Stenströms i kraftig expansion

Med en kraftig ökning till 160 miljoner förra året summerar skjorttillverkaren Stenströms i Helsingborg ännu ett omsättningsrekord. Det är den starka utvecklingen i utlandet som drar upp volymerna, men företaget lockar även fler på den tröga inhemska marknaden.
?Nu laddar VD:n och ägaren Anders Bengtsson för fortsatt tillväxt och genomför under våren en utbyggnad av fabriken i Estland. Till skillnad från många andra svenska modeföretag som under senare år valt att bredda ägandet fortsätter Stenströms att expandera av egen kraft.
– Vi är privilegierade att ha de marginaler som krävs, säger han till teko.se.

 

Med en kraftig ökning till 160 miljoner förra året summerar skjorttillverkaren Stenströms i Helsingborg ännu ett omsättningsrekord. Det är den starka utvecklingen i utlandet som drar upp volymerna, men företaget lockar även fler på den tröga inhemska marknaden. ?Nu laddar VD:n och ägaren Anders Bengtsson för fortsatt tillväxt och genomför under våren en utbyggnad av fabriken i Estland. Till skillnad från många andra svenska modeföretag som under senare år valt att bredda ägandet fortsätter Stenströms att expandera av egen kraft.
– Vi är privilegierade att ha de marginaler som krävs, säger han till teko.se. 
När Anders Bengtson köpte ut sina två syskon ur familjeföretaget Stenströms vid årsskiftet 2010/2011 landade omsättningen på 115 miljoner. En dubbling av försäljningen jämfört mot fyra år tidigare. Förklaringen till det kraftiga uppsvinget är ett lyckat kollektionsarbete där Stenströms, förutom framgångsrik exploatering av rådande trender också varit med och tagit nya estetiska grepp. Som exempel var företaget tidigt ute med färgande knappar och kontrasterande tyg på insida och som fortfarande är en viktig tendens. Steget mot mer slimmade modeller som togs under första halvan av nollnolltalet – och som öppnat dörren till en yngre publik – är en annan viktig tillväxtfrämjande faktor.
Men det är inte bara företagets herr- och damskjortor som säljer. 2010 utökades designen med exklusiva cashmeretröjor, en satsning som även den fallit väl ut. 
– Breddningen gör att vi kan arbeta mer konceptuellt i närmandet mot konsumenten med snygga kombinationer. I höstas lanserade vi även en tuff kavaj i några olika färger. Även här är mottagandet bra. Någon mer helgjuten satsning på konfektion är dock inte aktuellt, säger Anders Bengtsson som tidigare ägde konfektionsföretaget Oscar Jacobson tillsammans med sina syskon. 
En viktig nyhet på exportsidan i år är att Stenströms lanseras i Schweiz. En marknad som längre prioriterats bort då landet står utanför EU, med allt vad det innebär av fördyrande tullavgifter. Tack vare en serie positiva omständigheter etablerades förra året en kontakt med en meriterad inhemsk agent och som längre fram i år introducerar Stenströms vid en mängd premiumbutiker runt om i landet.
Andra länder där Anders Bengtsson räknar med ökade exportintäkter är Benelux, Tyskland och England. Förra året nådde företaget en topposition bland leverantörerna på det exklusiva varuhuset Selfridges på Oxford Street i London. I husets prestigefyllda skara av skjortmärken var Stenströms den aktör i höstas som presterade bäst genomförsäljning. Längre fram i år introduceras märket vid Selfridges enheter i Birmingham och Liverpool. Bland mycket annat.
Stenströms säljs idag i 20 länder, inklusive Ryssland där märket marknadsförs av den finska varuhuskedjan Stockmann och deras fem enheter runt om i landet.
I år budgeterar företaget med en ökning till 175 miljoner, varav exporten kommer att svara för 65 procent. För att möta den ökade efterfrågan byggs fabriken i Estland snart ut med 1 000 kvm till 4 000 kvm. Samtidigt genomförs nyanställningar vid anläggningen. När alla pusselbitar är på plats blir det en hejdundrande fest för att fira att anläggningen i år fyller tjugo år.
Som följd av Stenströms kraftiga ökningar har företaget tvingats outsourca allt mer av tillverkningen och endast en tredjedel sker idag i egen regi. Men den egna fabriken är och förblir en viktig resurs, enligt Anders Bengtsson:
– Att som många företag helt förlita sig på underleverantörer skulle äventyra vår kvalitets- och servicenivå. Fabriken är en viktig del av Stenströms framgångsrecept.

