Inför åttioårsjubiléet nästa år knyter klassiska underklädesföretaget Resteröds an till sin långa historia som trikåtillverkare med nostalgisk marknadsföring och nylansering av klassiskt tidlösa plagg som speglar företagets designhistoria.
Ett fantastiskt berättarkapital har byggts upp i företaget genom åren och det ska vi ta tillvara bättre. Vi vill visa att det vi arbetar med idag gjorde vi redan för åttio år sedan. Och kommer så även göra om ytterligare åttio år förhoppningsvis, säger VD Karl Linder.
Efter att Karl Linder rekryterades som VD för Resteröds förra året har företaget sett över sin produktportfölj och allt mer kraft ägnas nu åt kroppsnära plagg som kalsonger, linnen, t-shirts, långkalsonger, sweatshirts med mera.
Vad vi gör är att fokusera på kärnverksamheten och den tradition bröderna Mattson från Resteröd i Bohuslän lade grunden för 1935 när de investerade i var sin rundstickningsmaskin och började producera underställ för arbetsbodarna utmed kusten.
Nylanseringen som genomförs gäller Resteröds Original Collection som är baserad på den typ av klassiska tidslösa plagg som lade grunden för företagets framgångar en gång i tiden. I samband med satsningen har en ny kampanj och brandbook tagits fram som i text och bild berättar historien om Resteröds. De starka nostalgiska inslagen balanseras med nytagna modebilder där Alexander Östlund agerar modell.
Att med corporate storytelling förstärka och förhöja kundens upplevelse av ett varumärke är något som allt fler aktörer på konsumentmarknaden ägnar sig åt.
I vårt fall handlar det om att kommunicera bilden av ett märke som vuxit fram den långa vägen och tydligt visa hur vårt mångåriga arbete med kvalitet och passform bedrivits, säger Karl Linder.
Som ett led i fokuseringen på kroppsnära design har Resteröds börjat förbereda en inbrytning i badmodesegmentet.
Kollektionen kommer lanseras till våren och designas för att passa in i vårt övriga utbud. I blickfånget finns såväl befintliga som nya återförsäljare, säger Karl Linder.
Runt hälften av Resteröds försäljning genereras i Sverige. Exporten går fram för allt till grannländerna, men även till ett antal utvalda länder som Japan, Spanien, Kroatien och Slovenien.
Garaget i Resteröd som bröderna Mattsons startade verksamheten i ersattes sedermera med betydligt större lokaler i Ljungskile, där Resteröds numera bedriver en populär outlet med tillhörande lager. Den blivande åttioåringen kan se tillbaka på en intressant moderesa genom krigsår, förändrade arbetsmarknadsvillkor och globalisering.
Sättet som attraktionskraften upprätthållits genom åren är något vi ser som en kvalitetscertifiering och är stola över. Att blicka tillbaka och dra lärdom av denna gedigna historia är lika viktigt som att speja mot horisonten för vår del, säger Karl Linder.