Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Swegmark och Abecita i gemensam satsning

Swegmark och Abecita i gemensam satsning

Swegmark i Borås grundades 1937 av Harry Swegmark. Företaget utvecklar, designar och tillverkar bh och underkläder med optimal passform. Dotterbolaget Abecita har en liknande inriktning med ett något mer modernare sortiment samt licensen för Salming Underwear. Nu gör de båda företagen en gemensam satsning framåt för att stärka konkurrenskraften.

– Vi har slagit ihop verksamheterna, men bibehåller våra skilda varumärken. Målet är att skapa en effektivare verksamhet och frigöra resurser som kan satsas på en kraftfullare e-handel, digitalisering, produktutveckling och andra delar som vi ser som viktiga framöver för oss, berättar Christina Holmqvist, vd för Swegmark & Abecita

I en anrik kontors- och industrifastighet i centrala Borås finns hela verksamheten samlad. Här arbetar designers tillsammans med mönsterkonstruktörer och provsömmerskor för att utveckla innovativa och funktionella produkter med bästa tänkbara passform. I samma byggnad finns också centrallager för både Swegmark och Abecita samt funktioner inom ekonomi, ledning, kundsupport, e-handel och inköp.

– Här har Swegmark alltid funnits så det här huset bär på mycket historia och minnen, säger Christina Holmqvist medan vi rör oss mellan våningsplanen.

Design, innovation och passform

Vi stannar till på våning tre och möter designern Anna Dahlin samt nyligen anställda Lena Fredvi som är produktionstekniker. Här skapas och utvecklas kollektionerna för både Swegmark och Abecita. Anna designar och jobbar ut skisser på de olika kollektionerna och produkterna. Lena tittar mer på de tekniska bitarna. Båda funktionerna är oerhört viktiga när en kollektion ska tas fram.

– Som produktionstekniker så räknar jag på allt vi producerar och ser till att vi håller ekonomin genom alla delar och att det är produktionsvänligt så flödet blir smidigt och flyter på bra, berättar Lena.

En viktig del i arbetet med produktionen är den tekniska beskrivningen när en kollektion har skapats. Det handlar om allt från hur fabriken ska ställa in maskinerna till hur långt tid varje moment ska ta i produktionen. Fabriken finns i Riga i Lettland där Swegmarks systerbolag Sia New Rosme tillverkar produkterna.

– Trots att vi inte har fabriken kvar här i Borås så jobbar vi ändå med samma kompetens och förberedelser som tidigare. Eftersom vi äger produktionen så kan vi räkna på varje kollektion och se till att det fungerar ur ett ekonomiskt perspektiv. Det är ju oerhört viktigt. När vi väl har bestämt att en produkt ska in i en kollektion då är det dags för mönsterkonstruktion, gradering av alla storlekar och framför allt se till att produkten har optimal passform i alla 45 storlekar som vi ibland har, berättar Christina Holmqvist. Vi har också ett mycket bra samarbete med fabriken i Riga förstås och det är en fördel att ha produktionen nära.

Världens bästa passform

I ett annat rum strax intill möter vi mönsterkonstruktören Nadja Nadelen som står lutad över ett bord, fullt upptagen med att skapa fulländade passformer för de olika produkterna.

– Vi ska ha världens bästa passform och Nadja är superviktig i vårt arbete. Hon jobbar ju väldigt nära Anna som ansvarar för designen. Tillsammans testar, justerar och ändrar de för att hitta de bästa alternativen, säger Christina Holmqvist.

Nadja berättar om den största utmaningen som mönsterkonstruktör:

– Det är att jag själv ska bli nöjd och då hoppas jag att våra kunder också ska bli nöjda med produkten, säger hon och ler.

Christina Holmqvist fortsätter:

– Nadja, Anna och Lena är specialistkompetenser som är oerhört värdefulla för oss. De ser till att våra produkter motsvarar alla högt ställda förväntningar hos våra kunder. Ingen kropp är den andra lik, så det måste vara korrekt in i detalj. Det är också jättesvårt att hitta kompetens inom dessa områden, särskilt med fokus på bh, säger Christina Holmqvist. Nadja pratar dessutom flytande ryska vilket är en stor fördel i kommunikationen med fabriken i Riga.

Vi rör oss vidare till sömnadsavdelningen och möts av ett stort antal symaskiner i olika modeller. Här utvecklas och skapas prover av alla produkter. För bara 15 år sedan arbetade 200 sömmerskor i lokalen. I dag sysselsätter Swegmark och Abecita 35 personer totalt i verksamheten. Christina Holmqvist berättar:

– För 15 år sedan beslutade företaget att flytta all produktion till vårt systerbolag i Riga i Lettland. Det var ju förstås av kostnadsskäl. I dag fungerar det riktigt bra och vi tittar ständigt på hur vi kan göra saker och ting bättre. Det är däremot en stor fördel att ha utvecklingen och provsömnaden på plats här i Borås. Vi kan ta fram prover på bara någon timme ifall vi skulle vilja. Det gör att vi kan prova, justera och utveckla produkterna på bästa sätt. Istället för att skicka ändringskommentarer till Asien och så vänta en vecka eller två på att få ett prov tillbaka, säger Christina Holmqvist.

Christina Holmqvist, vd för Swegmark och Abecita

Starkt fokus på e-handel

Swegmark och Abecita jobbar både mot Business-to-Business-kunder (B2B) med flera stora företag som beställer flera tusen plagg till Business-to-Consumer (B2C) där e-handelskunder kan beställa några enstaka plagg. Några av Swegmarks större kunder är Lindex, Ellos och den finländska varuhuskedjan Sokos.

