Vernissage: NOTHING TO WEAR? A CONFESSION / TO MAKE CLOTHES THAT MATTER

Vernissage tisdagen 27 januari 16.00-19.00
Utställning 26 jan-5 feb under Stockholm Fashion Week
Öppet dagligen 12.00-17.00 under modeveckorna

Handarbetets Vänner Handarbetets Vänner är ett textilt centrum för utbildning, utveckling och tillverkning av avancerade textilier och design.
Vernissage 27 januari HV

Utställningen lyfter diskussionen om kläders värde och betydelse för individen i två projekt. ”To make clothes that matter” av 10 olika designer och ”Nothing to wear”, som ingår i ett forskningsprojekt om värdet av kläder.

I Nothing to wear utmanar Pia Mouwitz, universitetslektor i modedesign och forskare vid Textilhögskolan vid Högskolan i Borås, idén om att ”jag inte har någonting att ta på mig”.

To make clothes that matter, elva designers: Ett projekt om värdet av kläder på Textilhögskolan, Högskolan i Borås med Outfits och accessoarer utifrån ett värdeperspektiv av:Elin Melin, Angella Mackey, Linda Holten Ramsvik, Robert&Blad, Iman Aldebe, Petra Dahlin, Victoria Cleverby och Mathilda Nilsson, Konstfack, Fiffi Wilton och Malin Unga, Beckmans designhögskola och Sara Lundberg, Textilhögskolan.

HV och Textilhögskolan 27 januari

Bidrag till utställning och forskning kommer från:

Bidrag kommer från dessa

HV GALLERI

Adress: Djurgårdsslätten 82

HVs utåtriktade verksamhet stöds av Statens kulturråd, Stockholms stad och Nämnden för hemslöjdsfrågor.

För ytterligare information kontakta Lotta Ahlvar på 0709 709586 eller lotta.ahlvar@hv-textil.se samt Pia Mouwitz på pia.mouwitz@hb.se

Handarbetets Vänner, HV

Djurgårdsslätten 82–84