Klippan Yllefabrik ser jättemarknad i Kina

Först erövrade Klippan Yllefabrik Japan. Nu står på Kina på tur. Nye Vd:n Petter Magnusson, 44 år, ser export som främsta tillväxtmotor:
– Idag är Japan vår största exportmarknad, men det kan bli Kina inom en snar framtid. I höst är vi med i ett spännande samprojekt där våra plädar och filtar ska lanseras i flera stora kinesiska städer.

Klippan Yllefabrik fyller 134 år i år. Idag har femte generation Magnusson tagit över. Petter Magnusson och systern Pernilla Roos är delägare tillsammans med pappa Gösta Magnusson som ska gå i pension. (Bilden.)

Petter Magnusson har jobbat som ekonomichef i tio år i företaget. Han förklarar varför han inte tvekade att ta över när det var dags för generationsskifte:

– Vi har en starkt nischad produkt och en kollektion med egen designprofil i högsta kvalitet. Vi jobbar med de finaste naturmaterialen och ekologiska alternativ. Över 50 procent av försäljningen går idag på export till ett 30-tal länder där Japan, Tyskland, Danmark och USA är störst i nämnd ordning. Jag ser en stor potential i Frankrike och i Kina i framtiden.

Sverige är företagets största marknad. En pläd kostar idag från 599 kr upp till 1400 kr. Klippan Yllefabrik vänder sig främst till den fristående möbelhandeln, presentaffärer och designbutiker, totalt cirka 600 stycken. Vissa mindre samarbeten finns med kedjor typ Åhléns city och Svenssons i Lammhult.

Enligt Petter Magnusson är mässor den bästa marknadsföringen:

– Jag kom nyligen tillbaka från den stora heminredningsmässan i Paris, där vi ställde ut för första gången. Mycket bra respons och flera nya internationella kontakter.

Klippan Yllefabrik äger ett spinneri och väveri i Lettland. Det står idag för produktionen av garner, plädar och filtar. Sammantaget beräknas koncernen omsätta drygt 80 miljoner konsoliderat.

Hur har ni blivit så stora i Japan?

– Tack vare ett samarbete med Exportrådet fick vi kontakt med en duktig distributör för åtta år sedan. Nu finns vi över hela Japan, såväl i specialbutiker som hos de stora kedjorna. Japaner gillar vår design och höga kvalitet. Bland kunderna finns den kejserliga familjen, säger Petter Magnusson.

Har ni planer på webbshop?

– Nej, dels för att vi inte vill konkurrera med våra kunder, dels för att vi redan finns med på andras webshoppar både i Sverige och Tyskland.

Klippan Yllefabrik, som har 16 anställda i Sverige, är medlem i TEKO.