Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Tält från Hilleberg handlar om kärlek till naturen och livet

Tält från Hilleberg handlar om kärlek till naturen och livet

Bilden: Hilleberg tillverkar tält för äventyrare och barnfamiljer. Foto: Christoph Höbenreich

Som aktiv friluftsmänniska tröttnade Bo Hilleberg på de traditionella tält som fanns på marknaden. Tälten var krångliga att sätta upp och fungerade inte som han önskade. 1971 grundade han därför tältföretaget Hilleberg. Två år senare lanserades det första tältet där inner- och yttertältet satt ihop. I dag, 46 år senare, är Hilleberg ett välkänt kvalitetsbegrepp inom outdoorbranschen. Men det är inte vem som helst som får sälja företagets tält.  

– Vår filosofi är ”Built to last” och det är vad Hilleberg i grunden handlar om. Förstås gäller det våra högklassiga tält som håller i alla möjliga tuffa klimat. Det speglar också gemenskapen och tryggheten med familjen som umgås och gör saker tillsammans i naturen. Det handlar samtidigt om hur företaget drivs och vad som är viktigt. Vi ser i första hand till människan och naturen istället för pengar och avkastning. Och det avspeglar sig i allt vi gör, berättar Petra Hilleberg, koncernchef.

All produktutveckling sker vid huvudkontoret på Frösön i Östersund där tälten med alla dess delar och tillbehör utvecklas. På Hilleberg finns inga designers anställda. Istället är det produktutvecklarna som bestämmer tältens egenskaper utifrån vilken funktion som efterfrågas. Ett talande exempel på företagets systematiska kvalitetsarbete är att inga nya produkter släpps ut på marknaden innan de har testats i minst 50 tältdagar ute i naturen. Hilleberg har ett nära samarbete med ett antal ambassadörer – erfarna äventyrare som gärna testar och använder tälten under resor världen över. Det senaste tältet som släpptes på marknaden hade testats i 150 nätter av en ambassadör.

Unik position på den svenska outdoormarknaden

I dag arbetar drygt 50 anställda inom hela Hilleberg-koncernen, varav 13-14 på huvudkontoret i Östersund. Kontor för marknad och försäljning är placerad i USA med cirka 10 anställda där också koncernchefen Petra Hilleberg är baserad. Företagets fabrik ligger sedan 20 år tillbaka i Rapla, en liten stad fem mil söder om Tallinn. Här arbetar cirka 30 anställda.

– Vi besöker fabriken och våra samarbetspartners i Estland cirka 5-6 gånger per år i olika konstellationer. Ibland är jag och min pappa Bo där på besök och våra produktutvecklare är förstås också på plats med jämna mellanrum för att diskutera olika lösningar. Det intressanta är att mer än hälften av de som var anställda vid starten för 20 år sedan är kvar än i dag. Det känns kul och de är ju riktigt duktiga sömmerskor som har en stor del i våra framgångar, berättar Petra Hilleberg.

Hillebergs tält används av alla som älskar att vistas i naturen, allt från äventyrare och militära specialförband till professionella guider och barnfamiljer. På företaget webbsida finns också ett antal historier från passionerade användare. Ett tält från Hilleberg är synonymt med toppkvalitet, något som också ställer höga krav på återförsäljarna. Det är inte vem som helst som får sälja Hillebergs produkter. För en utomstående låter det kanske konstigt att tacka nej till större butikskedjor, men än en gång handlar det om långsiktigheten i verksamheten.

– Vi har ett antal återförsäljare som vi litar på och som gör ett bra jobb, till exempel Naturkompaniet, Addnature, Alewalds, Outnorth och några andra butiker. De har kämpat för vårt varumärke under många år och hjälpt till att sälja Hilleberg. Skulle vi ta in en större butikskedja som återförsäljare så skulle deras enda sätt att konkurrera vara ett lägre pris. Och vem vinner på det? Inte är det varumärket Hilleberg i alla fall, förklarar Petra Hilleberg.

