Outdoortrenden ger Baltic Safety extra flytkraft

Outdoortrenden ger Baltic Safety extra flytkraft

I över 40 år har företaget Baltic Safety gjort vattenlivet säkrare och roligare genom att tillverka flytvästar av högsta kvalitet och med optimal design. I dag är företaget marknadsledande i Europa. Filosofin är att aldrig kompromissa när det gäller kvalitet och funktion och 2020 blev ett rekordår trots pågående pandemi.  

– Vår omsättning ökade med cirka 40 % och hela outdoor- och marinbranschen har ju haft ett starkt år. Däremot var vi oroliga när vi fick packa ihop på en mässa i mars förra året och inte visste vad som väntade. Med resultatet i hand så är vi såklart väldigt nöjda, säger Johan Lövqvist, vd.

Baltic Safety har ett gediget sortiment. Förutom alla typer av flytvästar utvecklar företaget även flytoveraller, räddningsvästar, flytkläder, hund- och kattvästar, livbojar och mycket mer. Det är ingen överdrift att kalla Baltic Safety för experter inom vattensäkerhet.

– Vi vet att våra produkter håller högsta världsklass. Det är en gedigen kvalitetskontroll på våra produkter, ingående komponenter som bland annat spännen, dragkedjor och tyg genomgår rigorösa tester samt hela produkten funktionstestas för att säkerställa dess egenskaper både internt och hos ett ackrediterat testinstitut. Allt enligt gällande standarder och myndighetskrav. Vi är ISO 9001-certifierade för att säkerställa och styra våra processer och vi drivs av att alltid göra bästa tänkbara säkerhetsutrustningen för marin miljö. Det är krävande att sätta en produkt på marknaden vilket kräver både kunskap och erfarenhet, säger Johan Lövqvist

Johan Lövqvist, vd Baltic Safety

Egen designstudio och sömnadsavdelning

Baltic Safetys huvudkontor finns i Älgarås i Töreboda kommun samt därtill ett dotterbolag i Storbritannien. Totalt arbetar cirka 30 anställda i Europa varav 25 personer jobbar i Älgarås där också ett omfattande lager finns tillgängligt.

– Vi har vår egen produktutveckling med designstudio och sömnadsavdelning där produkterna färdigställs för att sedan produceras på någon av fabrikerna ute i Europa. Att ha produktionen inom Europa känns tryggt och bra. Det är ju säkerhetsklassade produkter så vi har både externa och interna revisioner på alla produktionsenheter, berättar Johan Lövqvist.

Johan Lövqvist har en lång bakgrund inom textil- och modebranschen och kommer närmast från Tenson där han var verksam som vd under ett antal år. Dessförinnan var han export- och försäljningschef på Didriksons.

– Jag har jobbat i sport- och fritidsbranschen under hela min yrkeskarriär inom både hård- och mjukvara vad gäller textil. Men det är annorlunda med Baltic Safety. Vi är i princip ett producerande bolag där vi har allt material på lager och skickar sedan ut till fabrikerna för produktion. Det gör att vi har full kontroll på var detaljerna och materialet kommer från då vi har egna leverantörer på allt, berättar han. Vi gör kontroller på inkommande råvaror och färdiga produkter och skickar inget direkt från produktionsenheten till butiker utan kontrollerar allt själva på plats här i Älgarås.

Den uppblåsbara flytvästen Athena, en slimmad och smart designad flytväst för kvinnor

Fyllda orderböcker för 2021

Att ha ett omfattande lager visade sig vara en stor fördel när pandemin slog till för ganska exakt ett år sedan. Baltic Safety kunde i stort sett leverera som vanligt under de mest kritiska månaderna.

– Vi har som affärspolicy att ha ett bra lager så vi kunde tillgodose efterfrågan på ett bra sätt under en ganska lång tid. Till sist sålde vissa produkter slut, men eftersom vi har ett brett sortiment så kunde vi erbjuda alternativa produkter vilket kändes bra gentemot kunderna. Efterfrågan har inte på något sätt stagnerat efter det. Nu producerar vi mot orderbok till skillnad mot som tidigare för att fylla lagret och orderböckerna är fyllda för 2021 vilket är fantastiskt. Samtidigt producerar vi också för att fylla lagret så vi har produkter att leverera ännu snabbare framöver, berättar Johan Lövqvist.

Han fortsätter:

– En annan fördel med vårt breda sortiment är att det ger oss många olika typer av kunder och distributionskanaler inom sport, outdoor, marinfackhandeln, byggfackhandeln med flera. Det gör att vi inte konkurrerar med samma produkter i alla försäljningskanaler vilket också gör att prisbilden blir bra för oss och våra återförsäljare, förklarar Johan Lövqvist.

Norden är huvudmarknaden och tillväxtmöjligheterna finns främst i Tyskland, Benelux, Frankrike och Storbritannien.

– När det gäller båtlivet så är de nordiska länderna väldigt stora. Sedan finns det möjligheter på annat sätt i Europa med Italien, Kroatien med flera där våra konkurrenter är starka, berättar Johan Lövqvist.

Skillnaden mellan övriga Europa och Sverige har varit betydande med tanke på hur pandemin har hanterats.

– Vi kan ju se ett tapp i försäljningen i vissa europeiska länder medan Norden har gått riktigt starkt. Det är ganska naturligt med tanke på lockdown-situationen som har varit rådande i många länder. Människorna där har inte haft samma möjlighet som vi i Sverige att röra sig ute i naturen, förklarar Johan Lövqvist. Vi ser också att det blivit lite krångligare att sälja i UK där marginalerna blivit sämre på grund av Brexit med bland annat tullavgifter, men det är bara att förhålla sig till.

Lanserar klädkollektion och specialdesignad flytväst för kvinnor

Trots Brexit och fortsatt pandemi ser Johan Lövqvist möjligheterna och det är spännande tider som väntar. Under våren lanserar Baltic Safety en klädkollektion vilket är en helt ny inriktning för företaget. Kollektionen består av ett marint outdoorställ.

– Det är en marin seglarbyxa med förstärkta knän och rumpparti med extra starka tyger och vaddering. Till det kommer även en jacka med outdoorlook istället för en traditionell seglarjacka. Den kombinationen känns helt rätt i tiden. Kollektionen kompletteras med ett ullunderställ med sockor och byxa samt en vindtät fleece, t-shirt och piké. Ett 40-tal marinbutiker kommer att erbjuda kollektionen redan under våren så det känns väldigt spännande, berättar han.

En annan produktnyhet är den uppblåsbara flytvästen Athena, en slimmad och smart designad flytväst för kvinnor som redan fått stor uppmärksamhet i media. Grundtanken har varit att optimera passformen där flytvalvet har placerats under bysten och tyngden distribuerats mer jämnt över axlarna. Kombinerat med stora anpassningsmöjligheter så passar flytvästen olika kroppstyper.

– Det är en riktigt fin produkt som vårt designteam har utvecklat så det känns extra kul att kunna erbjuda våra kunder, säger Johan Lövqvist.

Med nya spännande produktsegment och en stark trend så ser det ljust ut för Baltic Safety.

– Nyförsäljningen av båtar är stor, begagnade båtar är svårt att få tag på, kajakförsäljningen går bra liksom försäljningen av SUP-brädor. Och alla behöver flytvästar till sina vattenaktiviteter vilket gynnar oss. Så vi har självklart mål att växa ytterligare. Vi har också en fantastiskt kunnig och engagerad personal som har stor del i våra framgångar, avslutar Johan Lövqvist.

Baltic Safety är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO