Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Eton, Oscar Jacobsson och Röhnisch vinnare på Habit Modegalan!

Eton, Oscar Jacobsson och Röhnisch vinnare på Habit Modegalan!

Under fredagskvällen rullades röda mattan ut på Münchenbryggeriet i Stockholm då årets stora festlighet för modebranschen gick av stapeln – Habit Modegalan. Och det blev en riktig vinnarkväll för tre av medlemsföretagen i TEKO. Mats Petterson på Oscar Jacobson tog hem priset som Årets Designer, Eton blev Årets Modeexportföretag och Röhnisch utsågs till Årets Sportleverantör.

Etons vd Hans Davidsson berättar om vinsten och nyckeln till företagets framgångar:

– Det är jättekul för hela organisationen och en konfirmation på att vi gör rätt saker. Allt handlar om kvalitet i produkten och det är grunden i det hela. I ett tekoföretag måste alla delar hänga ihop och i slutändan är det motiverade människor som gör jobbet tillsammans, berättar han.

Motiveringen till priset för Eton var följande:

För att med långsiktig strategi och tydligt fokus ha skapat en varaktig och växande exportframgång; och för att förebildligt visat hur man med kvalitetsprodukter erövrar en av världens största marknader.”

Digitala handeln driver kunder till fysiska butiker

Under 2015 ökade Eton försäljningen med 22,5 procent. Både de egna butikerna och online-försäljningen går riktigt starkt. Och Hans Davidsson ser ingen nackdel med den digitala utvecklingen.

– Vi ser att försäljningen online är bra trafikdrivare till våra fysiska butiker så det är helt klart positivt. Dessutom har vi väldigt låg andel reklamationer vilket är en trygghet för våra kunder. Hela 70 procent är också återkommande kunder, säger han.

De senaste fyra åren har Eton fördubblat sin personalstyrka. I dagsläget har företaget totalt 190 anställda. Framöver kommer digitaliseringen att vara avgörande för branschen enligt Hans Davidsson. Eton har en stark och tydlig strategi på plats och företaget har investerat mycket i digitala lösningar.

– Vi har ett starkt omni-channel-tänk genom hela organisationen och det är oerhört viktigt de närmaste fem åren. Det gäller att möta kunden med hög kvalitet och en hög servicenivå genomgående oavsett kanal, avslutar han.

Årets Designer är Mats Petterson 

Under kvällen fick även Mats Petterson från Oscar Jacobsson ta emot det prestigefyllda priset som Årets Designer. Han säger så här om företagets arbete och vad som krävs att bli en bra designer.

– Det är jättekul och priset är resultatet av ett verkligt lagarbete. Alla hos oss är ju delaktiga i det här, allt från inköpare till produktion, säger han.

Juryns motivering löd:

För att ha uppdaterat och uppgraderat kostymklädseln med vackra färger, fina kvalitéer och eleganta skärningar; och att med subtilitet och omsorg i detaljerna ha skapat en egen, stilfull ton i det svenska herrmodet.”

Mats Petterson var tidigare kreativ chef på Tiger of Sweden under åren 1998-2008. När han kom till Oscar Jacobson 2009 tog han tillsammans med övriga ledningen ut en ny riktning för varumärket.

– Vi har medvetet arbetat med stilbegreppet med starkt fokus på kvalitet. Det är ett målmedvetet arbete som nu branschen har uppmärksammat och det känns riktigt roligt, säger han.

Mats Pettersson, kreativ ledare på Oscar Jacobson

Mats Pettersson, kreativ ledare på Oscar Jacobson

Stark utvecklingskurva

Oscar Jacobson har haft en mycket stabil utveckling och den nya riktningen för företaget verkar vara helt rätt. Enligt Mats Petterson ser 2017 redan ut att bli ett bra år försäljningsmässigt.

– Vi har haft en riktigt positiv införsäljning för våren 2017 där vi ökar med 27 procent vilket känns fantastiskt, säger han.

Hur blir man en framgångsrik designer? Har du några tips till studenter eller andra i branschen?

– Det beror på om du skapar ditt eget varumärke och är konsekvent i det, eller jobbar för ett annat varumärke. Om du jobbar på ett företag så måste du underordna dig varumärket och jobba utifrån de mål som finns. För nya talanger som vill in i branschen kan jag rekommendera att praktisera och vara på plats där det händer, det är så du lär dig och utvecklas, avslutar Mats Petterson.

Röhnisch är Årets Sportleverantör

Ytterligare en stor vinnare under kvällen var det välkända sportvarumärket Röhnisch som i tuff konkurrens med Fjällräven och Elevenate vann priset som Årets Sportleverantör. Röhnisch fick priset för att de är: ”en aktör som på svensk spelplan ger de stora drakarna inom sportsegmentet en rejäl match” och att ”tuffa och kloka beslut genomförs med fingertoppskänsla”.

Familjeföretaget Röhnisch har en lång historia med rötter i sportvärlden och gymnastik och drivs idag av tredje generationen Röhnisch med vd Fredrik Röhnisch i spetsen. Företaget tillverkar trendiga, färgstarka och funktionella sportkläder för kvinnor.

Sandqvist nominerade till Årets Leverantör 

Det fjärde tekoföretaget som var nominerat under kvällen var väsk- och accessoarföretaget Sandqvist i kategorin Årets Leverantör. Här vann Filippa K priset, men enligt vd:n Caroline Andersson har juryn verkligen förstått hur Sandqvist arbetar och vad som är viktigt vilket gav en fin nominering i tuff konkurrens.

– Vi är lyhörda för våra kunders önskemål och behov och erbjuder riktigt bra service. Det är enkelt att beställa hos oss, vi har varor på lager och det skapar ett bra förtroende för oss, berättar hon.

Sandqvist har kontinuerligt haft en fantastisk utveckling och växt med cirka 30 procent per år sedan starten 2004. Företaget har totalt 30 anställda plus eventuell extrapersonal i de egna butikerna i Stockholm (2 butiker), Göteborg (1) och London (1). Totalt levererar företaget till cirka 500 återförsäljare över hela världen.

– I år kommer vi att växa med cirka 20 procent så det är fortfarande väldigt bra och vi har planer på att fortsätta tillväxten främst i våra fokusländer Sverige, England, Tyskland och Frankrike. Målet är att ha egna butiker på samtliga av dessa marknader. Men det är också viktigt att hela tiden ha ett förändringsarbete och göra saker bättre så att företaget utvecklas, avslutar Caroline Andersson.

Eton, Oscar Jacobson, Röhnisch och Sandqvist är medlemmar i TEKO