Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Gekåschefen Jan Wallberg om svensk teko: – Därför har vi så många framgångsrika tekoföretag!

Gekåschefen Jan Wallberg om svensk teko: – Därför har vi så många framgångsrika tekoföretag!

Bilden: Gekåschefen Jan Wallberg gillar svensk tekoFoto: Gekås

– Sverige har många framgångsrika tekoföretag, som levererar unika produkter med hög kvalitet, funktionalitet och modegrad. Det säger Jan Wallberg, koncernchef för Gekås i Ullared till teko.se och fortsätter:
– Det förvånar mig inte att det finns så många starka svenska varumärkesbyggare, som nu växer så det knakar i den tuffa konkurrensen på världsmarknaden. Och det ska tekoföretagen fortsätta med, genom att följa sin affärsidé, jobba konsekvent och vara väldigt tydliga med vem man är.

 

Jan Wallberg växte upp i en tekofamilj i Svenljunga i Västergötland. Mamma hade klädbutik. Pappa jobbade på konfektionsföretag. Idag är Jan Wallberg koncernchef för Gekås i Ullared, där 4,8 miljoner kunder omsatte 5,2 miljarder kronor 2015. Han har lång erfarenhet av tekobranschen. Jan Wallberg var ekonomichef och därefter VD under åren 2003 till 2014 för TEKO-medlemmen Blåkläder, som tillverkar yrkeskläder. Numera sitter han i det framgångsrika tekoföretagets styrelse.

Jan Wallberg säger att 40 procent av Gekås sortiment idag består av textil och konfektion och är därmed den överlägset största produktgruppen:

– När det gäller inköp av tekoprodukter samarbetar vi med många kända svenska varumärken. Våra egna textila koncept, utvecklar vi tillsammans med duktiga tekogrossister och traders i bland annat Borås. Staden med landets främsta kompetens inom detta område.

Jan Wallberg har stor erfarenhet av arbetskläder.

– Svenska tillverkare arbets- och skyddskläder har länge legat i världstoppen med sina högkvalitativa produkter. Svensk textiltradition, vårt klimat – fyra årstider – och ett gediget arbete med säkerheten på arbetsplatsen har gjort att svenska arbetskläder är ledande i utvecklingen. Men konkurrenterna utomlands börjar komma ikapp oss.

Gekåschefen har också noterat att allt fler riskkapitalbolag fått upp ögonen för svenska textil- och modeföretag:

– Vi kommer absolut att få se fler riskkapitalbolag som kommer att investera i svenska tekoföretag. De ser en potential att företagen kan växa internationellt.

Jan Wallberg har också noterat att det råder stor brist på anställningsbara sömmerskor och tekniker inom tekobranschen:

– Det är ingen nyhet för mig. Jag anser att skolsystemet varit sena i starten när det gäller utbildningsinsatserna för att höja kompetensnivån inom teko. Positivt att det kommer igång utbildningar i höst i Borås i alla fall.

Hur kan Gekås sälja till så låga priser?

– Det handlar helt enkelt om en lyckad kombination. Vi kan köpa in stora volymer till ett enda försäljningsställe; Ullared. Vi är kostnadseffektiva tack vare vår storlek på en enda plats där vi kan jobba med en helt annan marginal än traditionella rikstäckande kedjeföretag.

Behöver ni aldrig rea på Gekås?
– Gekås har aldrig lockvaror, kampanjer, rea eller ”Black Friday” – samma låga priser gäller varje dag, året om. Vi smyghöjer aldrig priserna för att betala t.ex. utbyggnaden av varuhuset. Gekås använder alltid sina egen kassa för att återinvestera i företaget.