Ständiga förbättringar

Fokus på kvalitet och en tydlig riktning för varumärket verkar löna sig. Under 2015 landade omsättningen på cirka 59 miljoner kronor, jämfört med 46 miljoner kronor under 2013. Samtidigt har också lönsamheten i företaget varit fortsatt stabil. När det kommer till kvalitetsarbetet så har Hilleberg utmärkta möjligheter i Östersund hos Mittuniversitetets testlabb där material och egenskaper testas noggrant, allt för att säkerställa kvaliteten i alla detaljer. Något som är extra viktigt är rivstyrkan i tältdukarna som är den enskilt mest betydelsefulla faktorn för tältets hållbarhet och förväntade livslängd.

– Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer och de skickar prover på tyger till oss. Vi analyserar rivstyrka, vattenpelare och andra viktiga egenskaper. Det gör att vi direkt kan se om materialet håller måttet. Om det är något som behöver ändras så ger vi feedback och diskuterar med leverantören som återkommer med nya prov, berättar Lisa Nilsson, hållbarhetsansvarig.

En annan viktig del för Hilleberg är att undvika onödiga kemikalier vid tillverkningen. En prioritering som till viss del är en nackdel i försäljningsledet.

– Vi har valt bort kemikalier som gör att tyget blir flamhärdigt. Det är ett medvetet val från vår sida. I vissa stater i USA är det en nackdel eftersom tälten inte får säljas om de inte är flamhärdiga. Det gör att vi inte kan ha återförsäljare i de staterna. Men vi försöker istället utbilda våra användare att inte elda inne i tältet, berättar Petra Hilleberg.

­Lisa Nilsson fortsätter:

– Våra tält finns bara i tre färger vilket säger en hel del om Hilleberg och hur vi tänker. Det är inte ofta vi lanserar nya produkter och vi släpper aldrig en produkt som våra utvecklare inte tycker är perfekt, då väntar vi hellre tills den är färdigutvecklad, berättar hon.

Petra Hilleberg utvecklar resonemanget:

– Vi har våra egna produktutvecklare som utvecklar tälten från ax till limpa. De testar och syr upp tälten och skriver instruktionerna i detalj till sömmerskorna samt även uppsättningsinstruktionerna till konsumenterna. Det är erfarna tältanvändare som är utvecklare hos oss. Vi anställer inte folk som inte gillar att tälta.

Tält som håller i generationer

Marknaden för tält är internationell och Hilleberg har i dag återförsäljare över i stort sett hela världen. Och konkurrenterna finns förstås även för Hilleberg. Men ändå inte, enligt Petra Hilleberg.

– Det är mycket som är snarlikt med våra produkter och vi känner också av konkurrensen. Däremot har ingen egentligen samma kvalitetsnivå och framför allt inte egen produktion i Europa. De säljer kanske fler tält än oss, men vi har valt att göra tält på vårt eget sätt. Det handlar om varumärket och våra kunder tittar oftast inte på andra märken än Hilleberg vilket förstås är en styrka. Det är ett kvitto på att vi gör bra saker, berättar hon.

Men kan en vanlig barnfamilj ha nytta av ett tält från Hilleberg? Absolut, enligt Petra Hilleberg. I produktsortimentet finns allt från tält som passar året runt med alla de bästa egenskaperna, till mer nischade tält som framför allt är lättare men samtidigt lika tåliga.

– Du klarar dig med ett tält som är mindre bra än våra tält om du bara ska ut på en tur i skogen. Men fördelen med våra tält är att de är lätta att sätta upp, ventilationen är bra, de väger inte mycket och så håller de i generationer. Så dina barn och barnbarn kan också använda tältet när de växer upp med sina barn. Det är vad Hilleberg i grunden handlar om, avslutar Petra Hilleberg.

Hilleberg är medlem i TEKO