– E-handeln växer generellt och där har vi hittat duktiga personer som jobbar med de bitarna vilket är oerhört viktigt, säger Christina Holmqvist.

Vi åker vidare upp till våning 4 där Abecitas lager är placerat. Rader av hyllor är fyllda till bredden av fint förpackade produkter, allt välordnat och systematiskt.

– Här finns allt som plockas när beställningar kommer. Nu har vi också utvecklat IT-strukturen så lagren för Abecita och Swegmark kommer framöver att vara identiska vilket gör flödena mer effektiva, berättar Christina Holmqvist.

Huvudmarknaden för Abecita är främst Skandinavien, medan Swegmark finns representerat över hela Europa med Sverige och Tyskland som de största marknaderna.

– Abecita och Salming Underwear har sedan lång tid tillbaka varit starka i fackhandelsledet. Swegmark har historiskt sett jobbat fokuserat på främst postorderverksamhet, men som på senare tid konverterat över till e-handel. B2B-handeln i alla bolag blir samtidigt alltmer digital. En stor kund till alla våra bolag är ju Ellos och det företaget är ju ett e-handelsföretag idag från att tidigare varit fokuserat på postorder, säger Christina Holmqvist.

Ett starkare fokus på e-handel gör att arbetssättet förändras hos Swegmark och Abecita.

– Du kan jobba på ett helt annat sätt med försäljning och kundsupport och det känns väldigt bra. Det är också en spännande omställning i branschen just nu. Vi har till exempel flera kunder ute i Europa som är rena e-handlare inom B2B. Samtidigt har vi kunder som är traditionella fackhandelsbutiker som inte är utvecklade för den digitala marknaden. Men det är klart, all utveckling rör sig mot det digitala, säger Christina Holmqvist.

Vi träffar Abecitas marknads- och försäljningsansvarig Yvette Gilbert som också är mycket positiv till förändringarna i huset:

– Vi blir starkare tillsammans där vi får mer resurser och kompetens att dela på. Inom Swegmark finns det en stor kompetens inom produktion och passform som gynnar alla tre varumärkena. Med Abecitas stora kompetens inom försäljning så kommer det bli väldigt bra. Den stora utmaningen blir att röra oss mot en mer marknadsinriktad strategi med ökat fokus på B2C istället för B2B. Det är två helt olika synsätt vilket också ställer krav på den kompetens vi har framöver, berättar Yvette Gilbert.

Abecita står precis som Swegmark för hög kvalitet och optimal passform, men samtidigt med en modern design med fokus på en feminin känsla och det skandinaviska uttrycket. Målgruppen är kvinnor mitt i livet som uppskattar funktion och kvalitet.

– Det viktiga är att kunderna ska kunna lita på vår passform. Hittar du en bh som passar så ska du förstås även kunna handla en bikiniöverdel hos oss i samma storlek. Det gör att vi lyckas väldigt väl på e-handeln, berättar Yvette Gilbert.

Hög kvalitet och optimal passform är Swegmarks och Abecitas signum

Hållbarhet och miljöcertifiering

Swegmark har sedan länge arbetat med starkt fokus på hållbarhet utifrån alla tre delar: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Alla material i produkterna är testade enligt OEKO-TEX-standard vilket bland annat säkerställer att det inte finns några skadliga ämnen i produkterna. Swegmark var också det första underklädesföretaget att miljöcertifieras enligt ISO 14001.

– Vi har kunder som enbart säljer miljöcertifierade produkter och flera B2B-kunder har efterfrågat bland annat våra Fairtrade-märkta produkter. Köper du våra produkter så håller de länge vilket också är en viktig hållbarhetsaspekt. Du slipper köpa nytt hela tiden, berättar Christina Holmqvist.

Swegmark använder Fairtrade-certifierad bomull i merparten av bomullsplaggen och ökar kontinuerligt användningen av ekologisk bomull.

– De stora leveranserna försöker vi skicka direkt till kunden från produktionen, det gör att vi minimerar transporterna och därmed miljöpåverkan. När det gäller utveckling av produkter så försöker vi använda alltmer återvunnet material och minimera produktionsspillet. Vi har också samarbetat med Rekotex som säljer vårt överblivna material vidare till företag som behöver det. Det är fantastiskt bra för oss som har råvaror liggandes. Där skickar vi direkt från vårt råvarulager i Riga till de som handlar vårt material, säger Christina Holmqvist.

Blickar över Atlanten

Swegmark omsätter cirka 55 miljoner kronor och tillsammans med Abecita så ligger den totala omsättningen för hela verksamheten på cirka 90 miljoner kronor. För Swegmark finns potential att växa på huvudmarknaderna Sverige och Tyskland samt även i övriga Skandinavien och Europa. För Abecita finns den största potentialen främst i Norden, enligt Christina Holmqvist.

– Salming Underwear som främst fokuserar på Sverige i dag har ju även potential på resterande Skandinavien och även Kanada förstås, säger Christina Holmqvist. Jag ser Nordamerika som en marknad som skulle passa hela verksamheten alldeles utmärkt på lång sikt.

Kombinationen av produktion nära tillhands i grannlandet och produktutveckling i Borås ser ut som den optimala mixen för Swegmark och Abecita:

– I Lettland finns stor produktionskapacitet vilket ger oss möjligheter för framtiden. Med vår egen provsömnad och produktutveckling här i Borås så blir det en stor fördel för oss när e-handeln växer och korta leveranstider blir alltmer viktigt. Det känns helt klart mycket spännande framöver, avslutar Christina Holmqvist.

Swegmark och Abecita är medlemmar i TEKO