Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Män köper alltmer modeaccessoarer

Män köper alltmer modeaccessoarer

Under det senaste verksamhetsåret har Sveriges ledande slipstillverkare, Portia i Malmö, sålt fler modeaccessoarer för män än någonsin tidigare i företagets 92-åriga historia. Det gäller slipsar, scarfs i bomull, lin och ull, rosetter, butterflies och hankies. VD Jockum Åkesson förklarar varför:

– Slipsen har blivit het bland den yngre generationen. Det är en trend idag att Googla efter olika slipsknutar på nätet. Ju svårare knutar ju trendigare. Den yngre generationen slipsbärare gillar nya material som linne, bomull och linne/ull i modebilden. En annan grupp som lyfter försäljningen är personer med utländsk bakgrund där skjorta och slips är en vanlig klädkod även till vardags.

Ökad omsättning tack vare merförsäljning

Bolagsnamnet Portia är hämtat från en av karaktärerna i Shakespeares klassiker ”Köpmannen i Venedig”. Det var Jockums farfar som kom på det när han startade en fabrik för tillverkning av slipsar i Malmö 1924. Som mest hade företaget 70 anställda. Idag rullar man runt verksamheten på tolv medarbetare med en omsättning på 21 miljoner kronor 2015/2016 (All time high). Jockum Åkesson säger:

– Idag är vi den enda kvarvarande textilfabriken i Malmö med egna sömmerskor. Det är vi stolta över. Vi syr bland annat säkerhetsslipsar till väktare. Vi marknadsför också bälten och hängslen. Det känns fantastiskt att vi sålt så många slipsar. Vi har inte ökat omsättningen med prishöjningar. Det handlar om ren merförsäljning. Ända sedan 2008 har försäljningen ökat konstant. Det bevisar att slipsen definitivt inte är död. Den lever i allra högsta välmåga.

Idag finns de flesta slipsbärarna i ålderssegmentet 25 till 45 år. Slipsbredden har gått från extrema 13 cm (1972) till dagens 7.5 till 8 cm. Färgerna som säljer mest i år är marint, orange och grönt. Portia har cirka 500 olika mönster med minst tre olika färgkombinationer. Det krävs för att kunna var en pålitlig leverantör idag. Enligt Jockum Åkesson är den helt dominerande slipsknuten den så kallade ”Obamaknuten”, som är enkel att knyta:

– De känns igen främst tack vare det lilla veckat under knuten. Obama har varit en viktig trendsättare när det gäller slipsmodet under sin presidentperiod.

Planerar internationell expansion

Portia har cirka 700 återförsäljare i främst Sverige men också i Danmark, Finland och Estland. Företaget planerar för en etablering i Belgien, Holland och Österrike. Bland kunderna finns traditionella beklädnadsfackhandlare och profilföretag. Jockum Åkesson påpekar att det är i storstadsregionerna som det konsumeras mest slipsar.

– Allt fler grupper handlar slipsar utom pensionärer där vi märker en avmattning. Vi ser också att norrlänningar väljer bort polyesterslipsen till förmån för siden och stickat.

Portias nätbutik är en renodlad återförsäljarsajt. Företagets närvaro på nätet idag är den egna hemsidan. Där återförsäljarna lägger sina order:

– I dagsläget kan jag inte säga om vi ska sjösätta en egen nätbutik för slutkunder eller inte. Trenden idag inom textilbranschen är ju att allt fler företag lanserar egna nätbutiker. Men där är Portia inte ännu.

Vilka är Portias framgångsfaktorer?

– Våra starka kollektioner, lång närvaro på marknaden, personal med hög textil kunskapsnivå och ett välkänt varumärke.

Portia är medlem i TEKO.

Media

Artikeln har uppmärksammats av Dagens Handel här och Sveriges Radio Västerbotten här.