Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Satsning på teknikutveckling gör Texla framgångsrika

Satsning på teknikutveckling gör Texla framgångsrika

Företaget Texla i Göteborg tillverkar laminerade textilier till fordons- och möbelindustrin samt alla typer av miljöer där laminering och tillskärning ingår. När företaget firade 50 år 2012 var antalet anställda cirka 110 i hela Texla Group. Nu arbetar cirka 320 personer i verksamheten. VD:n Susanne Johansson nämner ägarnas vägval under svårare tider som en av många nyckelfaktorer.

– Precis som för många andra var det tufft även för oss under senaste finanskrisen. Men istället för att dra ner på tempot så ville ägarna att vi skulle vara offensiva och fortsätta att utvecklas. På ett år fick vi in 67 nya kunder och för att vara i den här branschen så var det helt otroligt. Efter det började vi även jobba för kunder inom möbelindustrin och offentliga miljöer. Några år senare lanserade Volvo XC90 och sedan dess har utvecklingen fortsatt uppåt för oss, berättar Susanne Johansson.

Texla har totalt fyra fabriker i Europa (Tjeckien, Belgien, Portugal och Sverige) vilket skapar goda förutsättningar att jobba nära kunderna med service och flexibla leveranser.

– Vår geografiska placering på fyra olika platser ger oss goda möjligheter att hjälpa kunderna på ett mycket effektivt sätt. Förstås är Volvo en mycket viktig kund för oss och ett samarbete vi är oerhört stolta över. Men våra produkter sitter i dag i cirka 25-30 olika bilmärken, säger Susanne Johansson.

Exempel på andra stora slutkunder inom bilindustrin är Jaguar, Landrover, Nissan och Suzuki. Dock går det inte att blunda för den stora svenska biltillverkaren i sammanhanget och betydelsen för den svenska verksamheten.

– För Texla Sverige har omsättningen växt från 50 till 190 miljoner kronor under de tre senaste åren. Antalet anställda har under samma period gått från 23 till cirka 70. Det beror till stor del på Volvos försäljningsframgångar där vi, förutom XC90, även levererar inredning till dörrarna i V90 och S90. Vi gör alla detaljer som sitter i dörrarna. Det kan vara i läder, vinyl, textil med mera och innebär att vi levererar cirka 70 000 detaljer i veckan sammanlagt, berättar Susanne Johansson.

Ny produktionsprocess ger ökade möjligheter

Traditionellt sett har Texla arbetat främst i olika typer av textilier och vinyler. Nu har företaget även en omfattande produktion med läderdetaljer.

– Vi har lyckats så bra och faktiskt startat en likadan avdelning i Portugal där vi just nu tittar på nya spännande projekt för Volkswagen och Porsche. Vi planerar även en liknande avdelning i Tjeckien framöver, säger Susanne Johansson.

Mats Blomberg, Vice VD i Sverige och Teknisk säljchef för koncernen, berättar mer om hur företaget tänker när det gäller de nya processerna:

– Vi fick vara med från början när det gäller introduktionen av läder och kunde då utveckla ett helt nytt sätt att laminera materialet. Det ger oss möjlighet att förädla produkterna på många fler sätt. Och det är den processen vi även kommer att implementera i Portugal och Tjeckien, berättar han.

Den nya processen handlar om mer löpande produktion vilket gör arbetet mer effektivt. Fördelen med lamineringen som helhet är att materialet blir mer hållbart och får nya och förbättrade egenskaper samt ger möjligheter att skapa ny design. En av Texlas stora kunder på möbelsidan är danska Gabriel, som är en av Europas ledande möbeltextilleverantörer. Här levererar Texla detaljer och produkter som bland annat sitter runt sängar och gavlar.

Mats Blomberg och Susanne Johansson vid företagets digitala skärmaskin

Kvalitet in i minsta detalj

Vi rör oss ut i produktionsanläggningen i Göteborg. Lager med olika typer av textila material står uppställda i stora rullar, färdiga att bearbetas. Här finns maskiner för laminering, stansning och utskärning. Susanne håller upp en ljudisolerande detalj som ser ut som en tunn skumgummiplatta.

– Det är en ljudisolerande vägg som används ibland annat båtar. Dess egenskaper gör att många använder det i maskinrum och andra passande miljöer, säger hon.

Mats Blomberg visar en annan produkt. Det är britsen till en Scania lastbil, som används av chaufförerna för att vila mellan körningarna. Produkten involverar Texla som en av flera underleverantörer.

– Engtex i Mullsjö levererar textilmaterialet, Recticel i Gislaved skumplasten, sedan är det Stjernfjädrar i Herrljunga som gör själva bädden. Slutligen är det vi som laminerar produkten. Det är ett tydligt exempel på hur det ser ut i svensk industri där speciella egenskaper i de olika detaljerna ger en riktigt fin slutprodukt. Vi producerar cirka 800 britsar i veckan, berättar han.

Vi går vidare och stannar till vid avdelningen för avsyningen och kvalitetskontrollen av lädermaterialet, som är steget innan tillskärningen. En av de anställda, Natalie Källbäck, står framför ett stort upplyst bord och markerar för hand olika avvikelser och mindre märken på en stor läderhud som ligger utlagd över bordet. Med noggrannhet synar hon det mjuka och följsamma lädermaterialet in i minsta detalj. Ingenting får passera utan granskning. När hon är klar med kontrollen transporteras materialet vidare till en digitaliserad utskärningsmaskin där allting scannas av. Maskinen upptäcker var bristerna är utifrån Natalies markeringar och beräknar sedan det bästa alternativet för tillskärningen. Resultatet blir optimalt.

–  Vi gjorde det här manuellt förut och tyckte att vi var jätteduktiga. Det var vi också, men datorn klår oss ganska ordentligt. Maskinen var en stor investering, men vi ser att den är nödvändig för att stärka vår konkurrenskraft. Den snabbar upp processen något enormt samtidigt som vi minskar spillet, berättar Mats Blomberg.

Han vill inte avslöja hur mycket mer av materialet som används i dag jämfört med innan maskininvesteringen, men helt klart är att Texla tänker helt rätt för att möta utmaningarna och konkurrensen på marknaden.

Natalie Källbäck synar lädermaterialet 

Breddad verksamhet ger trygghet

Även hållbarhetsaspekten finns med i tankarna hos Texla. Än så länge så är dock branschen något traditionell och kostnadsbiten är än så länge avgörande.

– Vi välkomnar projekt där kunderna tittar på nya spännande material och kanske återvunna delar. Som det är just nu så det kostnaderna som avgör vad gäller val av material och vilken teknik som ska användas vid större volymprojekt, men det är klart att framtiden går mot mer hållbara val. Sedan märker vi också att när det gäller produkter som har en lyxigare profil ut mot slutkund så finns det utrymme för andra material. Det visar att det går att välja andra vägar, säger Mats Blomberg.

Utvecklingen för Texla ser ljus ut och vd:n Susanne Johansson sätter stor tilltro till företaget framöver.

– Vi vet ju hur det är med konjunkturer, det går upp och ner. Det känns ändå som vi står stabilare nu än för 10 år sedan. I dag har vi fler ben att stå på i verksamheten och dessutom fler slutkunder. Framför allt är det fantastiskt att få ett så stort förtroende från våra kunder, avslutar hon.

Texla är medlem i TEKO