Kompromisslöst mode med A NEW SWEDEN

Kompromisslöst mode med A NEW SWEDEN

Bilden: Den första editionen från A NEW SWEDEN släpptes 2019 och var en begränsad upplaga av klassiska bomullskläder gjorda av svensk ull. Foto: Niklas Bergstrand

Lisa Bergstrand, grundare och kreativ chef för A NEW SWEDEN, har tidigare varit designer för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och House of Dagmar. Med grundandet av A NEW SWEDEN utmanar hon modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Hon väljer dessutom att skapa plagg av den svenska ullen som annars slängs.  

– Jag har sett väldigt mycket inom modeindustrin och jobbat med många duktiga företag och människor, men ingen som går tillräckligt långt inom hållbarhet. Med A NEW SWEDEN vill jag skapa något som inte kompromissar med hållbarheten men ändå håller stilmässigt och som tar tillvara på den svenska ullen, säger Lisa Bergstrand.

A NEW SWEDEN grundades 2017, men ligger helt rätt i tiden när ökad transparens i leverantörskedjan är något som många företag pratar om.

– Vi gör ju något helt annat än andra företag då vi bara har klassiska plagg i begränsade upplagor. Våra kunder kan även förbeställa plaggen via hemsidan och just nu har vi många beställningar som vi kommer att levereras till kunderna när produktionen är klar, säger Lisa Bergstrand.

Lisa Bergstrand med sin make Anthony Lui, medgrundare till företaget. Foto: Kristoffer Paulsen

Färre men bättre plagg av svensk ull

A NEW SWEDEN vill inspirera konsumenterna att köpa färre men bättre plagg. Den första editionen från A NEW SWEDEN släpptes 2019 och var en begränsad upplaga av klassiska bomullskläder gjorda av svensk ull. Plaggen sålde slut och under 2020 relanserades de i en andra edition. Alla plagg säljs via den egna hemsidan eller genom ett fåtal utvalda partners i Sverige och Europa.

I februari 2020 lanserades även en funktionsjacka som skyddar mot vind och regn. En viktig del i A NEW SWEDENS strategi handlar om att ta vara på den svenska ullen. Varje år slängs uppskattningsvis 70 % av all svensk ull.

– Det känns väldigt bra att ullen kommer till användning hos oss. Ull är ett fantastiskt material som behåller värme när det är kallt och även andas. Det är också naturligt antibakteriellt och behöver nästan aldrig tvättas. Kvalitetsmässigt fungerar det jättebra. Den första sweatshirten är gjord av en tunn och fin ull som kommer från Jämtlandsfår som är en korsning med merinofår vilket ger en utmärkt ullkvalitet, säger Lisa Bergstrand.

Den senaste lanseringen från A NEW SWEDEN är en jacka som skyddar mot vind och regn. Foto: Niklas Bergstrand.

Den svenska ullproduktionen

Inför produktionen av de första plaggen så besökte Lisa personligen ett antal fårbönder och valde ut tre jämtländska gårdar som kunde leverera ull. Gårdarna uppfyller även standarden för ekologisk certifiering. A NEW SWEDEN har dessutom ett nära samarbete med flera lokala svenska företag för att göra plaggen möjliga. Till exempel sker vävning, valkning och färgning av den kommande jackan hos företag i Sverige.

– Det svåra är när ullen måste tvättas och spinnas till garn. Det har vi valt att göra hos ett spinneri i Italien ur hållbarhetssynpunkt. Det hade blivit mindre hållbart att göra det i Sverige då ullen först måste transporteras till tvätteriet som finns på Gotland och sedan vidare till ett spinneri någon annanstans i Sverige. Dessutom kunde inte de småskaliga spinnerierna i Sverige hantera så stor mängd ull som vi behövde. Det intressanta är att samma mängd ull egentligen är för liten för de italienska spinnerierna, men vi har övertygat dem att det är en bra idé. Så de tvättar ullen och spinner garnet på samma plats vilket underlättar väldigt mycket. Innan tvätten så kvalitetsgranskar de också ullen för att se vad som håller måttet för tillverkning. Det finns också möjlighet att producera olika typer av kvaliteter på ullen utifrån våra önskemål vilket är en fördel, säger berättar Lisa Bergstrand.

Knapparna till de senaste ulljackorna är gjorda av renhorn från Norrland som renarna har tappat naturligt. Foto: Niklas Bergstrand.

Lokalt och hållbart

Det är inte bara ullen som kommer från Sverige. Knapparna till de senaste ulljackorna är gjorda av renhorn från Norrland som renarna har tappat naturligt. Knapparna tillverkas av ett lokalt företag nära Norrfjärden där A NEW SWEDEN har sin bas.

– Vi gör egentligen allting själva, även tygerna till plaggen vilket är ganska unikt. Alla detaljer i plaggen försöker vi göra komposterbart, till exempel sytråden och etiketterna där vi undviker polyester som annars är vanligt. Vi har fått riktigt bra respons från våra kunder och bara en enda retur från en kund där passformen inte var optimal så det säger en hel del om kvaliteten i plaggen, berättar Lisa Bergstrand.

De tre sista åren innan Lisa Bergstrand startade eget arbetade hon som designer för Saint Laurent i Paris. Ett drömyrke för många modedesigners. Men det är inte lätt att lyckas.

– Det är ju ett krävande yrke som bygger på att du är beredd att jobba långa arbetstider, men fantastiskt lärorikt förstås, säger hon.

I dag erbjuder Lisa Bergstrand även konsulttjänster inom hållbart mode för att hjälpa andra företag med hållbarhetsarbetet. Kanske kommer framtidens modestudenter istället längta efter att jobba för de företag som utmärker sig inom hållbarhet. Lisa Bergstrand igen:

– Det är ju viktigt att hållbarhet finns med i utbildningar och många skolor bygger ju in hållbarhet när de pratar produktion vilket är bra. Det gör att framtidens designer har kunskap att välja tyger utifrån vilken miljöpåverkan de har. Däremot bygger ju branschen på att sälja många plagg med oftast fyra kollektioner per år. Med A NEW SWEDEN ville jag bevisa att det går att jobba på ett annat sätt, säger hon.

Ullen till den första sweatshirten från A NEW SWEDEN kommer från Jämtlandsfår. Foto: Emma Bergstrand

Bygga långsiktigt

Visionen för A NEW SWEDEN är att bygga ett långsiktigt hållbart varumärke som samtidigt skapar någonting mer än enbart försäljning. Tanken är att sakta öka produktionen men bibehålla alla delar i tillverkningen.

– Nu vet vi hur det fungerar och har allt på plats i tillverkningen och kontakten med alla leverantörer. Det är bara att utveckla och göra det ännu bättre framöver. Jag vill skapa en rörelse som riktar sig till de konsumenter som aktivt väljer bort de snabba alternativen. Om några år hoppas jag också att fler företag använder den svenska ullen. Då skulle det bli möjligt att utveckla spinnerier och tvätterier i större skala i Sverige vilket vore fantastiskt, avslutar hon.

A NEW SWEDEN är medlem i TEKO