Rivstart för Etons nätbutik i USA

Den 4 juni förra året sjösatte skjorttillverkaren Eton en egen nätbutik på engelska, tyska och svenska. Efter tio månader genererade den vinst. För två månader sedan lanserades shoppen i USA och Kanada. Efter två veckor var den amerikanska sajten mest besökt av alla, före Sverige och Storbritannien. Nu skriver bolaget upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.

Enligt Fredrik Appelqvist, bilden, ansvarig för Etons e-handel, har målgruppen redan klickat sig fram till shoppen:
– Den frekvente webbshopparen är identisk med vår traditionella målgrupp, affärsmän i åldrarna 25 till 40 år som bor i storstad.??Marknadsföringen av shoppen sker främst genom sociala medier där Instagram gått bäst. Flest kunder genereras via Googles sökordsoptimering. Parallellt bygger Eton upp en egen omfattande kunddatabas.
Reaktionerna från kunder och återförsäljare har genomgående varit positiva. Fredrik Appelqvist igen:?– Våra återförsäljare inser att vi måste finnas på nätet. Det handlar om en win-win situation. Idag orienterar sig många kunder på vår sajt och handlar i en fysisk butik. Detta ger merförsäljning åt våra återförsäljare.
För att öka antalet nätkunder i allmänhet och behålla befintliga kunder i synnerhet finns det en rad olika redskap beroende på e-handelsplattform:
– Nästa steg för oss är ett nytt CRM-system för styrning, organisering och administration av våra kunder. Då kan vi jobba mer med utskick inför födelsedagar, påminna om att nu har de inte varit inne på shoppen på länge, ge nya köpförslag och se vad kunden tittat på vid sitt senaste besök. ??Fredrik Appelqvist poängterar dock att Eton kommer att ligga kvar hos bra fristående e-handlare typ brittiska Mr. Porter och svenska Care of Carl.
Över 95 procent av det som köpts via nätet är skjortor. Etons senior advisor Jan Borghardt säger:
– Skjortor är en lätthandlad produkt. Har kunden väl köpt en skjorta via nätet i rätt storlek, så är det väldigt enkelt att handla nästa gång. Vårt fokus är skjortor, som vi varit bra på sedan 1928.
När Fredrik Appelqvist blickar framåt handlar det om att satsa på fler marknader:
– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur. Nyligen öppnade Eton en fysisk butik på exklusiva varuhuset El Palacio de Hierro i Mexico City.
För fabriken i västgötska Gånghester innebär framgången med e-handelskonceptet nya jobb. Just nu arbetar fem personer på heltid med webben och distribution. När Etons nya lagerlokal står klar i höst blir det nyanställningar.
Vilka är dina bästa tips till alla som tänker dra igång e-handel?
– Tala om vilken produkt du ska sälja och vilken plattform som är mest lämplig för detta. Det handlar också om att våga starta upp. Inte oroa sig för vad återförsäljarna kommer att säga. De får garanterat fler besök i sina butiker. Tänk också på att e-handel går över mer och mer till mobilen. Det kräver nya kreativa tekniska lösningar.
Eton, som beräknas omsätta 500 miljoner kr i år, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras shop!

Enligt Fredrik Appelqvist ansvarig för Etons e-handel, har målgruppen redan klickat sig fram till shoppen:

– Den frekvente webbshopparen är identisk med vår traditionella målgrupp, affärsmän i åldrarna 25 till 40 år som bor i storstad.

Marknadsföringen av shoppen sker främst genom sociala medier där Instagram gått bäst. Flest kunder genereras via Googles sökordsoptimering. Parallellt bygger Eton upp en egen omfattande kunddatabas.Reaktionerna från kunder och återförsäljare har genomgående varit positiva. Fredrik Appelqvist igen:

– Våra återförsäljare inser att vi måste finnas på nätet. Det handlar om en win-win situation. Idag orienterar sig många kunder på vår sajt och handlar i en fysisk butik. Detta ger merförsäljning åt våra återförsäljare.

För att öka antalet nätkunder i allmänhet och behålla befintliga kunder i synnerhet finns det en rad olika redskap beroende på e-handelsplattform:

– Nästa steg för oss är ett nytt CRM-system för styrning, organisering och administration av våra kunder. Då kan vi jobba mer med utskick inför födelsedagar, påminna om att nu har de inte varit inne på shoppen på länge, ge nya köpförslag och se vad kunden tittat på vid sitt senaste besök. 

Fredrik Appelqvist, bilden nedan, poängterar dock att Eton kommer att ligga kvar hos bra fristående e-handlare typ brittiska Mr. Porter och svenska Care of Carl.

Över 95 procent av det som köpts via nätet är skjortor. Etons senior advisor Jan Borghardt säger:

– Skjortor är en lätthandlad produkt. Har kunden väl köpt en skjorta via nätet i rätt storlek, så är det väldigt enkelt att handla nästa gång. Vårt fokus är skjortor, som vi varit bra på sedan 1928.

När Fredrik Appelqvist blickar framåt handlar det om att satsa på fler marknader:

– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur. Nyligen öppnade Eton en fysisk butik på exklusiva varuhuset El Palacio de Hierro i Mexico City.

För fabriken i västgötska Gånghester innebär framgången med e-handelskonceptet nya jobb. Just nu arbetar fem personer på heltid med webben och distribution. När Etons nya lagerlokal står klar i höst blir det nyanställningar.

Vilka är dina bästa tips till alla som tänker dra igång e-handel?

– Tala om vilken produkt du ska sälja och vilken plattform som är mest lämplig för detta. Det handlar också om att våga starta upp. Inte oroa sig för vad återförsäljarna kommer att säga. De får garanterat fler besök i sina butiker. Tänk också på att e-handel går över mer och mer till mobilen. Det kräver nya kreativa tekniska lösningar.

Eton, som beräknas omsätta 500 miljoner kr i år, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras nätbutik!