Vår historia och vårt arv gör att vi bryr oss ännu mer om framtiden (Seger)

Från en blygsam start i en tvättstuga, i ett uthus i Västergötlands djupa skogar för nästan 70 år sedan, till en modern och hållbar produktion av funktionella, högteknologiska, stickade sportkläder. Seger har minst sagt gjort en lång resa genom åren. Vår historia och vårt arv gör att vi bryr oss ännu mera om framtiden

Att bli äldre är ofta synonymt med att bli klokare. För Segers del ligger klokheten i att ha sin historia i åtanke när man arbetar med morgondagens produkter. ”Att komma från landsbygden innebär en medfödd kärlek till naturen, ett självklart ansvar för vad som finns i våra produkter och hur vår produktion ser ut”, säger Per Segerqvist, VD för Seger. ”Under vår långa historia har vi blivit kända för kvalitet och hållbarhet. Det har gjort våra mössor och strumpor till allt annat än slit- och släng produkter.”

Att utveckla slitstarka och hållbara produkter är ett sätt att minska konsumtionshastigheten i dagens samhälle. Segers produkter görs för att använda länge – för vissa till och med hela livet ut.

Parallellt med slitstark produktutveckling omfattar Segers hållbarhetsstrategi också allt från produktionsprocessen till att minska på användandet av kemikalier och energiåtgång. Att driva en egen fabrik är både ett stort ansvar, men ger också många möjligheter. Seger påverkar själva allt från arbetsmiljö till energiförbrukning och avfallshantering.

EXP 4.0-behandlad merinoull är en viktig del i flera av Segers produktlinjer. EXP 4.0 behandlingen kräver färre kemikalier (exempelvis klor), och förbrukar upp till 50 % mindre vatten än normalt. EXP 4.0 är den första ullbehandling som uppfyller stränga krav enligt BLUESIGN®, GLOBAL ORGANIC TEXTILE, och ÖKO-TEX standard.

Andra exempel på miljövänliga material som används av Seger i produktionen inkluderar BAMLANA (bambu) och POLARTEC® RECYCLED.

Kontakta: Per Segerqvist, VD. Telefon: +46 321 260 03. SMS: +46 701 690 613. per.segerqvist@seger.se

Ladda hem bilder / text: www.segereurope.com/press