Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

En värld av kreativ kunskap hos ColourHouse

En värld av kreativ kunskap hos ColourHouse

Företaget Colourhouse i Göteborg är ett handelshus som erbjuder färg, trend och inspiration för produktutveckling, sortimentstrategi och kommunikation. Genom åren har cirka 5500 kunder tagit del av företagets inspirerande kunskap, till exempel designers, produktutvecklare, arkitekter, inredare med flera. Enligt Louise Klarsten, vd och delägare, kommer inspirerande möten och kreativ kunskap bli allt viktigare för företag och organisationer framöver.  

– Kreativitet är inget som kommer av sig själv genom att trycka på en knapp. Det är oerhört viktigt för företagets utveckling och varumärket att designers och produktutvecklare får utrymme för inspiration. Att de får möjlighet att uppleva nya spännande saker ger idéer vilket i sin tur kan stärka företagets konkurrenskraft och i slutändan skapa innovativa produkter och tjänster. Med den digitala utvecklingen kommer det bli ännu viktigare, inte minst inom textil- och modebranschen där vi ser att kunskapen om material har kommit lite i skymundan hos flera företag, säger Louise Klarsten.

Genom globala partners förser Colourhouse den skandinaviska marknaden med en samlad kompetens inom färgkommunikation, trendanalys, designrådgivning och arrangemang av internationella seminarier. Företaget representerar internationella färgkodsystem såsom Pantone, Ral, Ncs, internationella trendbyråer inom Sport, Mode, Inredning, Industridesign, designmagasin och redskap som ljusskåp och färgmätare för design och produktutveckling. Det är en rik källa till kunskap och analyser som ligger till grund för kommande trender.

– Vi samarbetar med internationella trendbyråer som av djupt intresse vigt sina liv till att forska kring konsumenternas beteenden, analysera och beskriva de kommande trenderna. Det är ett gediget arbete som ligger bakom alla trendböcker och väldigt få som kan klara av att både vara kreativ samt kunna dokumentera på ett sådant sätt att någon annan kan förstå, varför en specifik trend kommer bli viktig. Att en trendbok kostar 15 000–20 000 kronor är billigt jämfört med den tid och arbete som de har lagt ner på att skapa böckerna, säger Joakim Klarsten, CFO och delägare. Skulle ett företag göra det arbetet själva så skulle det kosta enorma summor.

D.cipherfm trend/ColourHouse

Välbesökta event

Colorhouse största event, Next Trend Seminar AW2020-21, arrangeras i Köpenhamn, Göteborg och Stockholm i slutet av maj. Här presenterar fyra internationella och hyllade trendbyråer sina tankar under en och samma dag. Fokus ligger på konsumentbeteenden och livsstilar samt färger, material, stilar och hållbara lösningar som spänner över alla konsumentprodukter

Eventet är ofta välbesökt och en stor del av Skandinaviens mode- och designaktörer möts för att utbyta erfarenheter och kunskap samt inspireras. Bland deltagarna finns allt från mode- och inredningsföretag till företag inom bostäder, fordonsindustrin, arkitektur, tapet, hårvård, reklam m.fl. Alla som på något sätt producerar eller köper in produkter och tjänster till konsument.

– I dag är det många delar för en designer att ha koll på, allt från materialval till innovation. Det sätter verkligen kreativiteten på prov då tidspressen ökar för varje år. Det gör att våra event och vårt material blir allt viktigare redskap i deras arbete. Vi vet också att inspiration och seminarier ofta ifrågasätts på företagen, främst av människor som kanske inte riktigt förstår den kreativa processen, säger Louise Klarsten. Men det märks direkt i kommunikationen när företag sparar in på inspiration och utbildningar. Varumärket blir lidande vilket ofta kan bli mycket kännbart för hela verksamheten.

Det taktila arbetet är ovärderligt

Många skulle kanske säga att inspiration och designidéer lika gärna kan utvecklas genom att titta på internet. Louise och Joakim Klarsten håller inte med.

