Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Innovationskraften är stark hos 122-åriga Sätila of Sweden

Innovationskraften är stark hos 122-åriga Sätila of Sweden

Sätila of Sweden har 122 år av historia som tillverkare av mössor. I dag finns en unik bank av kunskap och erfarenhet kring den textila produktionen i företaget. Varje år stickar Sätila of Sweden cirka 300.000 mössor på plats i Sätila. En imponerande siffra i en starkt konkurrensutsatt textilbransch.

– Med egen produktion har vi möjlighet att ställa om fort vid svängningar på marknaden. Det gör att vi slipper bygga onödiga lager av produkter som binder pengar och motverkar vårt hållbarhetsarbete. Vi tittar också ständigt på nya förbättringar för att kunna konkurrera på marknaden, berättar Sara Nevander, vd på Sätila of Sweden sedan årsskiftet.

Företagets bakgrund är en klassisk entreprenörsresa som visar på mod och vilja att lyckas. Det startade med att grundaren Johannes Nilsson köpte maskindelar till de första stickmaskinerna och fraktade dem med ångbåt tvärs över sjön Lygnern från Fjärås till den lilla byn Sätila i slutet av 1800-talet. Byvägen trafikerades med häst och vagn och maskindelarna sattes ihop på plats i stickeriet.

– Sätila är en gammal jordbruksort som går långt tillbaka i tiden. Hantverk och odling av lin var ju populärt här i regionen historiskt sett. När sedan bomullsgarnet kunde importeras från USA så tog utvecklingen fart och produktionen blev mer än en bisyssla till jordbruket, berättar Sara Nevander.

Storbritannien och Big Pom

Marknaden för Sätila of Sweden finns i dagsläget i Norden, Europa och Asien. Fokus ligger på att erbjuda produkter som bygger på en nordisk tradition, äkta hantverk med stor passion för mössor samt ett ansvarsfullt socialt och miljömässigt tänkande. Företaget tillverkar även under private label för andra varumärken. Totalt stickar Sätila of Sweden cirka 300.000 mössor på plats i Sätila där 18 anställda arbetar. Efter stickningen skickas mössorna till företagets sömnadsenheter som finns i Polen, därefter levereras mössorna till lagret i Borås.

– Vi har två ben i företaget, dels de produkter som går under varumärket Sätila of Sweden. Sedan har vi även Big Pom, det är specialmössor som vi tillverkar och exporterar till Storbritannien. Vi levererar cirka 30.000 mössor per år av Big Pom så det är kul, berättar Sara Nevander.

Under 2017 genomförde företaget en del förbättringsåtgärder, bland annat ombyggnation i produktionen, investering i ny utrustning och nya maskiner samt ett nytt samarbete med en extern partner för lager och distribution. Omsättningen för det senaste bokslutet blev 28,4 miljoner kronor.

– Vi flyttade vårt lager till Borås. Det är en 3PL-lösning som innebär att vi får en mer effektiv hantering och servicegrad mot kunderna. Vi tittar hela tiden på hur vi kan göra saker och ting bättre inte minst ur hållbarhetssynpunkt. De enheter vi har i Polen har också ett samarbete inom logistiken med andra aktörer här i regionen så vi transporterar ofta tillsammans. Det gör att transporterna minimeras, säger Sara Nevander.

Ökat fokus på hållbarhet hos leverantörerna

Sätila of Sweden köper allt material från Europa, något som ger extra bra ordning på kvaliteten och hållbarheten, enligt Sara Nevander.

– Vi är glada att samarbeta med europeiska garnleverantörer och det ger oss bra kontroll på vår leverantörskedja. I dag har vi mer än 50 procent hållbara material i vårt sortiment, det vill säga att det är certifierat eller återvunnet. Under nästa år är målet att nå 75 procent hållbara material i sortimentet, berättar hon.

Vi träffar designern Maria Ericson som sitter vid ett kontorsbord som är belamrat med olika typer av material, mönster och skisser. Hon har full koll på de olika leverantörerna och vilka trender som gäller framöver. Även hon instämmer att hållbarhetsaspekten blir allt viktigare.

– Det kommer mer och mer hållbara alternativ. Italienska garnleverantörer är duktiga på hållbarhet, de ligger långt framme och har alltid varit duktiga på att ta hand om rester vad gäller tyger och sådant, så det är kul och väldigt bra för oss, säger hon.

Sara Nevander, vd på Sätila of Sweden

Innovation och funktion

I sortimentet hos Sätila of Sweden finns ett stort antal typer av mössor för olika användningsområden, allt från jakt och outdoorliv till yrkesarbetande vid till exempel vägbyggen och liknande där hög synlighet är viktigt. Här finns också jaktmössor med älgmönster, en produkt som säljer speciellt bra i Tyskland samt även lyxiga mössor i kashmir och mohair som tillverkas på beställning.

