Amanda störst på accessoarer för män

Textilföretaget Amanda Christensen i Ulricehamn har förvärvat keps- och hatttillverkaren Oscar Wigén i Tranås. Därmed blir duon störst på egna varumärken inom nischen manliga accessoarer i Sverige. Jens Engwall säger att det blir ett bra äktenskap med klara synergier:
– Vi räknar med att omsätta 100 miljoner kronor inom två år. Främst tack vare ökad export

Amanda Christensson, 129 år och Oscar Wigén, 108 år, är två verkligt klassiska varumärken på den svenska textilscenen. Nu har de blivit ett par. Jens Engwall förklarar varför:

– Jag har länge haft ögonen på varumärket Wigéns. När de gick i konkurs förra hösten såg jag chansen att förvärva ett mycket fint gammalt bolag. De är kända för sin kvalitet, passform och design i toppklass. Deras huvudbonader kompletterar våra accessoarer perfekt. Jens Engwall ser fler synergieffekter:

– Wigéns har haft god försäljning i USA, Japan och Tyskland där vi inte haft någon större närvaro. Omvänt kan vi öka där tack vare att Wigéns agenter/återförsäljare vill sälja Amanda Christensens sortiment. På våra bästa marknader kan våra säljare/agenter sälja Wigéns. Amanda Christensen tog över Wigéns i mitten på januari i år. Sedan dess har det skett flera positiva saker. Jens Engwall igen:

– Vi har återanställt fem personer i Tranås och skapat fyra nya jobb i Ulricehamn, främst inom Amanda Christensson, 129 år och Oscar Wigén, 108 år, är två verkligt klassiska varumärken på den svenska textilscenen. Nu har de blivit ett par. Jens Engwall förklarar varför:

– Jag har länge haft ögonen på varumärket Wigéns. När de gick i konkurs förra hösten såg jag chansen att förvärva ett mycket fint gammalt bolag. De är kända för sin kvalitet, passform och design i toppklass. Deras huvudbonader kompletterar våra accessoarer perfekt. Jens Engwall ser fler synergieffekter:

– Wigéns har haft god försäljning i USA, Japan och Tyskland där vi inte haft någon större närvaro. Omvänt kan vi öka där tack vare att Wigéns agenter/återförsäljare vill sälja Amanda Christensens sortiment. På våra bästa marknader kan våra säljare/agenter sälja Wigéns.

Amanda Christensen tog över Wigéns i mitten på januari i år. Sedan dess har det skett flera positiva saker. Jens Engwall igen:

– Vi har återanställt fem personer i Tranås och skapat fyra nya jobb i Ulricehamn, främst inom försäljning och ekonomi. Produktutveckling, inköp och lager ligger kvar i Tranås. Det är i Tranås kunskaperna om tillverkning av hattar och kepsar finns. De utvecklar sina egna modeller och syr upp prover i egen ateljé.Produktion av huvudbonader sker i Estland där femtio personer sysselsätts för närvarande.

Är ni intresserade av att ta över anläggningen?

– Vi för diskussioner med företagets ledning om förutsättningarna för Amanda Christensen att bli en partner på sikt. Det är livsviktigt för oss att säkra produktionsapparaten. Estländarna har en ovärderlig yrkeskunskap. Den vill vi värna. Just nu gäller det dock att få igång produktion, marknadsföring och övrig verksamhet så fort som möjligt. 

Jens Engwall räknar med en omsättning på 80 miljoner kronor under det första året och 100 miljoner kronor 2015.

Amanda Christensen – som marknadsför slipsar, flugor, näsdukar, halsdukar, handskar, strumpor, underkläder och manschettknappar – har haft ett bra 2013. Faktureringen ökade med 20 procent och orderingången med 30. 

Amanda Christenson är medlem i TEKO.

Ta mig till deras webbsajt!

Amanda Christensson, 129 år och Oscar Wigén, 108 år, är två verkligt klassiska varumärken på den svenska textilscenen. Nu har de blivit ett par. Jens Engwall förklarar varför:
– Jag har länge haft ögonen på varumärket Wigéns. När de gick i konkurs förra hösten såg jag chansen att förvärva ett mycket fint gammalt bolag. De är kända för sin kvalitet, passform och design i toppklass. Deras huvudbonader kompletterar våra accessoarer perfekt. 
Jens Engwall ser fler synergieffekter:
– Wigéns har haft god försäljning i USA, Japan och Tyskland där vi inte haft någon större närvaro. Omvänt kan vi öka där tack vare att Wigéns agenter/återförsäljare vill sälja Amanda Christensens sortiment. På våra bästa marknader kan våra säljare/agenter sälja Wigéns.
Amanda Christensen tog över Wigéns i mitten på januari i år. Sedan dess har det skett flera positiva saker. Jens Engwall igen:
– Vi har återanställt fem personer i Tranås och skapat fyra nya jobb i Ulricehamn, främst inom Amanda Christensson, 129 år och Oscar Wigén, 108 år, är två verkligt klassiska varumärken på den svenska textilscenen. Nu har de blivit ett par. Jens Engwall förklarar varför:
– Jag har länge haft ögonen på varumärket Wigéns. När de gick i konkurs förra hösten såg jag chansen att förvärva ett mycket fint gammalt bolag. De är kända för sin kvalitet, passform och design i toppklass. Deras huvudbonader kompletterar våra accessoarer perfekt. 
Jens Engwall ser fler synergieffekter:
– Wigéns har haft god försäljning i USA, Japan och Tyskland där vi inte haft någon större närvaro. Omvänt kan vi öka där tack vare att Wigéns agenter/återförsäljare vill sälja Amanda Christensens sortiment. På våra bästa marknader kan våra säljare/agenter sälja Wigéns.
Amanda Christensen tog över Wigéns i mitten på januari i år. Sedan dess har det skett flera positiva saker. Jens Engwall igen:
– Vi har återanställt fem personer i Tranås och skapat fyra nya jobb i Ulricehamn, främst inom försäljning och ekonomi. Produktutveckling, inköp och lager ligger kvar i Tranås. Det är i Tranås kunskaperna om tillverkning av hattar och kepsar finns. De utvecklar sina egna modeller och syr upp prover i egen ateljé.
Produktion av huvudbonader sker i Estland där femtio personer sysselsätts för närvarande.
Är ni intresserade av att ta över anläggningen?
– Vi för diskussioner med företagets ledning om förutsättningarna för Amanda Christensen att bli en partner på sikt. Det är livsviktigt för oss att säkra produktionsapparaten. Estländarna har en ovärderlig yrkeskunskap. Den vill vi värna. Just nu gäller det dock att få igång produktion, marknadsföring och övrig verksamhet så fort som möjligt. 
Jens Engwall räknar med en omsättning på 80 miljoner kronor under det första året och 100 miljoner kronor 2015.
Amanda Christensen – som marknadsför slipsar, flugor, näsdukar, halsdukar, handskar, strumpor, underkläder och manschettknappar – har haft ett bra 2013. Faktureringen ökade med 20 procent och orderingången med 30.
 
Amanda Christenson är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt