Ökad efterfrågan på smarta markiser från Hestra

Ökad efterfrågan på smarta markiser från Hestra

Hestra Markis är en av Sveriges största fristående tillverkare av markiser och solskydd. Familjeföretaget grundades 1948 i en liten källare vid foten av Isabergstoppen och drivs i dag framgångsrikt av tredje generationen genom Annette Rudén Johansson och hennes man Pär Johansson.

– I den här bygden är det många som är duktiga på produktion och sömnad och det är en av våra styrkor. Vi jobbar effektivt och tittar mycket på att minimera spill. Det har vi i princip alltid gjort. Vi fokuserar även på mjuka värden där det ska vara enkelt för våra kunder att handla av oss, berättar Pär Johansson, vd och delägare.

Hestra Markis har en imponerande produktionsanläggning i de småländska skogarna där de förfogar över cirka 3000 kvadratmeter fabrik och 800 kvadratmeter lagertält. I företaget arbetar 35 anställda med gediget hantverkskunnande och erfarenhet av industriproduktion. Företaget tillverkar fönster- och terrassmarkiser, rullgardiner, lamellgardiner, plissé- & duettegardiner och persienner.

– Vi är en komplett leverantör av solskydd både utvändigt och invändigt och säljer produkterna på den svenska och nordiska marknaden genom våra duktiga återförsäljare. Det är också återförsäljarna som hjälper slutkunderna genom hela processen, från planering till montering, säger Pär Johansson.

Persiennproduktionen i företaget återfinns dock en bra bit från Hestra, nämligen 120 mil norrut i byn Norsjö, vilket har sin förklaring.

– Hestra Markis har sin grund i markiser och utvändiga produkter. Sedan förvärvade vi ett företag i Norsjö som var experter på persienner och den invändiga sidan av solskydd. Då blev vi en komplett leverantör till våra återförsäljare. Nu har vi flyttat en stor del av produktionen från Norsjö hit till Hestra, men tillverkningen av persiennerna är kvar i vår anläggning i Norsjö. Vi flyttade ner den textila delen hit till Hestra för att samla kompetensen och bli mer effektiva i organisationen. Det arbetet genomfördes 2018 och nu känner vi äntligen att det kommer synas i utvecklingen av hela företaget, berättar Pär Johansson.

Pär Johansson, vd och delägare

Stark tillväxt

Under 2019 landade omsättningen på 65 miljoner kronor, vilket är en ökning med 10 procent från året innan. En imponerande siffra med tanke på att 70 procent av omsättningen kan bindas till endast fyra månader, enligt Pär Johansson.

– Branschen är väldigt speciellt ur den aspekten. Markiser är oftast inget du beställer lång tid i förväg, utan de allra flesta märker att det kanske är för varmt i huset eller på terrassen och att det vore skönt med en markis. Då vill de ha markisen på plats så snabbt som möjligt. Det är vår stora konkurrensfördel. Vi kan tillverka skräddarsydda produkter på 10 dagar från beställning till leverans vilket kunderna uppskattar, säger Pär Johansson.

Han förklarar att den korta högsäsongen innebär flera utmaningar som företagare.

– Det handlar om att använda tiden på optimalt sätt. När säsongen drar igång ska vi vara förberedda och redo att tillverka och leverera. Det är förstås en stor utmaning att planera inköp, schemaläggning av personal med mera. Vi har ingenting som vi lägger på lager i färdiga produkter vilket gör det ännu mer speciellt, säger han. När högsäsongen infaller så tillkommer ytterligare 5–10 anställda till vår ordinarie personalstyrka.

Brett sortiment

Hestra Markis erbjuder ett stort urval av olika markislösningar, allt från det lilla till det stora. Pär Johansson visar upp några exempel på markiser där vissa produkter vid infällt läge är skyddade av aluminiumkassetter vilket förlänger livslängden på markisen ytterligare.

Han trycker på en knapp och visar en speciallösning av markisarmar som ligger ovanpå varandra och fälls ut som ett kryss. Allt för att fungera med ett längre utfall på en smalare yta.

– Det går egentligen att få speciallösningar för alla typer av utrymmen. Och du kan bygga ett eget uterum med hjälp av markiser som går upp som väggar eller med belysning i bakkant för att skapa en trevlig stämning, säger han.

Smarta funktioner som spar pengar

En viktig del i utvecklingen av moderna markiser och gardiner är energibesparingen och hur det kan hjälpa fastighetsägare att spara pengar.

– Vissa av våra gardiner hjälper till att minska kallras och hålla kylan ute. Dessutom fungerar det tvärtom på sommaren då fastigheten får hjälp att kylas ner. Det är en viktig del och något som borde finnas naturligt i varje fastighetsägares tankar. Men vid nybyggnationer ser vi att många inte tänker på vad markiser och även invändiga solskyddet kan göra för att spara energi. De installerar istället stora dyrbara kylanläggningar, förklarar han.

Pär Johansson nämner hur de arbetar med alltmer smarta hem-lösningar.

– Motorisering och smart hem-lösningar växer snabbt. Där har vi ju solskydd som känner av väder och vind och fälls ned automatiskt. Till exempel om du är på jobbet hela dagen så kanske det är smart att ha markisen eller gardinerna nedfällda så det inte är 40 grader varmt i huset när du kommer hem. Det är ju spännande så klart med den typen av lösningar.

Utvecklingen inom solskydd är bara i sin början, enligt Pär Johansson. En fördel med moderna lösningar är att de förenar det estetiska med praktiska funktioner.

– Det är ju en bra investering för alla typer av fastighetsägare. Du får både design i form av ett mer inbjudande hus eller bostad samtidigt som du får smarta funktioner och ett trevligare klimat. Storsäljaren för oss är en vanlig fönstermarkis med fallarmar. Men det sker många förändringar på marknaden just nu. Husen byggs annorlunda med till exempel fler fönsterpartier vilket öppnar upp för våra vertikalmarkiser som går i skenor längs med väggen. Vi har också utvecklat vävarna där du kan behålla en del av utsikten men ändå få skyddet mot solen, berättar han.

Korta leveranstider och duktiga återförsäljare

Det allra viktigaste för Hestra Markis är de korta leveranstiderna och återförsäljarnas kompetens. För att säkerställa trygga leveranser har företaget investerat i egna fordon som sköter leveranserna.

– För oss är det viktigt hur produkterna levereras, därför har vi investerat i två lastbilar. Anledningen är att våra produkter ibland gick sönder i hanteringen när de skulle skickas in på en terminal. Den osäkerheten slipper vi nu. Det är en stor kostnad för oss med egna bilar, men vi ser att fördelen är att kunderna kan lita på oss och att de får sina leveranser i tid.

En viktig del i företagets utveckling är också kontakten med de cirka 70–100 återförsäljarna som i sin tur sköter all försäljning och planering med slutkunden.

– Vi har startat Hestra Academy som är en utbildning där vi bjuder alla våra återförsäljare hit till Hestra. Tillsammans håller vi workshop, testmonterar produkterna och pratar om företaget som helhet och hur vi vill uppfattas ut mot slutkunden. Det är oerhört viktigt för vår utveckling och känns väldigt bra, berättar Pär Johansson.

Hantverk och kvalitet

Vi rör oss ut från företagets showroom till fabriksgolvet och lagerlokalerna. Ytorna är väl tilltagna och behövs för att kunna montera de skrymmande produkterna. Vi stannar till och tittar på det stora lagret av vävar som ligger prydligt upplagda i rullar på hyllorna. Här finns alla möjliga färger och material att välja bland, men merparten av markiserna som säljs är ändå i två färger.

– Det är svart eller grått som säljs mest, så på det sättet är det väldigt traditionellt, säger Pär Johansson.

Vi stannar till vid en av hantverkarna som drar linor för hand i en plisségardin. Ett noggrant arbete där allting sker för hand. En bit bort syns en modern och helautomatisk skärmaskin där företaget enkelt kan skära till de mått som är beställt på vävarna. En markis tar cirka 45 minuter att färdigställa och montera.

– Först ska väven genom skärningen. Sedan ska den sys ihop av våra duktiga sömmerskor, kappan ska skäras av beroende på modell och slutligen ska allting monteras ihop och förpackas tillsammans med armarna och aluminiumprofilerna, förklarar Pär Johansson.

Enligt Pär Johansson finns det ett antal saker som avslöjar kvaliteten på en markis.

– Till exempel har våra produkter en aluminiumprofil istället för plastdetaljer vilket ger en snyggare finish och längre hållbarhet. Kvalitet märks också på väven. Har du till exempel en terrassmarkis utfälld så märks det hur spänd väven är. Ju spändare desto bättre kvalitet, säger han.

Hestra Markis använder spinnfärgad akryl i vävarna vilket innebär att tråden är infärgad rakt genom väven jämfört med billigare konkurrenter som färgar endast på utsidan. Enligt Pär Johansson är de billigare markiserna en bra marknadsförare för deras produkter.

– Den typen av väv som vi använder innebär att väven har mycket längre hållbarhet. Det är en typisk sak som många kanske inte tänker på. Vi ser ju ofta den andra typen av markiser och den kanske bara håller färgen i ett år. Då kommer kunderna många gånger till oss och vill ha rejäla grejer som håller bättre, säger han och ler.

Fördel med svensk produktion

Konkurrensen på markismarknaden är stor, främst från aktörer från Tyskland och Polen.

– Tittar man på Polen så har vi egentligen olika förutsättningar vad gäller löneläget och materialen. Fördelen för oss är de korta leveranstiderna och storleken på produkterna. Går det fel i en leverans från Polen så är det kanske inte alltid så enkelt att rätta till för slutkunden. Samtidigt finns trycket från marknaden att kunna leverera snabbt. Eftersom vi är duktiga på produktionen så har det lett till att vi har vuxit vilket är kul, berättar han

Hestra Markis har en spännande framtid med den nya generationen som tagit över verksamheten.

– Alltfler vill ha skräddarsydda markiser och gardiner där du kan välja måtten och vilken väv du vill ha. Med vår produktionskapacitet och kompetens så ser jag bara möjligheter för oss framöver, avslutar Pär Johansson.

Hestra Markis är medlem i TEKO