TEKO bjuder in till digitalt seminarium om det digitala produktpasset!
Digitala produktpass (DPP) är en uppsättning hållbarhetsdata som möjliggör cirkulära produkter och affärsmodeller. Produktpassen innebär att varje produkt har en unik identitet som kan kopplas till en eller flera datakällor med information om just den produkten. Det digitala produktpasset ingår i en ny ramlagstiftning vid namn Ekodesignförodningen (ESPR). Ramlagstiftningen förväntas träda i kraft under 2024 och därefter kommer reglerna rullas ut successivt fram till 2030. De textilspecifika reglerna kommer troligen att presenteras 2025. Det digitala produktpasset kommer troligen komma på plats 2026 eller 2027.
För att försöka skapa klarhet och tydlighet om var vi befinner oss idag i processen, vad vi vet om de kommande kraven på det textila området och samt för att delge information hur du som företagare kan förbereda dig på bästa sätt inför det digitala produktpasset kommer på plats bjuder TEKO härmed in till ett digitalt seminarium med fokus på just det digitala produktpasset.
Under seminariet kommer vi på TEKO berätta om hur vi arbetar med frågan men vi kommer också att bjuda in externa talare som på olika sätt arbetar med ESPR och det digitala produktpasset. Vi kommer försöka att svara på era frågor om vad ni kan förvänta er av de kommande reglerna och hur ni bäst kan förbereda er.
-> Kontakta [email protected] för mer information!
- Datum:
- 22 mars 2024
- Kontaktperson
- E-mail: [email protected]