Hållbarhet för generationer hos Kasthall

Hållbarhet för generationer hos Kasthall

Bilden: Kasthalls hyllade och vävda matta Harvest, prisbelönad som ”Årets matta” under ELLE Decoration Design Award 2018 Foto: Kasthall

Det anrika designvarumärket Kasthall med egen fabrik och huvudkontor i Kinna är synonymt med svensk kvalitet och design. De vävda och handtuftade mattorna är populära världen över där en stor del av mattorna går på export. Det senaste året har företaget jobbat mer fokuserat med hållbarhetsfrågorna.

– Vi har många eldsjälar i företaget som brinner för hållbarhet vilket känns extra roligt. Vårt sätt att se på hållbarhet hos Kasthall är också rotat i företagets historia. Det kommer ur hur allt började, hur vi jobbar idag och hur vi ser på världen och vår ut­veckling. Det kommer från vårt sätt att betrakta design och hantverk. Allting är relativt. Kasthalls produkter har en lång livscykel, säger Anna Lindgren, hållbarhetsansvarig på Kasthall sedan ett år tillbaka.

Anna Lindgren förklarar att hållbarhetsfrågorna finns på högsta nivå i företaget:

– Vi har tillsammans lyft fram hållbarhetsfrågorna på ett tydligare sätt och jag rapporterar direkt till vår vd. Det är viktigt att frågorna prioriteras för att kunna styra och få hållbarhetsarbetet att genomsyra hela företaget, allt från inköpare, säljare och produktionspersonalen är numera involverade, berättar Anna Lindgren.

Anna Lindgren, Hållbarhetsansvarig på Kasthall

Uppmärksammat hållbarhetsarbete

Med en bakgrund på Lindex och Fristads har Anna Lindgren en gedigen bakgrund inom hållbarhet och vet hur mycket det betyder att även väva in ekonomi i hållbarhetsarbetet.

– Det är viktigt att se hur kostnaderna faktiskt kan minska om du ökar ditt hållbarhetsarbete. Till exempel har vi tittat på vårt spillmaterial och hur vi kan använda det för att väva nya mattor. Och det kommer vi jobba ännu mer med framöver, säger hon.

Kasthalls arbete med restmaterial har blivit uppmärksammat i boken Wasted: When Trash Becomes Treasure där den flerfaldigt prisbelönade författaren Katie Treggiden hyllar 25 internationella designers, fabrikörer och tillverkare som utforskar potentialen i avfall som en resurs.

Två utmärkta exempel på Kasthalls hållbarhetsarbete är den handtuftade ullmattan Flourish som tillverkats av restgarn samt dess föregångare Harvest en vävd matta, hyllad och prisbelönad som ”Årets matta” under ELLE Decoration Design Award 2018. Båda mattorna är designade av Ellinor Eliasson.

– Det är två utmärkta exempel på hur vi arbetar och tänker. Tidigare slängdes mycket av restmaterial, nu sparar vi istället så mycket som möjligt och tittar på vilken potential det har. Eftersom vi har en egen fabrik så är vi också flexibla i hur breda mattorna kan tillverkas. I princip kan du beställa en matta hos oss i den bredd och längd du önskar. Den flexibiliteten ger dock en del spill, bland annat lin vilket är en kostnad för företaget och det ser vi också som en utmaning att lösa framåt, berättar Anna Lindgren.

Som en del i utvecklingsarbetet på hållbarhetsområdet är Kasthall delaktiga i forskningsprojektet Texchain3 som drivs av Wargön Innovation tillsammans med The Loop Factory. Syftet med projektet är att ta tillvara på värdet i textila restströmmar från industrin där det mesta idag går till förbränning. Det kan handla om alltifrån att vidareförädla textilt spill i nya produkter till att upcycla uttjänta eller oanvända arbetskläder.

– Att vara med i Texchain har redan gett oss värdefull kunskap och bra kontakter i branschen för att utveckla arbetet med våra restströmmar. Under TexChain2 som genomfördes tidigare så hittade vi till exempel material hos ett annat företag som var med, nämligen restmaterial från bilindustrin. Det materialet användes som en del i ullmattan Flourish. Så det är ett viktigt arbete som görs i Texchain och där ser vi fram emot fortsättningen, Anna Lindgren.

Tydliga hållbarhetsmål

Anna Lindgren nämner också vikten av att analysera företagets situation och utgå från den strategi som finns. Här har Kasthall gjort ett gediget jobb det senaste året.

– Vi har jobbat stenhårt med strategi och företagets kärna där vi har analyserat situationen med allt från konkurrenter, styrkor och svagheter, vilka möjligheter som finns framåt och många andra delar. I slutändan kom vi ner till vilka fokusområden vi har inom hållbarhetsarbetet, till exempel koldioxidutsläpp, resurseffektivitet, cirkulär omställning och cirkulära flöden. Utifrån det satte vi upp interna mål vilket blir väldigt bra att förhålla sig till framåt, säger hon.

Anna Lindgren utvecklar vad det innebär:

– Vi bestämde oss för att gå med i STICA förra året och vara delaktig i den första rapporten. Det innebär att vi förbinder oss till att göra ganska stora förändringar för att sätta vetenskapliga mål och minska växthusgaser i linje med Parisavtalets 1,5-graders mål. För oss är det ett stort och ambitiöst mål, berättar hon.

Unik svensk textiltillverkning ger mattor i världsklass

Totalt arbetar cirka 70 anställda inom Kasthall inräknat företagets egna showrooms i Stockholm, New York och Milano. I fabriken i Kinna jobbar cirka 30 personer där alla mattor produceras. Infärgningen sker hos grannföretaget Sjuhäradsbygdens färgeri som ligger endast 2 kilometer bort. Råmaterialet är naturmaterial såsom ull och lin.

– Det är extremt unikt i branschen att ha hela kedjan i Sverige och i princip på samma plats. Det är också en av våra styrkor och viktigt i vårt hållbarhetsarbete. Vi vet att våra mattor håller världsklass och det är vi stolta över, berättar Anna Lindgren.

Från ögonblicket som Kasthall beställer garnet till företagets mattor vet de vem mattan ska tillverkas för. Detta är ett hållbarhetstänkande som förbygger överproduktion. Alla mattorna signeras också av den som tillver­kat mattan på Kasthalls karaktäristiska lädertagg. Genom Kasthalls designstudio erbjuder företaget dessutom kundunika lösningar.

Internationellt varumärke

Kunderna finns i offentliga miljöer, till exempel hotell, kontor och även mycket kyrkor och myndigheter. Privata hem är en annan viktig kundgrupp. Arkitekter, inredare och inköpare finns bland uppdragsgivarna. Kasthall är ett internationellt starkt varumärke och även kunglig hovleverantör till Sveriges Kungahus.

Under pandemin har framför allt marknaden för hotell varit extremt tuff samtidigt som den privata inredningsmarknaden har ökat.

– När människor inte är ute och reser eller är begränsade på annat sätt så köper de istället saker till hemmet och det har gynnat oss. Vi har sett ett stort intresse i Sverige för våra mattor så det känns spännande, säger Anna Lindgren.

Kasthall grundades redan 1889 och har i princip legat på samma plats under alla år. För Anna Lindgren är företagets historia en rik källa till inspiration.

– Jag började jobba på Kasthall precis när pandemin slog till och det blir ju en märklig situation när du inte ens får hälsa på dina nya kollegor som vanligt. Men Kasthall är ju ett fantastiskt varumärke. Den historia och kunskap som finns här är unik och något vi ska ta vara på och utveckla framåt för att skapa den nya tidens Kasthall, avslutar hon.

Kasthall är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO