Sommarmånaderna är högsäsong för bluffakturor enligt en rapport från Visma utifrån statistik från Brottsförebyggande rådet. Nästan varannan småföretagare (47 %) har fått en falsk faktura de senaste fem åren. Under juni, juli och augusti 2015 ökade antalet bedrägeriförsök med 22 procent jämfört med samma period 2014.
Enkla råd om du fått en bluffaktura
- Om du får en faktura utan att ha haft någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
- Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt bedrägeri med hjälp av bluffaktura.
- Om en telefonförsäljare ringer, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar generellt inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.
- Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
- Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta mejl.
Källa: Visma.se, juni 2016