När Anders Bengtson köpte ut sina två syskon ur familjeföretaget Stenströms vid årsskiftet 2010/2011 landade omsättningen på 115 miljoner. En dubbling av försäljningen jämfört mot fyra år tidigare. Förklaringen till det kraftiga uppsvinget är ett lyckat kollektionsarbete där Stenströms, förutom framgångsrik exploatering av rådande trender också varit med och tagit nya estetiska grepp.

Som exempel var företaget tidigt ute med färgande knappar och kontrasterande tyg på insida och som fortfarande är en viktig tendens. Steget mot mer slimmade modeller som togs under första halvan av nollnolltalet – och som öppnat dörren till en yngre publik – är en annan viktig tillväxtfrämjande faktor.

Men det är inte bara företagets herr- och damskjortor som säljer. 2010 utökades designen med exklusiva cashmeretröjor, en satsning som även den fallit väl ut.

– Breddningen gör att vi kan arbeta mer konceptuellt i närmandet mot konsumenten med snygga kombinationer. I höstas lanserade vi även en tuff kavaj i några olika färger. Även här är mottagandet bra. Någon mer helgjuten satsning på konfektion är dock inte aktuellt, säger Anders Bengtsson som tidigare ägde konfektionsföretaget Oscar Jacobson tillsammans med sina syskon.  

En viktig nyhet på exportsidan i år är att Stenströms lanseras i Schweiz. En marknad som längre prioriterats bort då landet står utanför EU, med allt vad det innebär av fördyrande tullavgifter. Tack vare en serie positiva omständigheter etablerades förra året en kontakt med en meriterad inhemsk agent och som längre fram i år introducerar Stenströms vid en mängd premiumbutiker runt om i landet.

Andra länder där Anders Bengtsson räknar med ökade exportintäkter är Benelux, Tyskland och England. Förra året nådde företaget en topposition bland leverantörerna på det exklusiva varuhuset Selfridges på Oxford Street i London. I husets prestigefyllda skara av skjortmärken var Stenströms den aktör i höstas som presterade bäst genomförsäljning. Längre fram i år introduceras märket vid Selfridges enheter i Birmingham och Liverpool. Bland mycket annat.

Stenströms säljs idag i 20 länder, inklusive Ryssland där märket marknadsförs av den finska varuhuskedjan Stockmann och deras fem enheter runt om i landet.

I år budgeterar företaget med en ökning till 175 miljoner, varav exporten kommer att svara för 65 procent. För att möta den ökade efterfrågan byggs fabriken i Estland snart ut med 1 000 kvm till 4 000 kvm. Samtidigt genomförs nyanställningar vid anläggningen. När alla pusselbitar är på plats blir det en hejdundrande fest för att fira att anläggningen i år fyller tjugo år.

Som följd av Stenströms kraftiga ökningar har företaget tvingats outsourca allt mer av tillverkningen och endast en tredjedel sker idag i egen regi. Men den egna fabriken är och förblir en viktig resurs, enligt Anders Bengtsson:

– Att som många företag helt förlita sig på underleverantörer skulle äventyra vår kvalitets- och servicenivå. Fabriken är en viktig del av Stenströms framgångsrecept.

Stenströms är medlem i TEKO.

Ta mig tillderas hemsida!