ShareWear – Svensk satsning med lånegarderob genom Instagram

Bilden: ShareWear - lånegarderob genom InstagramFoto: Victor Blomdahl, Duoblau

Den 20 januari lanseras ShareWear, en svensk digital lånekollektion, som ska inspirera till en mer hållbar modekonsumtion på ett globalt plan.

ShareWear lanseras på Instagram den 20 januari 2016, med ett tjugotal plagg fördelade på ett tiotal länder. Den första personen som kommenterar bilden får låna plagget i en vecka. När lånetiden är slut, lägger användaren upp en ny bild på plagget i sitt konto, och på det sättet vandrar plaggen vidare under hashtagen  #sharewear.

Sharewear instagram v3g

Den första ShareWear-kollektionen består initialt av plagg och accessoarer från Filippa K, Hope, House of Dagmar, NIKOLAJ d’ETOILES, Uniforms for the Dedicated, Weekday and Whyred. Målet är att göra ready-to-share till det nya ready-to-wear.

ShareWear-kollektionen finns tillgänglig i ett digitalt showroom på www.sharewear.se där man också kan följa var i världen plaggen befinner sig.

Bakom ShareWear står Svenska Institutet och VisitSweden som tillsammans med modeorganisationerna Swedish Fashion Council och ASFB utarbetat konceptet. Kampanjen syftar till att skapa medvetenhet kring hållbarhetsfrågan i modebranschen och samtidigt bidra med en möjlig lösning.

För mer information kontakta:

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige, Svenska institutet

anna.knutsson@si.se