Oscar of Sweden på plats i Kina Första butiken öppnad i Ningbo

Skjorttillverkaren Oscar of Sweden i Borås satsar på Kina. Den 6 mars öppnade modeföretaget sin första butik i sjumiljonerstaden Ningbo. I år blir det flera nya butiker i Shanghaiområdet. Planen är att öppna 50 stycken inom fem år. VD Per Åhman förklarar storsatsningen:
– Det handlar om butikskoncept upp till 40 kvm med skandinavisk prägel. Butikerna ligger i noga utvalda shoppingcentra.

Bilden: Ningbo har sju miljoner invåranare.

Bakgrunden är ett möte på den senaste modemässan i Berlin. VD Per Åhman igen:

– Vi fick kontakt med ett kinesiskt bolag som gillade våra kollektioner och föreslog ett samarbete på den kinesiska marknaden. Om vi gav dem rättigheterna att marknadsföra och sälja våra modeskjortor så skulle de stå för alla etableringsinvesteringar. Eftersom det är viktigt för oss att gå ut på exporten för att bli bredare, kom erbjudandet lägligt.

Per Åhman har besökt Kina flera gånger sedan dess och han ser projektet som spännande:

– Vi är förmodligen först bland svenska modeföretag med den här typen av affärsupplägg i Kina. Däremot finns det ett par tyska kollegor till oss som startat upp på samma sätt som vi nu gör. Valet att öppna först i Ningbo är dels att det är en välmående stad med relativt hög medelinkomst, dels att den har en koncentrerad stadskärna där det är lättare att synas än i Shanghai.

Bilden: Oscar of Swedens butik i Ningbo.

Kravet från Boråsföretagets partner i Kina var att alla plagg och alla tyger ska produceras i Europa:

– Det finns inte en modemedveten kines idag som skulle köpa en Oscar of Sweden-skjorta om den var tillverkad i Kina. För den kinesiska modekonsumenten är ”Made in Europe” en garanti för exklusivitet. För att kunna möta den kinesiske kundens krav har vi tagit fram en stomme för nya modeller. 

–Det skiljer nämligen vad gäller passform, främst armlängd samt bröst- och axelparti. Modebilden i Kina är ungefär som det rådande internationella skjortmodet med färgmatchning och fler detaljer här hemma i Sverige. Kineserna föredrar dock något mer diskreta färger.

Hur realistiskt är det med 50 butiker inom fem år?

– Det är svårt att säga. Nu ska vi provköra detta i två år och sedan utvärdera. Vi tar inte ut några segrar i förskott. Vi tar inga finansiella risker. Vi har full insyn i det kinesiska bolaget, som har resurser att genomföra projektet på sikt.

Hur mycket räknar ni med att öka omsättningen tack vare detta?

– Det vågar jag inte säga någonting om. Vi ser det här som en jättemöjlighet att komma in på världens största marknad. Vi har ett omsättningsmål för 2017 som landar på 75 miljoner kr. Kina inkluderat.

Oscar of Sweden är medlem i TEKO.

Ta mig till deras webbsajt!