För sex år sedan tog Johan Lövqvist över som VD för sport- och outdoormärket Tenson. Då ett sargat bolag med en omsättning i fritt fall och utanför allt fler distributionskanaler. Nu har han vänt utvecklingen. Första verksamhetsåret efter restarten omsatte Tenson 66 miljoner kr. År 2015 ska den siffran vara 200 miljoner kr. Johan Lövqvist, 41 år, förklarar hur:
Idag har vi en ordnad ekonomi, ett starkt varumärke, ett attraktivt sortiment och återförsäljarna har återvänt. Nu finns vi också i Ryssland, USA och Kanada. Lägg till detta en storsatsning på Active outdoor och skor!
Bilden: Tensons VD Jan Löfqvist tror att USA och Kanada står för en stor del av företagets omsättning inom fem år.
Tenson grundades 1951 i Varberg och ägs idag av holländska USG Limited Sport Group. En detaljhandelsbjässe med 350 egna butiker och en uppsjö intressanta varumärken i portföljen. Däribland numera Sisjöbaserade Tenson. Johan Lövqvist igen:
Jackor, som står för 50 procent av omsättningen, är fortfarande den stora ledstjärnan i kollektionen och vår kärnverksamhet. Idag säljer vi hälften av våra produkter via sportfackhandeln och resten via den traditionell beklädnadsfackhandel. Vi driver ingen egen nätbutik, men finns med på våra återförsäljares egna webshoppar.
Tensons slutanvändare är huvudsakligen 30plussare från båda könen, men företaget marknadsför också en egen barnkollektion. Tenson sponsrar landslagen inom nya unga vintersporter som Skicross och Puckel.
Företaget tillverkar i Kina och tygerna vävs i Japan, Sydkorea och Taiwan:
Det fungerar bra för oss i Kina. Vi jobbar hårt med CRS-frågor och vi kan rakryggat se våra kunder i ögonen när det gäller vårt ansvarstagande där borta med hänsyn till sociala, etiska och miljömässiga aspekter, säger han.
Trenden inom outdoor-marknaden är enligt Johan Lövqvist främst utvecklingen på materialsidan:
I dagsläget utvecklar vi kontinuerligt egna funktionsmaterial MPC, MPC Extreme och Airpush, som vi varumärkesskyddat world wide. Det är främst på jacksidan som vi mixar olika material för att skapa unika produkter. Sju medarbetare jobbar kontinuerligt med design och produktutveckling hos oss, säger han.
Enligt Johan Lövqvist ser framtiden ljus ut för Tenson:
Vi utvecklas hela tiden. Just nu är vi inne i en intensiv tillväxtfas på exportmarknaden. Vi har precis skickat iväg Tensonprodukter till ett tiotal butiker i USA och ett 30-tal i Kanada. Vi har hittat rätt distributör. Både han och vi är överens om att våra produkter kommer att funka bra i Nordamerika.
Responsen från mässorna som Tenson hittills varit med på i Los Angeles, Las Vegas och New York lovar gott. Inom fem år tror Johan Lövqvist att USA och Kanada står för en betydande andel av omsättningen. Andra marknader som kommer att växa är Ryssland, Tyskland och Belgien. Tensons starkaste marknader är fortfarande Sverige, Holland och Danmark.
Tenson, som har 34 anställda, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt.