Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Nytänkande hos Horredsmattan – lanserar bomullsmattor

Nytänkande hos Horredsmattan – lanserar bomullsmattor

Bilden: Per-Åke Andersson, vd på HorredsmattanFoto: TEKO

Horredsmattan tillverkar karaktäristiska och hållbara plastmattor som uppskattas av människor över hela landet. All tillverkning sker fortfarande i fabriken i Horred som ligger längs väg 41 mellan Borås och Varberg. I den lilla byn finns en företagaranda som är lätt att tycka om. Nu lanserar företaget dessutom nya mattor – av återvunnen bomull!

– Företaget startades 1956 av bröderna Brogeby här i Horred. Det var samtidigt som jag föddes. Och jag har jobbat här sedan 1972. Många blir förvånade att vi fortfarande har produktionen kvar och det är något vi är stolta över såklart. Men det räcker inte att tillverkningen finns här. Mattorna måste ju hålla den kvalitet som kunderna förväntar sig också, säger Per-Åke Andersson, vd på Horredsmattan.

När Horredsmattan startade verksamheten 1956 så sköttes merparten genom så kallad förläggarverksamhet. Människor runt om i bygden fick material och mönster och vävde därefter mattorna. I dag produceras alla mattor i fabriken, men kunskapen och hantverket har förfinats genom åren, något som också syns i de högkvalitativa mattorna.

Totalt arbetar 15 personer i företaget och nästan samtliga är delägare i verksamheten. En intressant ägarkonstruktion som ger extra driv och energi för att utvecklas.

– Det är jättepositivt att nästan hela personalstyrkan är engagerade i bolaget på det sättet. Vi har haft lite nedgång under några år, det har varit lite tufft. Men det är en spännande ägarstruktur och vi har flera intressanta satsningar på gång, säger Per-Åke Andersson.

Horredsmattan lanserade en helt ny matta under Möbelmässan i Stockholm i februari i år. Istället för den klassiska plastmattan är det en bomullsmatta gjord av återvunnen bomull.

– Vi tror mycket på den nya mattan som ger oss en ingång till fler marknader och segment. Att jobba ännu mer med hållbarhet är också något som är viktigt för oss, säger Per-Åke Andersson. Däremot är ju vår klassiska plastmatta så oerhört stark och inarbetad. Vi har ju faktisk arbetat med det i 60 år, det är en styrka förstås.

Plastmaterialet som används i den klassiska Horredsmattan kommer från Gislaveds Folie och varpen kommer från Tyskland. Ett bomullsgarn tvinnas på plats i Horred tillsammans med plasten. Resultatet blir ett hållbart och mycket slitstarkt material som håller länge.

Viktigt att utvecklas

Marknaden för mattor är säsongsbetonad där hösten är en stark införsäljningstid till butikerna och återförsäljarna.

– Vi arbetar på att få igång en bra webbshop så snart som möjligt. Det är viktigt att få det på plats och göra det tillsammans med våra återförsäljare så att slutkonsumenterna kan handla av oss på ett smidigt sätt, berättar Per-Åke Andersson.

Det märks tydligt att företaget hellre blickar framåt än vilar på gamla framgångar. Per-Åke Andersson pratar mycket om nytänkande och utveckling. Han tror också att textilindustrin och produktionen kan digitaliseras. Bara industrin själva är beredda att ta steget. I trakterna kring Horred är hantverkstraditionen djupt rotad precis som i övriga Sjuhäradsregionen, något som helt klart spelar roll, menar Per-Åke Andersson.

– Vanliga konsumenter tittar hur mattan ser ut och hur den känns, de struntar i vilka tekniker som använts för att producera den. Det är jag övertygad om. Däremot kan det vara svårt att släppa lite på det traditionella tänket som är så starkt präglat i vår bransch. Dessutom tror jag många företag behöver mer kunskap inom digitalisering. Jag kan bara se på oss själva. Vi är experter på det vi gör. Men alla måste titta framåt och vara öppna för nya tekniker. Hur ska framtidens plastmatta se ut, vilka material ska vi använda och vad kan vi utveckla? Här har vi börjat diskutera med Högskolan i Borås för att titta på hur vi kan komma framåt, det är ju jätteviktigt för hela företaget, berättar Per-Åke Andersson.

Designsamarbete ger nya idéer

Vi går ut i fabriken och direkt slås man av den febrila aktiviteten som råder på golvet. Ett antal maskiner trummar på för fullt och producerar mattor i olika storlekar och mönster. Skyttlarna i maskinerna har en maxbredd på 2 meter. Horredsmattans sortiment rymmer totalt cirka 40 varianter av mattor i olika färger. De klassiska plastmattorna finns i bredden 70, 150 och 200 centimeter. Mixmattorna med garn och plast finns i 70, 150 och 170 centimeter. Den nya bomullsmattan finns i bredderna 75, 160 och 200 centimeter.

Färg, form och design har alltid varit viktiga beståndsdelar i en Horredsmatta. Storsäljaren heter Wave och finns i sex olika färger med ett karaktäristiskt och stilrent vågmönster. Under 2016 arrangerade Horredsmattan en designtävling som resulterade i mattan Stripe som lanseras under 2017. Bakom designen står Lisa Jonsson och Madeleine Nelson. Ett arbete som visar på företagets nyfikenhet för nya spännande idéer. Juryns motivering löd:

En lek med former och perspektiv, i en stilsäker nytolkning av svensk tradition. Både enkel och komplex, med variationsmöjligheter som gör mattan hållbar över tid vilket är kännetecknande för en klassiker.

Vi går vidare ut på lagret. Här syns hyllor fyllda av nyproducerade mattor i prydliga rader, redo att levereras ut till kunderna. Återförsäljare finns över hela landet, från Övertorneå i norr till Malmö i söder. 20 procent av produktionen går på export till främst Tyskland därefter USA och Danmark.

– Nästan 40 procent av vår produktion är private label där vi tillverkar mattor med särskilda mönster för vissa kunder, till exempel Brita of Sweden, Designonline, Ellos och några andra, berättar Per-Åke Andersson.

Horredsmattan har gjort försök att introducera mattorna i Japan i samarbete med Business Sweden. Dessutom inleddes ett projekt i Australien. Än så länge har det inte gett något, men företaget tror mycket på Nordamerika framöver.

– Det gäller att ha rätt ingångar och kontakter för att lyckas och där kan vi helt klart bli bättre för att öka exportandelen. Vi tror mycket på USA nu som känns helt rätt och så ska vi inleda en bearbetning av marknaden i Norge, avslutar Per-Åke Andersson.

Horredsmattan är medlem i TEKO

Se filmen om Horredsmattan nedan