Etikettbolaget miljöanpassar för 20 miljoner

Nordiska Etikettbolaget i Borås är marknadsledande inom texil profilering. Nu har bolaget invigt en helt ny produktionslinje med screen- och digitaltryck. Nyinvesteringen ligger närmare 20 miljoner kronor och är helt miljöanpassad, med ett slutet system som återbrukar och renar både vatten, värme och luft. Förmidligen den modernaste i Europa.

– Med hjälp av den nya tekniken kan vi göra mer avancerade tryck än vad vi haft möjlighet till tidigare. De nya produktionslinjerna möjliggör mikrotryckta tryck för plagg, text som endast kan läsas med lupp, eller färg som bara syns med hjälp av ultraviolett ljus. En säkerhetsfaktor på alla plagg och varor som inte får kopieras, säger VD Lasse Svensson till teko.se.Flera av Nordiska Etikettbolagets nya maskiner är utvecklade av företaget själva: 

– Jag tror att vi leder utvecklingen vad gäller automatiserade smarta och miljövänliga digitaltryck, säger Lasse Svensson
Företaget tillverkar alla typer av etiketter – allt från hangtags, vävda textilier, broderier och traditionellt tryck till laserskärning, relieftryck och lasergravyr. Merparten av det Etikettbolaget tillverkar appliceras på  arbetskläder och profilprodukter. Bland svenska kunder märks bland annat räddningstjänsten, vaktbolag och Svenska Fotbollsförbundet. 

Modeindustrin är dock den nisch som står för den starkaste tillväxten.
– Branschen har börjat fråga efter större möjligheter att producera tryck och etikettera produkter på deras respektive närmarknader. Dessutom har vi viss tredjepartslogistik för att kunna hjälpa till med snabba leveranser, säger Lasse Svensson vars företag är anslutet till REPA. Bilden: Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande i Borås, invigde. 

– Vi har kort produktionstid vilket innebär att en kund kan vilja ha en tröja i en speciell färg och storlek med ett visst tryck som säljer bäst i Göteborg och ett annat tryck i en annan storlek och färg i Stockholm. Då kan vi effektuera så små serier som ned till ett enda tryck, säger Lasse Svensson.

Företaget har en exportandel på 40 procent. En kund är livsstilsbutiken Storms i Danmark.

Nordiska Etikettbolaget, som har 41 anställda och omsatte 34 miljoner  2011, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!