Allt fler väljer att trycka på miljömärkta och kemikaliefria textiler. Det säger Anders Morberg, VD för Textiltryckeriet Good Print i Partille, tillteko.se. Det handlar om en rejäl ökning sedan 2010:
Då bearbetade vi 50 procent miljömärkt och giftfritt. Idag är den siffran över 70 procent. Det beror på att allt fler kunder vill profilera med kvalitet och att många tagit hem produktion från Asien. Ingen vill bära ett plagg närmast kroppen som inte är miljömärkt och kemikaliefritt.
Good Print, som fyller 30 år nästa år, är ett av landets ledande i sin nisch. Företaget har nyligen miljödiplomerats av Göteborgsregionen. Anders Morberg igen:
Det innebär att vi är ett företag som arbetar för att ligga i framkant när det gäller miljövänliga textiltryck. Vi försöker hela tiden optimera vår produktion för att få den minsta tänkbara miljöpåverkan. Brodyr och screentryck ger inga restprodukter, vilket är miljösmart. Vi arbetar med ftalatfri färg och väljer i den mån vi kan produkter som är Öko-tex certifierade.
Enligt Anders Morberg blir det inte högre kostnader för kunden med miljömärkt och kemikaliefritt:
Visst är det en dyrare process, men det handlar om kvalitet, profilering samt miljö- och socialt ansvarstagande. Vi väver in mervärden för kunden. En miljömärkt och giftfri pikétröja med vår brodyr är garanterat en kvalitetsprodukt. Vilket företag eller organisation vill idag ha sin logga på en tröja som inte är miljömärkt och kemikaliefri?
En annan förklaring till det ökande miljömedvetandet är att många tekoimportörer plockat hem produktion från Asien för efterbearbetning i Europa. Det innebär bättre kontroll än om produkterna skulle efterbearbetas i Pakistan eller Bangladesh.
Anders Morberg säger att Good Print får tacka nej till uppdrag ibland på grund av att materialet har för höga halter av impregneringsmedel och att färgerna innehållit substanser som varit förbjudna i Sverige i flera år.
Vi ser en klar trend idag bland textilimportörerna att de ser nyktrare på frågor som rör etik, miljö och CSR-frågor. Som leverantör av profilprodukter måste du stå för vad du säljer på marknaden. Annars är du inte med på banan. De flesta vill absolut inte hamna i den positionen att sälja fel produkter.Anders Morberg tror att tillväxten för branschen i framtiden mycket kommer att handla om mindre serier och högre kvalitet. Enligt branschkollegor i USA är det redan verklighet där över.
Good Print är medlem i TEKO.
Jag vill veta mer om Good Print.