Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Hållbarhet i verkligheten med Stormie Poodle

Hållbarhet i verkligheten med Stormie Poodle

Stormie Poodle är ett modeföretag som strävar efter att ta tillvara på materiella och mänskliga resurser. Företaget tillverkar och säljer bland annat morgonrockar för både barn och vuxna samt haklappar, ponchos och andra produkter – allt tillverkat av återanvänt material. Företaget mottog Stockholms stads innovationspris i kategorin vardagsprodukter 2015.

Många kommenterar att ”det där är ju ingen pudel” då de ser företagets logga och det är helt medvetet gjort av mig. Hunden är en kinesisk nakenhund som heter Stormie Poodle. Stormie är ett gammalt engelskt kvinnonamn och Poodle är hennes efternamn. Jag vill få människor att ifrågasätta hur de ser på saker och ting, till exempel vad avfall är och vad det kan användas till. Vi skapar fantastiska produkter av textilt avfall, berättar Caroline von Post, vd och grundare.

Hon förklarar hur hon hittar materialet till produkterna:

Jag samarbetar med två Svanen-märkta tvätterier och är själv på plats och väljer ut materialet. Det är lakan, handdukar och andra produkter som kanske fått en fläck eller ett hål. Textilierna håller mycket hög kvalité och har mycket kvar att ge men motsvarar inte den höga standard som hotellen kräver. Fördelen är att materialet har blivit tvättat åtskilliga gånger så de kemikalier man hittar i nytillverkade produkter finns i princip inte kvar. Det är hållbart och skonsamt för människor och speciellt barn, säger hon.

Hjälper företag att utveckla hållbarhetsarbetet

Stormie Poodle vänder sig både mot konsumenter och företag.. En stor del av verksamheten handlar om att hjälpa företag att stärka sitt varumärke. Ett exempel är en nattskjorta som Stormie Poodle utvecklade i samarbete med Nordic Light Hotel. Skjortan är gjord av hotellkedjans kasserade påslakan och på skjortan sitter en etikett som berättar historien om materialet, något som hotellets gäster uppskattar.

Skjortan blir en kommunikationsplaggform för företaget att samlas kring där de kan prata om sitt hållbarhetsarbete genom att visa upp en fysisk produkt eller tjänst. Förståelsen blir så mycket större om du visar något verkligt istället för att bara prata om policys och riktlinjer, berättar hon. Och speciellt i hotellbranschen är det viktigt att göra något mer än att erbjuda en skön säng och en god frukost – alla gör ju det!

Fördelarna med att använda återvunnet textilt material är många. Och hos Stormie Poodle finns det även andra delar som skapar en helhet.

Genom att återanvända material så bidrar vi även till minskad kemikalie- och vattenanvändning. En del av våra plagg har också ”dubbel storlek”, det är helt enkelt designade för att växa i. Det gör att de kan användas en längre tid vilket är bra för konsumenternas ekonomi och även för miljön. En del av produkterna är också helt cirkulära och kan läggas på komposten då de tagit slut,  berättar Caroline von Post.

Caroline von Post har en bakgrund som biolog och har arbetat med miljöfrågor under hela karriären, bland annat på Miljökompassen och Albaeco.

Albaeco jobbar med miljöforskningskommunikation.  Jag har jobbat mycket med forskarna på Stockholm Resilience Centre och försökt paketera forskningsresultat så att de blir lättare för alla att ta till sig, berättar Caroline von Post.

För Nordic Light Hotell skapade Stormie Poodle en nattskjorta av hotellets gamla lakan

Hudvänliga produkter

Det märks att Caroline von Post har en stark passion för miljö och främst kombinationen människor & miljö. I sortimentet marknadsför hon sina produkter som ”hudvänliga” och det är kontrasten mot helt nyproducerade plagg som är tanken. Materialet i Stormie Poodles plagg har tvättats så många gånger att mängden kemikalier är i det närmaste obefintliga förutom eventuella tvättmedelsrester.

