Jörgen Jareteg, VD för Limmareds Gardinfabrik, var den som först slog larm om den stora bristen på utbildade sömmerskor i landet. Det var i en nyhetsartikel på teko.se.
– Tack vare artikeln fick det ett enormt genomslag. Det kom in många förslag på lösningar från olika håll. Två av dessa ledde till att vi kunde anställa två sömmerskor direkt samt indirekt till en uppstart av två nya nationellt sökbara tekoutbildningar i Borås. Kompetensmäklare Peder Feldt besökte oss, dels för att höra om våra behov, dels på vilka synpunkter vi kunde ha på utbildningarna för sömnadstekniker och textiltekniker, som startar i höst vid yrkesskolan i Borås. Personligen hoppas jag på att det blir en bred utbildning för sömmerskor, inte bara sömnad. De måste kunna lära sig fler avancerade moment, som exempelvis kapslingar i fållar. Det är nödvändigt då det bara blir mer och mer avancerade tekniker i tekobranschen.
– Limmareds Gardinfabrik kommer att ha ett betydande rekryteringsbehov inom ett eller par år på grund av många pensionsavgångar. Visserligen är det två år kvar tills de första eleverna utexamineras, men det kommer vi att klara. Vi hoppas nu att så många som möjligt kommer att söka till de nya kvalificerade tekoutbildningarna.
Hur ser du på den digitala utvecklingen inom tekobranschen? Har ni en digital strategi? Hur bör medlemmarna förhålla sig till digitaliseringen?
– För vår del var vi tidigt ute med att införa en digital miljö. Vi har utökat med ett nytt molnbaserat affärssystem, där vi snabbt kan offerera och beställa digitalt till berörda partner utan att fysiskt vara på vår arbetsplats. Företagets montörer kan själva hämta upp orderinformation på fältet. Efter avslutat uppdrag kan de fakturera direkt via telefon eller padda. Mitt råd till TEKO:s medlemmar är undersöka vilken digital funktionalitet som skulle passa bäst för den egna verksamheten.
Vilken är den viktigaste frågan TEKO:s styrelse bör driva 2016?
– Arbetsgivar- och forskningsfrågor samt informera medlemsföretagen på bästa sätt.
Allt fler kvinnor blir chefer inom tekobranschen. Vad beror det på?
– Textilbranschen jobbar mycket med design, form, funktion med hållbar miljö och klimatfrågor, vilket lockar välutbildade kvinnor till vår bransch i allt högre grad.
Varför tillverkar Limmareds Gardinfabrik enbart i Sverige?
– Närheten till vår marknad och våra leverantörer, samt en övergripande kontroll på alla flöden.
Hur ska ni öka er export ännu mer?
– I vår bransch gäller det att kunna visa att hängande textil finns med flera funktioner som värme-, ljus- och ljuddämpande egenskaper. Vi har kommit långt i utvecklingen, men kanske inte nått ända fram med detta mot exportmarknaden. Vi jobbar på det.
Varför är riskkapitalbolagen intresserade av svenska textil- och modeföretag?
– Det finns pengar i branschen.
Hur jobbar ni med klimat- och hållbarhetsfrågorna?
– Genom att vi köper merparten av våra textilier av svenska tillverkare där tillverkningsprocesser har minsta miljöpåverkan.
Vilka är Limmareds Gardinfabriks framgångsfaktorer?
Mycket hög servicegrad, snabba leveranser och kompetent personal.
Fakta:
Namn: Jörgen Jareteg
Titel: VD/Delägare
Familj: Gift, 2 barn i tonåren
Bor: Hästgård i Månstad
Fritidsintressen: Sommarhuset på Västkusten och svensk konst.
Textil utbildning: 21 års erfarenhet av branschen, men även bra intern utbildning inom textil/konfektion av min delägare Gösta Gejdner.
Favoritplagg: Chinos och skjorta.
Bra på: Sy ihop affären så alla är nöjda, nysta upp nya kundkontakter. Delegera internt.
Mindre bra på: Otålig, tidsoptimist, ge beröm lite mera till medarbetare.