i 30, sedan måste de bytas ut enligt EU:s normer.
Vilka trender ser du i er bransch?
Anpassade produkter och kundunika lösningar blir allt viktigare. Vi ser också att allt mer affärer pendlar över till återförsäljarledet.
Nätbutik?
Nej!
Hur känns det att vare ensam tillverkare?
Hade det funnits fler ute på marknaden så hade fler pratat slang…
Svebab, som omsatte 35 miljoner kr 2014 och har 14 anställda, är medlem i TEKO.