Vanliga kläder behandlas med kemikalier genom hela kedjan. Det startar redan med råvaran som kan ha besprutats med både insekts- och bekämpningsmedel på fälten. Sedan tillförs ofta kemikalier i form av färgning, tryck och medel mot mögel och svamp. Huden är vårt största upptagningsorgan så det är viktigt att välja material som innehåller så lite kemikalier som möjligt. För mig är det en tankeställare när jag känner lukten av många nya plagg, de doftar inte särskilt naturligt, säger hon.

Småskalig tillverkning som skapar jobb

Även vad gäller tillverkningen arbetar Stormie Poodle med full transparens i form av socialt ansvarstagande där företaget har två samarbetspartners..

­Stormie Poodle samarbetar med Sigtuna Hantverkshus, ett socialt företag som skapar arbetstillfällen för människor som står långt från arbetsmarknaden. Sedan har vi även ett samarbete med Livslust i Lettland. Livslust är en svensk stiftelse som stödjer utsatta lettiska ungdomar med stipendier för att de ska kunna studera på universitetet, berättar hon.

Återkopplingen från kunderna har varit överväldigande, enligt Caroline von Post.

De flesta som upptäckt Stormie Poodle tycker att konceptet är fantastiskt bra och de älskar sina badrockar. Det finns barn som inte vill ta av sig sin – bättre feedback kan jag inte få! Jag gör ju mycket konsumentprodukter, men det är mot företag som jag skulle vilja växa idag. Tillsammans med företagen kan vi skapa större volymer och därigenom få ökad genomslagskraft vilket förhoppningsvis får fler att agera och skapa hållbara projekt, berättar hon.

Med sin långa erfarenhet inom miljö och kommunikation så är Caroline von Post en flitigt anlitad föreläsare. Något som också går i linje med verksamheten hos Stormie Poodle.

Det är viktigt att få med alla i företaget på resan framåt mot en mer hållbar värld, till exempel personalen som möter kunderna dagligen. Som företag måste du skapa engagemang för din verksamhet och de värderingar som ska genomsyra företaget. Det handlar om att vara trovärdig gentemot kunderna, personalen och alla som ditt företag kommer i kontakt med, berättar hon. Det går inte att göra något halvdant, då väljer kunderna att handla av någon annan, berättar Caroline von Post.

Vill få fler att upptäcka Stormie Poodle

Stormie Poodle har planer på att låta företaget växa. Ambitionen och viljan finns hos grundaren att skapa något större.

Jag håller på att ta in en person i företaget som kan hjälpa mig att utveckla företaget rent affärsmässigt. Sedan tidigare har jag ett bra nätverk runt omkring mig som hjälper mig med produktutveckling och design, så det är helt fantastiskt, säger Caroline von Post. Min affärsidé tror jag stenhårt på. Stormie Poodle är omtyckt av både kunder och omgivning så det är ett bra kvitto. Dessutom är tiden mogen för cirkulära affärsmodeller!

Visionen är glasklar:

Målet är att kunna använda allt ”bra” avfall från de två tvätterierna som jag arbetar med. Det finns ingen annan lösning på det här i dag. Det ena tvätteriet kasserar 100 ton textilier om året. Så om Stormie Poodle kan upcycla 10 procent av det så vinner vi mycket. Det är till att börja med bra för tvätteriet som kan uppfylla sitt mål om att återanvända mer material. Det är samtidigt bra för mina tillverkare där det skapas arbetstillfällen och även hos de företag som väljer att köpa produkterna eftersom de kan kommunicera sitt hållbara val. Det är också bra för dig som vill köpa schyssta produkter. Slutligen kan Stormie Poodle tjäna pengar på det och då kan vi göra ännu bättre saker, avslutar Caroline von Post.

Stormie Poodle är medlem i TEKO