Ett bra exempel på företagets innovationsförmåga är Sätila Reflect, en mössa som är designad för livet i staden men som passar lika bra i alla miljöer. Mössan är tillverkad i en kombination av OEKO-TEX®-certifierad mulesingfri merinoull och akryl. Ett reflekterande mönster har stickats in i mössan, i stort sett osynligt i dagsljus men däremot fullt reflekterande när det belyses i mörker. Idén med reflekterande garn har hämtats från Sätila Vision – Sätilas kollektion av tekniska mössor för utomhusaktiviteter – och innebär att mössan erbjuder en ökad synlighet och trygghet de mörka timmarna på dygnet.

– Vision är vår sportkollektion med merinoullsfoder som är snabbtorkande. Mössorna har även reflekterande detaljer för ökad synbarhet. Den lyser extremt bra i mörkret. Och merinoullen behöver inte tvättas lika mycket som andra material, inte ens när du tränar mycket. Det räcker att vädra mössan så försvinner lukten. Jag var själv lite skeptisk och testade, men det fungerar mycket bra, säger Sara Nevander.

Sätila of Sweden sponsrar Skicrosslandslaget där åkarna i laget gärna kommer med tankar och idéer i utvecklingsfasen.

– Våra klassiska mössor säljer också mycket bra för både outdoor och city vilket är riktigt kul. VI har en stor mönsterbank som vi använder och ibland kan vi ta fram ett gammalt mönster till en ny kollektion.

Storsäljaren Stenis

I företagets sortiment finns en mycket välkänd mössa vars mönster känns igen av de som följde Ingemar Stenmarks framfart i pisterna på 1970- och 1980-talet. Stenmarksmössan var något som alla ville ha till glädje för Sätila of Sweden, eller Nilssons Trikåfabrik som företaget hette på den tiden. Sara Nevander berättar:

– Någonstans under 1970-talet får Kjell Grebelius (nuvarande ägares pappa till företaget) kontakt med Ingemar Stenmarks mamma som stickade mössor till Tärnabys alpina stjärnor. De hann helt enkelt inte med att sticka när mössorna blev så populära och då fick vi uppdraget och tog över produktionen av mössorna. Den dåvarande produktionschefen uppskattade att vi tillverkade 100.000 exemplar av mössan vilket är helt otroligt, berättar Sara Nevander.

I dag finns fortfarande tre modeller av de klassiska mössorna i sortimentet: Stenis, Sätila Original och Umfors. Mössor som fenomen har numera hittat långt utanför skidbackarna och är i dag högsta mode.

­– Visserligen använder fler hjälm i dag om vi tittar på den alpina skidåkningen, och det är ju väldigt bra. Samtidigt har mössan blivit ett modeplagg på ett annat sätt än tidigare, vilket är positivt för oss. Materialet i varje mössa är anpassat efter behovet. säger Sara Nevander.

Många av mössorna från Sätila of Sweden stickas med fully fashion-teknik vilket innebär att mössan stickas i ett stort stycke som sedan sys ihop med baksömmen på mössan.

– Det gör att vi inte får något spill vilket är riktigt bra ur hållbarhetssynpunkt. Det gör också att vi kan göra mindre serier inklusive sömnaden på plats här i Sätila. Vi tittar just nu också på hur vi kan utveckla mönstersystemet, det är ett projekt tillsammans med en student på Textilhögskolan som läser teknisk textil. Tanken är att kunna använda maskinernas fulla potential och minska spillet i produktionen. Vi ser även över möjligheterna att kunna ta fram skisser på stickningen och mönstringen innan vi tar fram ett fysiskt prov av mössan, det skulle underlätta när vi berättar för kunderna hur mössan kommer att se ut, berättar Sara Nevander.

Naturens skiftningar speglar modet

Den största produktgruppen hos Sätila of Sweden är Lifestyle. Sara Nevander håller upp den senaste mössan som består av 90 procent återvunnet material.

– Det är ull, polyamid, kashmir och viskos. Mössan är tvättad och går att använda direkt. Sedan har mössan egenskaper som gör att du inte behöver tvätta den så mycket. Ett annat exempel är vår modell Allan som består av 100 procent återvunnet material, det gör att mössan blir lite strävare och kan upplevas lite stelare och det har vi löst med ett foder inuti men den är mycket populär, säger hon.

Mycket av inriktningen för kommande säsongen 2018/2019 handlar om att spegla känslan av Nordic Light med en färgskala som matchar naturens skiftningar i Norden. Det är ”modernt och i framkant utan avkall på expertis eller hållbarhet” som gäller enligt företaget.

Att utvecklingen och innovationskraften inom mössor kommer fortsätta i Sätila råder inga tvivel. Historien har bara börjat om vi får tro vd:n.

– Vi ser mycket positivt på utvecklingen och sätter fokus mot nya marknader. Det ska bli extra spännande att se hur vårt samarbete med de nya agenterna på den finska och holländska marknaden kommer att fungera. Dessutom är vårt sortiment inför hösten helt fantastiskt, avslutar Sara Nevander.

Sätila of Sweden är medlem i TEKO