Återköp gjorde Texrep till vinnare igen

Historien om bandtillverkaren Texrep i Överlida mellan Borås och Falkenberg kunde ha varit över 2009. Orsak: Företaget tvingades ansöka om konkurs. Då bestämde sig den förre ägaren Bertil Johansson, 65 år, för att köpa tillbaka verksamheten igen. Idag har Texrep gått från uträknad till en vinnare. Textila kapslar till portionssnus är en faktor bakom framgången.

– Återköpet av Texrep är den bästa affär jag gjort. Efter att jag förvärvade företaget första gången, säger VD:n och Överlidabon Bertil Johansson som laddar för många år till i yrkeslivet: – Som pensionär är det viktigt med stimulerande aktiviteter.

Rollen som VD var egentligen ett avslutat kapitel för honom när han sålde Texrep för tio år sedan:

– Har man jobbat 80 timmar i veckan i 20 år är man inte speciellt intresserad att gå in i den livsstilen igen. Men när Texreps ägare lämnade in sin konkursansökan kände jag mig helt enkelt skyldig att köpa tillbaka företaget och återställa ordningen.

– Avgörande för beslutet var när anbuden började droppa in hos konkursförvaltaren. Anbud som skulle ha inneburit att Texrep lämnat bygden. I värsta fall Sverige. Har man investerat så mycket tid och pengar som jag gjort i det här företaget låter man inte en sådan sak ske.

När Bertil Johansson köpte Texrep för första gången för 30 år sedan omsatte företaget sex miljoner. Vid försäljningen hade omsättningen ökat till 40 miljoner och företaget var nu Skandinaviens ledande tillverkare av skurna, vävda, virkade och flätade band. Vid konkursen jobbade 73 personer på företaget. Idag är den siffran 40, men intäkterna väsentligt högre. I år beräknas försäljningen landa på 57 miljoner, vilket ska jämföras med 53 miljoner förra året.

I princip alla bandtillverkare som fanns i Sverige och övriga Norden är idag nedlagda. Ett öde som skulle ha drabbat Texrep för länge sedan om det inte vore för företagets förmåga att identifiera och exploatera nya affärsmöjligheter i kombination med satsningar på automatisering, menar Bertil Svensson. Runt 50 miljoner har investerats i maskiner genom åren.

Tiden efter återköpet var tuff och Bertil fick jobba hårt för att återupprätta förtroendet bland kunder och leverantörer. Sedan dess har omsättningen ökat kraftigt. Vad är det då Bertil lyckas med som den förre ägaren inte klarade?

– Att sälja och upprätthålla relationer. Något jag fick lära mig redan i mitt första arbete då jag sålde gurka på Felix under tio år. Sen gäller att vara strategisk och inte hemfalla åt olönsamma affärer där kostnaden för produktion, logistik och administration ligger farligt nära intäkterna.

En gång i tiden stod tekobranschen för en stor del av omsättningen. Idag är det nya branscher typ dagligvaruhandel, snus, luftfilter och fordonsindustri som dominerar omsättningen.

Portionssnus är en bra affär för Texrep, som etablerat sig som pålitlig leverantör med en speciell textil som produkten kapslas in i. Annars figurerar Texreps band idag i otaliga sammanhang.

– Jag brukar säga att Texrep går igen från vaggan till graven, då våra band används inom allt från babyselar till nedsänkning av kistor.

När många 65-åringar växlar ner är det nu full fart som gäller för Bertil. Inspirationen för entreprenörskapet är tillbaka och med detta orken axla nya utmaningar och risker.

Texrep är medlem i TEKO.

Ta mig till Texreps hemsida!