Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Succé för den cirkulära reparationsfabriken i Malmö

Succé för den cirkulära reparationsfabriken i Malmö

Bilden: Henrik Gillberg, grundare av Repamera tillsammans med skräddaren Isam Kanan från Innovation Sax. Foto: Martina Nylin

Repamera startades 2017 av Henning Gillberg. Företaget lagar trasiga kläder via beställningar på nätet. Efter bara två år på marknaden är den unika affärsidén en stor framgång. Beställningarna kommer från hela landet och Repamera har bland annat inlett ett samarbete med H&M.

– Jag gjorde en marknadsundersökning innan jag startade. Av 500 tillfrågade så svarade 80 procent att de hade trasiga kläder hemma som de ville använda igen. Dagen efter hade jag mina första kunder och nu under 2019 så ökade vi så mycket i början av året att vi fick pausa all betald marknadsföring, berättar Henning Gillberg.

Repamera har sin bas i en 300 kvadratmeter stor industrilokal i området Håkanstorp i Malmö som invigdes i januari 2019. Här finns goda möjligheter att utveckla verksamheten vidare. I dagsläget har Repamera en anställd skräddare och ett nära samarbete med ett lokalt skrädderi i Malmö.

– Många är återkommande kunder som samlar ihop kläder därhemma och skickar till oss för lagning. Vi har alla favoritplagg som vi gärna vill behålla och använda mer och där kommer vi på Repamera in i bilden och räddar plaggen. Vi hjälper också företag med lagningar, till exempel om något blivit fel i produktionen av deras plagg. För en tid sedan så lagade vi 500 jackor åt ett företag. Det gjorde att de slapp skicka tillbaka dem till Kina, säger Henning Gillberg.

Henning har en bakgrund som säljare och vet vikten av att göra det enkelt för kunderna att handla.

– Som kund så går du in på vår hemsida och istället för att köpa något nytt så köper du en lagning av ett par byxor som du redan äger. Därefter skickar vi en påse hem till kunden som skickar plaggen till oss via ett Postnord-ombud. 14 dagar efter att vi har mottagit plaggen hos oss så har vi lagat och skickat tillbaka de reparerade plaggen till kunden. Det är tydligt vad det kostar och enkelt att hantera. Vi erbjuder också 6 månaders garanti och betalning via Klarna eller Swish, berättar han.

Det är enkelt att använda Repameras tjänster

Lagar alla typer av plagg

Repamera lagar alla typer av plagg och detaljer, allt från jackor och klänningar till jeans, tröjor och dragkedjor. Företaget erbjuder fast pris på upp till 3 skador per plagg, till exempel om det är tre hål på ett par jeans så kostar det 229 kronor. Sedan tillkommer frakt. På beställningar över 600 kronor så ingår frakten. Prisnivåerna är olika beroende vilken typ av skada det handlar om. Byte av dragkedja på en jacka eller overall kostar 499 kronor, lagning av enstaka knapp 49 kronor och så vidare. Allt syns tydligt på företagets hemsida.

– Personer i åldern 30–45 år är den största kundgruppen idag och de flesta kommer från Stockholm med omnejd. Vi har ju också en hel del företagskunder, bland annat modevarumärken och e-handelsbutiker. Dessutom lyfter H&M fram oss i sin app och erbjuder klubbmedlemmar 20 % rabatt hos oss vilket är kul, berättar Henning Gillberg.

Repamera har också sina utmaningar precis som alla andra företag:

– Vissa spröda material kan vara extra knepiga att laga, till exempel skaljackor med olika lager. Men den största utmaningen är att sätta förväntningarna rätt gentemot kunderna. Det är ju trots allt en lagning och inte en ny produkt som de får. Den vanligaste lagningen är i alla fall hål i grenen på jeans eller byxor, men vi lagar allt med raksöm, det fungerar riktigt bra, berättar han.

Repamera är hållbart ur många synvinklar

Behöver anställa fler klädreparatörer

Sedan starten 2017 har Henning utvecklat företagets olika delar med effektivisering av det mesta kring verksamheten, bland annat fraktavtal, hemsida och e-handeln, förpackning, underleverantörer, design och sociala medier. Under 2019 är tanken att fortsätta kvalitetsförbättringarna av hela företaget.

– Vi behöver anställa fler klädreparatörer, men det är inte lätt att hitta rätt kompetens. Ordet skräddare är lite missvisande eftersom den titeln oftast utgår från att skapa något nytt eller göra ändringar. Vi söker efter reparationsskräddare och det är något helt annat, säger han.

Verksamheten har vuxit rejält på bara två år. Under 2018 hade företaget 2 500 unika kunder, både privatpersoner men också större företag. Totalt lagade företaget över 4000 plagg något som motsvarar en besparing på cirka 20 miljoner liter vatten vid tillverkning av nya plagg.

Repamera har även provat att laga skor, men logistiken mellan skräddare och skomakare var tills vidare inte helt enkelt att lösa så det får vänta. En annan tjänst som också finns i tankarna är färgning och omfärgning av plagg. Däremot kräver det investering i vissa maskiner vilket gör att Henning valt att avvakta.

Danmark en möjlig framtida marknad

Marknaden för Repamera finns i dagsläget inom Sverige, men det har kommit förfrågningar från både Norge och Danmark, där främst danskarna ligger närmast tillhands att kunna använda Repameras tjänster.

– Norge är alldeles för dyrt med logistiken då de inte är med i EU så det är ingen marknad för oss i nuläget, berättar Henning. Däremot ligger Danmark så pass nära oss och ingår i Postnords område så det kommer nog vara möjligt framöver.

Företaget har nyligen inlett ett samarbete med Erikshjälpen Second Hand med att laga deras kläder som de sedan säljer i butik.

Stort engagemang för hållbarhet

Henning Gillberg har ett stort engagemang i hållbarhetsfrågor och är bland annat grundare av initiativet White Monday, där 160+ företag, organisationer och influencers gått samman i ett cirkulärt alternativ till den linjära slit och släng-ekonomin som Black Friday främjar.

– Vi behöver hitta nya sätt att använda kläderna längre istället för att köpa onödigt mycket nytt vilket vi gör i alldeles för stor utsträckning i dag, säger han.

Helt klart är att Repamera har en affärsidé som efterfrågas av många, men Henning Gillberg vill inte spekulera i hur stor verksamheten kan bli, trots att de tar emot pallvis med plagg varje vecka från både privatpersoner och företag som vill använda företagets tjänst.

– Vårt främsta mål är att fortsätta och göra det ännu lättare för människor och företag att använda Repamera. Det ska vara lättare än att köpa nya plagg, det är vårt mål, och responsen från kunderna har varit mycket positiv så här långt så det är ju ett väldigt bra steg på vägen, avslutar han.

Repamera är medlem i TEKO


Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO