Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Korallen växer med hållbarhet som drivkraft

Korallen växer med hållbarhet som drivkraft

Bilden: Tage Andersson, grundare av KorallenFoto: TEKO

När syfabriken Jack & Byx i Kinnarumma gick i konkurs 1985 köpte Tage Andersson fabrikens tvätt och färgeri och startade Korallen. I dag erbjuder Korallen plaggfärgning, efterbehandlingar och tvätt samt tredjepartslogistik. Bland kunderna syns flera kända varumärken som Nudie, Hope, Velour, Stutterheim med flera. En viktig del i framgångarna är Korallens målmedvetna miljöarbete.

– Vi hanterar ungefär 25 olika varumärken i dag, varav Nudie är den största kunden där vi hjälper dem med logistiken och levererar plagg över hela världen till deras olika återförsäljare. Hela deras e-handel går genom oss och det är ett fantastiskt förtroende och något vi är stolta över förstås, säger Tage Andersson.

Förutom att hantera logistiken så hjälper Korallen sina kunder att tvätta, infärga samt återanvända plagg. Under 2018 kommer färgeriet, som fortfarande ligger i Kinnarumma, att flytta in i samma lokaler som Korallens övriga verksamhet i centrala Borås. Tanken är att utveckla ett kreativt textilcentrum där färgeri, tvätteri, syfabrik och logistiktjänsterna samlas under samma tak.

– Det kommer bli riktigt bra när allt är på plats och vi ser stora möjligheter med verksamheten, berättar Tage Andersson.

Investerar tillsammans med Nudie

Tanken att hjälpa modeföretag med logistik växte fram hos Tage Andersson i början och mitten av 90-talet. Han såg möjligheten att underlätta för kunderna och minska transporterna.

– Eftersom många av våra kunder skickade plaggen till oss för tvättning och färgning så kunde ju vi lika gärna skicka plaggen vidare direkt till deras kunder. Det var så allting startade med vårt affärsområde inom tredjepartslogistik, berättar Tage Andersson.

Logistikdelen i Korallen står i dag för cirka 90 procent av företagets omsättning på 20 miljoner kronor. Totalt arbetar 30 anställda i Korallen. Allt eftersom Nudies försäljning har växt genom åren har också Korallens plats för lager minskat, något som fick Korallen att söka efter nya lokaler för hela verksamheten.

– Min son Björn Andersson, som gemensamt driver Korallen tillsammans med min dotter Emma samt Lina Andersson, kontaktade Nudie och frågade om de skulle vara intresserade av att investera i en fastighet tillsammans med oss. Så nu är byggnationerna igång här i huset och planen är att färgeriet ska finnas på plats här under våren. I lokalen har vi även ytor för expansion av verksamheten både för Korallen och för Nudie samt eventuellt andra aktörer, berättar Tage Andersson.

Vi rör oss genom lagerlokalerna i den karaktäristiska industribyggnaden och passerar hyllor efter hyllor med prydligt vikta jeans i olika nyanser. Här finns allt ordnat i effektiva plocksystem. Varje jeansstorlek och specifika modell har sin plats på hyllan vilket underlättar för personalen som plockar ihop beställningarna. Ett enkelt och effektivt system för att snabbt kunna leverera plaggen ut till kunderna.

– Allt har växt och utvecklats med tiden, både storleksmässigt men också tekniken som vi använder. Vi började med scanning av varorna redan 2010 på Nudies inrådan. Därefter har allt växt ytterligare i takt med Nudies försäljningsframgångar. I dag passerar 2 miljoner plagg genom vårt logistikcentrum här, varav cirka hälften hör till Nudie, berättar Tage Andersson och blickar ut över raderna med hyllor.

Färgeri med enbart GOTS-certifierade kemikalier

Tage Andersson berättar om färgeriets del i Korallens verksamhet i dag.

– Vi hjälper bland andra Segers Fabriker och Hejco med färgning och tvättning av plaggen. Den sistnämnda är vår största kund på färgeriet. Det intressanta är att de syr plaggen ute i världen, sedan hanterar vi deras råvarulager och fyller på några gånger i månaden och färgar plaggen i vårt färgeri. Fördelen är att de vet att det alltid finns plagg med rätt färg i lager. Ledtiden hos oss är också endast en månad, jämfört med uppemot ett halvår vid färgning utomlands. Vi kan också kundanpassa färger, till exempel för vissa kommuner som kanske vill ha en egen färg på plaggen, förklarar Tage Andersson.

Korallen har genom alla år hållit en hög miljöprofil och företaget utför till exempel inte klorblekning. Företaget använder enbart GOTS-certifierade kemikalier i färgeriet.

– Än så länge prioriterar inte kommunerna miljömärkta plagg, men vi känner att det bara är en tidsfråga innan det kommer och då ligger vi på Korallen helt rätt i tiden. Att välja mer miljövänliga alternativ har inte heller inneburit ökade kostnader för oss. Det handlar om att vara mer selektiv i vad vi köper in, säger Tage Andersson.

Räddar kläder som inte blivit sålda

En annan tjänst hos Korallen som efterfrågas alltmer är att återställa kläder som inte har blivit sålda.

– Flera av våra kunder har ju stora lager och ibland får vi ta hand om kläder som kanske har legat länge på lager någonstans. Då tvättar vi plaggen och räddar därmed många produkter som annars hade varit förlorade. Vi kan även ordna nya etiketter, storleksanpassa och packa om plaggen. Det kan också vara så att några plagg har förlorat färgen, då hjälper vi till att färga om kläderna så de kan säljas. Det är ett bra sätt att behålla värdet på varorna istället för att rea bort dem, berättar Tage Andersson.

Korallen har märkt av en ökad förfrågan från företag som vill anlita dem. Mycket tack vare en ökad medvetenhet vad gäller miljöfrågorna.

– Vi ser hela tiden att företag kontaktar oss och vill inleda samarbeten. Några av de kunder vi har i dag ligger också längs fram i hållbarhetsarbetet, förutom Nudie hjälper vi även bland andra Klättermusen, Hope, Our Legacy, Stutterheim samt även Velour som nyligen har lanserat Svanenmärkta jeans, berättar Tage Andersson.

Tage Andersson utvecklar resonemanget om vad som gör Korallen framgångsrikt:

– Företag gillar att samarbeta med aktörer som har liknande visioner och mål. Det var också en av anledningarna till att vi valde att bli 100 procent inriktade på GOTS i färgeriet. Till exempel är ju alla Nudies jeans ekologiska sedan 2012. Och det ligger mycket i vad Joakim Levin på Nudie Jeans sa till mig tidigare: ”Det går inte att göra det halvdant, då kommer människor att fråga varför”, berättar Tage Andersson.

Tage Andersson avslutar:

– Färgeriet skapar en identitet till Korallen. Det finns ju gott om lager som kan skicka kläder, men att tvätta och färga samtidigt i samma byggnad är unikt. När vi också får igång syfabriken så har vi många bra delar på samma plats.

Korallen är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag