Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Fristad Kansas stärkte sin position 2015

Fristad Kansas stärkte sin position 2015

Bilden: – Jag ser positivt på 2016 och vi bedömer att affärsklimatet kommer vara väldigt likt 2015 säger Stefan Dinér, VD för Fristads Kansas Sverige AB. Foto: TEKO

Stefan Dinér är VD för Fristads Kansas Sverige AB, som är en del av Europas största tillverkare av arbetskläder – Fristads Kansas Group. Stefan Dinér, som räknar med att omsätta nästan en miljard kronor (810 miljoner 2014) i det svenska bolaget och leverera ett positivt rörelseresultat under 2015, säger till teko.se:

– Jag ser positivt på 2016. Vi har vidtagit en rad åtgärder för att förbättra lönsamhet, service och tillväxt under år fjolåret. Fokus ligger på hög tillgänglighet, balanserat lager och ökad aktivitet och positionering av varumärkena Fristads Kansas och Hejco.
Det var den 11 maj 2015 som de nya ägarna, danskarna Michael Hauge Sørensen, före detta operativ chef för skojätten ECCO, och investeraren Christian Dyvig, styrelseledamot i Falck och Lundbeck Foundation, tog över Fristads Kansas. Stefan Dinér igen:

– Det har gått smidigt. Vi har implementerat en treårig affärsplan, storsatsningar på koncernens varumärken, ökad service till kunderna och minskad komplexitet organisatoriskt. Vi har inte haft några problem med namnbytet. Det har mottagits väl av marknaden. Även om våra kunder fortfarande säger ”Fristads” i Sverige och ”Kansas” i Danmark. Tillväxten för Fristads Kansas finns i Norden och övriga Centraleuropa.

Enligt Stefan Dinér finns det fler fördelar med att huvudkontoret numera ligger i Borås:

– Att basen för koncernledningen finns här är positivt. Rent praktiskt är det bra att ledningen sitter nära kunderna och där alla aktiviteter pågår. Samtidigt uppnår koncernen en bättre effektivitet med kortare och enklare beslutsvägar.

Det är alltid en fördel att vara marknadsledare säger Stefan Dinér:

– Kunderna vet att vi står för välkända varumärken med hög kvalitet, passform, funktionalitet, internationell distribution, brett sortiment, kompetent och bred organisation samt ett attraktivt sortiment baserat på efterfrågan i Norden och Centraleuropa.

Under 2015 nyanställdes 30 personer i Borås, vilket är en mix av Fristads Kansas Group och Fristads Kansas Sverige. Stefan Dinér igen:

­– För oss är produkt- och sortimentsutveckling högprioriterat. Därför har vi förstärkt den avdelningen successivt de senaste åren. Idag består den av en väl sammansatt mix med kompetenta designers och produktchefer. Samtliga med en stor nyfikenhet på nya material och trender samtidigt som det hämtas in synpunkter från olika slutanvändare. Vi följer också noggrant vilka nya standarder som kommer och säkerställer vårt CSR-arbete.

Tillverkningen sker idag i egna fabriker i Europa, i Baltikum och Ukraina, samt genom samarbetspartners i Fjärran Östern. I Borås finns en serviceavdelning med ett 60-tal medarbetare, som jobbar med dekaler, brodyr och sömnad av olika slag.

Vilken är Fristads Kansas absoluta storsäljare?

– Det är fortfarande den klassiska hantverksbyxan, säger Stefan Dinér.

 

Fristads Kansas är medlem i TEK0.