Ny affärsmodell lyfter Gabriel

För tre år gick Micke Olsson in som delägare i textilföretaget Gabriel i Östersund. Han kom till ett bolag som under många år levt enbart på att brodera åt andra:
– Idag har vi bytt affärsmodell och är numera en komplett leverantör av brodyr, mössor, transfer, arbetskläder och profilplagg. Det ger oss en bredare bas att stå på.

Micke Olsson, 46 år, har ett gediget förflutet inom tekobranschen. Under fyra år var han resande i Norrland för konfektionsföretaget Blåkläder:

– En fantastiskt lärorik period i mitt 25-åriga liv som säljare. Jag lärde mig det mesta om arbetskläder och hur återförsäljarledet fungerar. Jag sålde till alla – från småhandlare till stora yrkesbutiker. Mitt distrikt omfattade Söderhamn i söder till Kiruna i norr med bas i Östersund. 

Gabriel startade 1969. Då var verksamheten fokuserad på enbart import av profilkläder, som sedan såldes vidare till främst i Mellansverige. Under den perioden breddade företaget med brodyrmaskiner. 

– Idag jobbar jag med uppsökande försäljning, mot små och medelstora företag. Allt från bensinmacken till it-företaget. Östersund och Jämtland är vår största marknad. Vi har ökat försäljningen på befintliga kunder här under 2013. 

Gabriel marknadsför de flesta av de mest kända varumärkena inom de olika segmenten: Blåkläder, Lundhags, Segers, New Wave, Woolpower, Taiga och Swedteam. Företaget är också känt för sina kvalitetsmössor. Produkter som Micke Olsson vill satsa mer på i framtiden:

– Idag handlar vår marknadsföring mest om personlig bearbetning av kunder och presumtiva kunder. Vi har en egen webbsajt däremot är en egen webbshop är inte aktuellt i dagsläget. Konkurrensen på nätet är stenhård. Ett sökord som ”arbetskläder” ger över 300 000 träffar. 

Enligt Micke Olsson säljer Gabriel mest på att vara det lilla flexibla företaget med snabb service, korta leveranstider och bra produkter. Den offentliga sektorn är inget han vill satsa på:

– Nej, den ger vi oss inte på. Upphandlingen via anbud är alldeles för krånglig för oss mindre spelare. Det avskräcker inte bara oss utan många andra småföretagare.

Norge ligger som bekant nära Östersund. Micke Olsson ser klara affärschanser där:

– Absolut, men det händer mycket i Östersund också. Här finns tilväxten.

Hur ser du på framtiden?

– Vi har haft en tillväxt på 20 procent per år de senaste två åren. Min målsättning är att vi ska öka lika mycket under 2014. 

Gabriel, med tre anställda, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras webbsajt!

Micke Olsson, 46 år, har ett gediget förflutet inom tekobranschen. Under fyra år var han resande i Norrland för konfektionsföretaget Blåkläder:
– En fantastiskt lärorik period i mitt 25-åriga liv som säljare. Jag lärde mig det mesta om arbetskläder och hur återförsäljarledet fungerar. Jag sålde till alla – från småhandlare till stora yrkesbutiker. Mitt distrikt omfattade Söderhamn i söder till Kiruna i norr med bas i Östersund. 
Gabriel startade 1969. Då var verksamheten fokuserad på enbart import av profilkläder, som sedan såldes vidare till främst i Mellansverige. Under den perioden breddade företaget med brodyrmaskiner. 
– Idag jobbar jag med uppsökande försäljning, mot små och medelstora företag. Allt från bensinmacken till it-företaget. Östersund och Jämtland är vår största marknad. Vi har ökat försäljningen på befintliga kunder här under 2013. 
abriel marknadsför de flesta av de mest kända varumärkena inom de olika segmenten: Blåkläder, Lundhags, Segers, New Wave, Woolpower, Taiga och Swedteam.
Gabriel är också kända för sina kvalitetsmössor. Produkter som Micke Olsson vill satsa mer på i framtiden:
 Idag handlar vår marknadsföring mest om personlig bearbetning av kunder och presumtiva kunder. Vi har en egen webbsajt däremot är en egen webbshop är inte aktuellt i dagsläget. Konkurrensen på nätet är stenhård. Ett sökord som ”arbetskläder” ger över 300 000 träffar. 
Enligt Micke Olsson säljer Gabriel mest på att vara det lilla flexibla företaget med snabb service, korta leveranstider och bra produkter. Den offentliga sektorn är inget han vill satsa på:
– Nej, den ger vi oss inte på. Upphandlingen via anbud är alldeles för krånglig för oss mindre spelare. Det avskräcker inte bara oss utan många andra småföretagare.
Norge ligger som bekant nära Östersund. Micke Olsson ser klara affärschanser där:
– Absolut, men det händer mycket i Östersund också. 
Hur ser du på framtiden?
– Vi har haft en tillväxt på 20 procent per år de senaste två åren. Min målsättning är att vi ska öka lika mycket under 2014. 
Gabriel, med tre anställda, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt