Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Stor passion för passform, kvalitet och funktion.

Stor passion för passform, kvalitet och funktion.

Flora Manufaktur med säte i Pixbo utanför Göteborg skapar arbetskläder för kvinnor där passform, funktion och kvalitet står i fokus. För grundaren Helena Lumijärvi var det möjligheten att kunna skapa något eget och bestämma själv som gjorde att hon vågade starta företaget.

– Som egen företagare får du göra precis vad du vill. Beslutsvägen är inte så lång. Det är något som du kan bli frustrerad över som anställd hos större företag, det finns inget utrymme för experiment eller kreativitet, berättar hon.

Med bakgrund som sömmerska, designer och mönsterkonstruktör hos bland andra Intersport, JC och KappAhl vet Helena Lumijärvi hur branschen fungerar. Ofta är utrymmet för egna idéer och skapande starkt begränsat inom företagets ramar för försäljningscykler och säsonger.

– Det är mycket gammal försäljning som styr hos större företag. En produkt som alltid sålt bra går före allt annat och då finns det inte budget att prova något nytt. Som skapande människa kan du många gånger känna dig låst i sådana strukturer, säger hon.

Helena Lumijärvi, grundare av Flora Manufaktur

Fyller en naturlig funktion

Flora Manufaktur startades 2013 av Helena Lumijärvi tillsammans med två andra kollegor. De hade länge diskuterat att något saknades inom arbetskläder, speciellt plagg anpassade efter kvinnors förutsättningar. Efter att ha ställt ut på Trädgårdsdagarna vid Liseberg 2013 och sålt de första produkterna de hade tagit fram så förstod de att inriktningen skulle fungera, feedbacken från kunderna blev mycket positiv.

– Jag har ju jobbat med arbetskläder tidigare och grundtanken i branschen har varit att utgå från till exempel en herrbyxa som fick en rosa färg. Och det blev då en byxa för kvinnor. Men det fungerar inte riktigt så. Passform är ju något jag brinner för och där fyller Flora Manufaktur en funktion idag för kvinnor som söker snygga arbetskläder som sitter bra och håller länge, berättar hon. Det märks att affärsidén är bra för nu har flera större företag börjat förstå att det behövs arbetskläder speciellt för kvinnor.

Efter de inledande åren så valde kollegorna hoppa av företaget och Helena Lumijärvi tog själv över verksamheten. Ett tufft beslut men som ändå kändes helt rätt. I dag kombinerar hon företagandet inom Flora Manufaktur med konsultverksamhet som designer och mönsterkonstruktör.

– Det är ju en trygghet att ha konsultverksamheten vid sidan om, inte minst ekonomiskt. Jag kan inte ännu försörja mig på Flora Manufaktur. Att slå sig in och lyckas i textilbranschen är inte det lättaste, men jag jobbar på det, säger hon.

Produktion med nära relationer

Helena Lumijärvi är precis hemkommen efter en produktionsresa till Kina där hennes leverantör sedan många år finns.

– Det är viktigt att vara på plats och se produktionen och prata med människorna. Du får förståelse för saker och ting på ett helt annat sätt. Jag har jobbat med den här speciella leverantören redan innan jag startade mitt företag och känt honom i över tio år så vi har blivit goda vänner genom åren. Den nära relationen är jätteviktig, särskilt när det uppstår problem, berättar Helena Lumijärvi.

Att driva eget företag är fortfarande en ny upplevelse för henne, men också det som är inspirerande.

– Produktion och att skapa kläder med god passform är något jag kan. Men att driva ett företag är något helt annat, och det är inspirerande med alla nya kontakter och människor du träffar. Det är en jätteresa som har varit både positiv och jobbig, berättar hon. De pengar som bolaget tjänar återinvesterar jag i form av produktion, ekonomi, lager, webbshop och sociala medier.

Sociala medier driver försäljning

Helena Lumijärvi nämner framför allt investeringen i sociala medier där resultaten syns snabbt i försäljningen:

– Vi har en strategi och plan för sociala medier, framför allt på Instagram där vi är väldigt aktiva. Det märks direkt i responsen från följarna när vi uppdaterar i flödet så det kan jag rekommendera fler i branschen att ta på största allvar, det är viktigare än många kanske tror, säger hon.

Passionen inom branschen lyser igenom och viljan att skapa något större märks tydligt hos Helena Lumijärvi. Den långa erfarenheten som designer, mönsterkonstruktör och sömmerska är något som ger Flora Manufaktur en stabil grund att stå på. Responsen från kunderna är fortsatt positiv och det är något som ger henne extra energi.

– Att träffa kunderna är fantastiskt. De blir ju som vänner och bekanta som återkommer år efter år. Det visar att vi gör något unikt och som folk efterfrågar, säger hon.

Ökad hållbarhetsfokus med Klöver Blå

Flora Manufaktur fortsätter att utvecklas och under sommaren 2018 lanserades Klöver Blå som är företagets ekologiska varumärke med fokus på ekologisk bomull och återvunna material. Miljöfrågorna är mycket viktiga för Helena Lumijärvi.

– Jag har planer på att fasa in Klöver Blå på alla våra produkter. Det finns också så mycket stora produktioner där tyger blir över och bara ligger, så kallade left overs och det är ju bara onödigt att inte använda, så där hoppas vi få tag på bra material, berättar hon.

En annan nyhet från Flora Manufaktur är lanseringen av ett unisex-plagg.

– Jag har skapat en kilt som kan användas av både tjejer och killar och den kommer vi lansera inom kort. Det är sådant som är extra roligt att kunna göra som egen företagare. Åter igen, det skulle knapp fungera att ens föreslå något liknande om du jobbar på ett stort företag som redan har sina upptrampade stigar. Men hos oss går det, det är ju jag som bestämmer, säger hon och skrattar.

Branschen behöver mer kreativitet och nytänkande

Den stora friheten som egen företagare är något som Helena Lumijärvi återkommer till i samtalet liksom övertygelsen att branschen behöver nytänkande och självrannsakan.

– Det är inte hållbart med alla reor som pågår, det finns ingen som vinner på det. Nu rear också många företag sina produkter redan under säsong. På Flora Manufaktur håller vi inte på så. Jag vill att mina kunder ska känna sig trygga med att priset på deras arbetsbyxa är detsamma idag som imorgon.

Hon fortsätter:

– Det handlar om långsiktigt tänkande i både produkten och affärsidén, det tror jag är vägen fram. Jag vill att min leverantör ska tjäna pengar på det han gör till mig. Och jag måste tjäna pengar för att få bolaget att gå runt, det gör du inte med en massa reor, säger hon.

Problemet med den stora prispressen inom en hårt konkurrensutsatt bransch är inte lätt att komma runt. Speciellt inte när det gäller större beställningar och större företag. Flora Manufaktur säljer mestadels till småföretag, till exempel tapetserare, trädgårdsarbetare, personal inom barnomsorg, tjejer med tekniska tjänster och så vidare.

– Mina kunder brukar säga att de vill känna sig snygga och bekväma när de är ute och jobbar. Det bygger deras varumärke och jag tror att urtypen för mina kunder vill känna sig snygga både hemma och på jobbet. Varför ska det vara någon skillnad? Generellt så har arbetskläder nu börjat snegla på modebranschen och det ger ju ett helt annat intryck när du kommer till en kund om kläderna funkar och ser bra ut. Som företagare vill du också ha en personal som är stolt över sin arbetsgivare, där har kläderna en given plats, avslutar hon.

Flora Manufaktur är medlem i TEKO

————– ————— —————-

Text av: Henrik Eriksson