Textiltapeten het igen efter 40 år

Textiltapeten är het igen. Det var 40 år sedan den fanns med i modebilden senast. Nu går den en ny vår till mötes. Sveriges enda producent av textiltapeter i lin – Kinnalin i Kinna – kör för högtryck i fabriken för att klara efterfrågan.
– Det är de gamla klassiska färgerna som säljer bäst. Över 90 procent av produktionen går på export, säger VD Björn Ahlström.

Många minns säkert gamla 70-talsinredningar med textiltapeter i murriga jordfärger. Då var de högsta mode. Idag har den yngre generationen tagit till sig konceptet. 

Björn Ahlström menar att textiltapeten kommit i ropet igen tack vare dess höga kvalitet, struktur och funktionalitet:

– De är hållbara och kraftfulla tack vare lingarnet samt skapar en levande och rustik miljö på vilken tråkig fondvägg som helst. En annan fördel är att den också döljer eventuella skavanker i underlaget.

När det gäller prisbilden kostar en rulle lintapet (åtta meter) 1 500 kr i butik. Papperstapeten kostar från 300 kr och uppåt. Det är linet och tillverkningen som gör priset. Enligt Björn Ahlström avskräcker inte priset kunderna:
– Absolut inte. De är beredda att betala fem gånger så mycket för en kvalitetsprodukt i 100 procent lin.

Från att ha varit ett renodlat textilföretag är Kinnalin idag tillverkare av textiltapeter, vilket står för halva omsättningen. Företagets produkt är det klassiska varumärket Novalin från 1965.

– Som företag är vi okända, men varumärket är mycket känt. Så känt att vi har sålt det till ett holländskt bolag. De sköter den internationella marknadsföringen åt oss. Tack vare det har vi nu agenter i både Nordamerika och Kanada. Två stora framtidsmarknader för oss, säger Björn Ahlström.

Enligt honom är Kinnalins styrka att företaget är relativt lite konkurrensutsatt. Det finns ingen annan tillverkare med samma höga kvalitet och med den maskinparken, som bara används för tillverkning av lintapeter. Lägg därtill kunnig produktionspersonal.

Kinnalins återförsäljare i Sverige är den traditionella färghandeln, som står för 80 procent av försäljningen.

Kinnalin, som grundades 2009, har anor från 1873 i form av dåvarande tygtillverkaren Claes Håkansson. Kinnalin har också förvärvat varumärket Borås Cotton vars möbeltygskollektion bolaget nu marknadsför.

Tillväxten i framtiden ser Björn Ahlström på nya marknader som Nordamerika och Asien. Sedan tidigare finns Kinnalin på flera europeiska marknader och i Norden. Omsättningsmålet för 2013 är fem miljoner kronor.

Kinnalin, som ägs av Marts Wikman och har fem anställda, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!