– Det taktila arbetet att kunna ta på materialprover, stretcha tyget och tänka på hur det kan användas och så vidare är ovärderligt. Den delen håller på att tappas undan för undan i samhället vilket är allvarligt. Det finns inköpare och designers i dag som handlar för stora summor men som inte kan materiallära. Sedan blir de förvånade när provkollektionerna kommer och det blir helt fel och plaggen inte säljer som förväntat. Det finns inga genvägar till det textila hantverket. Och kanske ännu viktigare när de flesta inte har produktion i Sverige eller ens Europa idag, berättar Louise Klarsten.

Joakim Klarsten fyller i:

– Vi rör oss nu fort mot betydligt starkare önskemål och krav kring hållbarhet vilket handlar om så mycket mer än bara ett obesprutat bomullsfält. Kanske är ”överproduktion” vår största miljöbov och ska man minska volymen i antal, kan man inte chansa utan måste klara att välja rätt material, färg och form. Då blir åter kunskapen kring material och produktion viktigt i samtliga led, tillsammans med designavdelningarnas kunskapsinsamlande och att ”pricka rätt” i val av stilar och färgnyanser, säger han.

A+A Menswear trend/ColourHouse

Design, färger och trender

Det märks tydligt att de båda brinner för de kreativa näringarna med färg, form, design och material. Louise Klarsten har också en bestämd uppfattning kring ordet ”trend” som hon anser har blivit missvisande i många sammanhang.

– Trend är en term som beskriver förändring i vår tid. Om vår tid kräver att vi skapar färre saker, då är det trenden. Och design börjar när du löser ett problem. Tidens tecken kommer alltid att finnas, säger Louise Klarsten.

Även färger och kunskapen om dess användande engagerar de båda förstås.

– Vi ser på de mer strategiska företagen och offentliga organisationer. De vill kunna beskriva färgval och trenderna på ett mer djupare sätt. För att skapa en konceptuell ide och storytelling. Här måste du vara kreativ nog och ha tid att omvandla kunskapen till vad det betyder för ditt företag, säger Louise Klarsten.

Colourhouse arrangerar också specifika utbildningar i färgkommunikation på uppdrag av kunderna. Det kan vara workshops eller utbildningar för enskilda personer eller hela team. I företagets showroom är väggarna fyllda av böcker som visar olika färgsystem och beskriver trender.

– Det är marknadsbehovet som bestämmer vilket färgsystem du ska ha. Det finns färgsystem för olika material och färger upplevs på olika sätt beroende på var det syns. Till exempel matta eller blanka ytor, plastprodukter, metall, textil, trä eller annat, berättar Joakim Klarsten. Vi hjälper ju våra kunder att hitta rätt färger för deras behov och hur de ska tänka för att undvika fallgroparna, som oftast är mycket tidskrävande och kostsamma, både vad det gäller produktion och minskad försäljning.

Pantone® / ColourHouse

Färgsystem är viktiga plattformar att förhållas sig till när omvärlden blir allt mer digital enligt de båda.

– Det är något helt annat att se en färg i verkligheten än på en digital skärm. Det som betyder något är hur färgen ser ut på materialet, speciellt om du ska göra kläder eller andra textilier. Om du inte använder färgsystem finns det risk att en hel kollektion får fel färg, och det kan bli kostsamt, säger Louise Klarsten.

Många av kunderna hos Colourhouse bygger upp grafiska bibliotek av material som går att använda i många år. Det kan vara grafiska böcker, magasin eller andra delar som Colourhouse erbjuder.

– Färger och material återkommer med jämna mellanrum och att ha tillgång till ett arkiv kan många gånger vara extremt värdefullt för produktutvecklare eller designers, säger Louise Klarsten.

Colourhouse grundades redan 1982 under namnet Scanfashion av Stellan Johansson. Senare kom Louise Klarsten att ta över företaget och idag äger hon och maken Joakim verksamheten. Kontoret är beläget i Klippans kulturreservat i Göteborgs hamninlopp, ett område som alltid har besökts av visionärer med en stark framtidstro.

– Köpmannen David Carnegie är en av berömdheterna som en gång verkade här i huset. Vårt showroom är troligtvis det ljudisolerade rum i vilket han satt och kokade ihop sin blomstrande industri under 1800-talet. Nu fortsätter vi utvecklingen in på 2000-talet tillsammans med våra kunder och partners. Alla är förstås välkomna att kontakta oss och även anmäla sig till våra seminarier, avslutar Joakim och Louise Klarsten.

Colourhouse är medlem i TEKO


Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO