Lindevalls satsar på ny affärsmodell

I januari i år kom Magnus Rydell, 42 år, direkt från Saab Automobile till Lindevalls i Östersund. Hans uppdrag som ny VD var solklart:
Ställ om företaget från legotillverkare till en komplett systemleverantör!
– Satsningen har blivit en framgång. Nu stöttar vi våra kunder med helhetslösningar från ritning till färdig produkt. Det innebär snabbare leveranser, konkurrenskraftigare priser och bättre produkter, säger han till teko.se.

Lindevalls i Östersund, som kallas ”Industrins skräddare” startade 1965 med fokus på remmar och selar i skinn. Tack vare Husqvarna, som då hade tillverkning i Östersund, kom företaget i kontakt med industriproduktion i form av selar till röjsågar. En affärsrelation som håller än idag. 

Fram tills det att Magnus Rydell tog över har företaget varit en traditionell legotillverkare av mjuka textilier med produktion av allt från textila ammunitionsväskor för försvaret till åkmadrasser för barn. Merparten av kunderna finns inom segmenten verkstadsindustri, försvarsmateriel, fordonstillverkning, medicinsk utrustning, fritidssektorn och skogsnäringen.

Magnus Rydell, bilden, har varit projektledare och sysslat med produktutveckling hos Saab Automobile i femton år och även jobbat på Opel:
– Idag finns det många duktiga ingenjörer som jobbar i sina CAD-system med att rita nya produkter i exempelvis plåt och plast. Men de är mindre bra på mjuka textiler. De har ingen aning om hur en textil väska fungerar. Det är här vi kommer in som experter genom att tillsammans med kunden ta fram en relevant ritning hur det ska se ut.

Enligt Magnus Rydell har flera nya och gamla kunder redan nappat på Lindevalls nya koncept:

– Den främsta fördelen är att vi kommer in i ett projekt direkt utan mellanhänder. Det underlättar för oss vad gäller främst produktionsplanering.
Lindevalls har klarat konkurrensen bra från lågprisländerna. Magnus Rydell: igen

– Vi tar kontinuerligt hem nya order som annars skulle gått till Asien eller Baltikum. På så sätt bromsar vi utflytten av tekojobb. Vi har lyckats genom att hela tiden anpassa våra möjligheter och kalkyler med hänsyn till konkurrenterna. Nu adderar vi konceptet med att stötta våra kunder på plats. Något som är svårare i Asien. Lägg därtill hög kompetens inom produktion i form av hantverksskicklig personal och att all tillverkning sker i Sverige.

Enligt Magnus Rydell har Lindevalls en bra mix av volymtillverkning och kortare serier, samtidigt som andelen återkommande affärer uppgår till 75 procent:

– Framtiden ser positiv ut. Vi förhandlar just nu med en mycket stor kund. Mer kan jag inte säga i dagsläget.

Lindevalls, beräknas omsätta tolv miljoner kronor nästa år och har tolv anställda varav fem sömmerskor, är medlem i TEKO. 

Ta mig till deras webbsajt!