Black Ice – ett helt nytt skridskokoncept från Lundhags

Lundhags har under många år varit ett starkt varumärke för långfördsskridskor.
Nu lanserar Lundhags det helt nyutvecklade skridskokonceptet Black Ice (eng för kärnis). I Black Ice ingår fyra nya skridskor, ny kombinerad tur- och skridskokänga, nya ispikar och stavar utvecklade tillsammans med Swix samt uppdaterad säkerhetsutrustning.

Du hittar hela Black Ice-kollektionen på http://lundhags.se/blackice/index.html

Samtliga skridskomodeller (Dominator, T-skate Pro, T-skate och Fleet) är utvecklade med fokus på att skapa en konstant åkradie oavsett temperatur. Profilen och skenan är fästa med genomgående fjädrande rörnitar som ger ett starkt och säkert resultat. Samtidigt låter konstruktionen materialen röra sig i förhållande till varandra.

– När naturen bestämmer sig för att röra på sig så är det bara att följa med, säger Stephen Copp, projektansvarig för skridskoutvecklingen på Lundhags. Vi har verkligen lyckats att anpassa skridskorna efter naturens rörelser, både vad gäller konstruktion, design och materialval. Naturis förändrar sig varje dag, beroende på yttertemperatur, hur isen har frusit och salthalt. Därför behöver skridskorna vara väldigt tekniska och materialen de allra bästa.

Skridskorna i Black Ice-serien är 100 % svensktillverkade, profilen är gjord i återvunnet aluminium och skenan i rostfritt stål. Nytt med Black Ice är även att bindningen har flyttats fram jämfört med traditionella långfärdsskridskor. Detta för att ge en optimal placering av foten i förhållande till skridskons åkyta, istället för att förhålla sig till dess totala längd. Därmed placeras trycket rätt och du får ett bättre skär.

Via Lundhags mediadatabas Exigus hittar du alla tänkbara bilder och produkttexter för Lundhags Black Ice-sortiment och andra produkter. Där kan du dessutom anpassa bilderna till rätt storlek och upplösning. www.lundhags.exigus.se Användare: Press Lösenord: Press Lundhags

För vidare information, vänligen kontakta:

Anders Blomster, marknadschef Lundhags, 070-932 46 99

Stephen Copp, projektansvarig Black Ice, 073-363 13 25

www.lundhags.se

Tekniska specifikationer:

DOMINATOR

Dominator skridsko

Dominator är Lundhags toppmodell för den åkare som vill justera sin balanspunkt i sidled.

Åkyta och skena är designade för att passa alla typer av underlag, under hela skridskosäsongen.

Vikt: 1020 g (45 cm)

Längd: 40, 45 och 50 cm

Rek pris: 2500 SEK / 250 Euro

• Avancerad tur- och motionsskridsko

• Justerbar i sidled i två lägen

• 100 % svensktillverkad och 100% återvinningsbar samt tillverkad av återvunnet material

• Innovativ pivotupphängd infästning av skenan

• Åkradie 28 meter, samma åkradie oavsett temperatur

• Skena av rostfritt stål från Sandvik

• Hålprofil och balanspunkt anpassad endast för NIS platta och bindningar

• Rottefella Xcelerator-bindning medföljer

• Bindningen ej monterad

GUIDE BC

Ny tur- och skridskopjäxa med Lundhags klassiska skalprincip och med urtagbar filtinnersko.

Känga Guide BC

Guide BC är en stabil pjäxa med kraftfull cellgummibotten. En pjäxa som är välisolerad mot kyla underifrån och optimal vid blöta förhållanden: Innerskon kan enkelt plockas ut, torkas eller bytas.

Vikt: 800 g (45 cm)

Storlekar: 36-48

Rek pris: 2900 SEK / 250 Euro

• Tur- och skridskopjäxa med mellanhögt skaft

• Rottefella BC-sula

• Certech® 4.5 cellgummibotten

• Löstagbar filtinnersko i ull med HFC-hälgrepp

• Skaft i Perwanger® splitskinn

CORE

Dubbelpik i härdat aluminium och komponenter från Swix. Med korkdetaljer som håller kylan från staven borta från kroppen. Ena staven har en extra vikt och används med fördel som singel-pik.

Längder: 132-156 cm

Core stav

Rek pris: 1000 SEK / 90 Euro

• Komponenter från Swix

• Korkdetaljer för extra värme

• Flyter horisontellt ihopkopplad och vertikalt för sig själv

Lundhags Skomakarna AB grundades 1932 av skomakaren Jonas Lundhags som började tillverka skor och kängor på Frösön i Jämtland, Sverige. Hans övertygelse om kvalitet och funktion var lika utpräglat som hans kärlek till naturen. Detta fokus har alltsedan dess format företaget. Idag är Lundhags ett av Skandinaviens klassiska varumärken inom outdoor.

Lundhags utvecklar och marknadsför kängor, kläder, ryggsäckar och långfärdsskridskor för ett aktivt friluftsliv. Företaget har kontor med skomakeri/produktion i Järpen, Jämtland, samt kontor i Stockholm. Dessutom Fabriksbutiker i Järpen och i Insjön, Dalarna. Lundhags säljer även Swix och Ulvang på svenska marknaden. Total omsättning 2013 var 139 mSEK.

Lundhags ägs av Swix Sport AS som är en världsledande leverantör av valla, skidstavar och kläder under varumärket Swix