Minna Heino – det goda företaget

Minna Heino – det goda företaget

Minna Engström Heino är multikreatören och designern från Borås som med framgång driver det egna företaget Minna Heino Skor tillsammans med sin make Bengt. Med stor passion för ansvarsfull produktion, design, passform och hög kvalitet skapar de produkter som älskas av kunderna. Under våren 2020 lanserades dessutom en ny kollektion av mobilskal och plånboksfodral i samarbete med elektronikjätten NetonNet.

– NetonNet ställde frågan till oss utifrån att vi är ett premiumvarumärke och har en klassisk design på våra produkter. Så det var riktigt kul att få ta fram accessoarer som har en långsiktighet i grunden där allt inte behöver bytas hela tiden. Kollektionen heter Pure Sense och innehåller totalt sju stycken mobilskal och tre plånboksfodral, berättar Minna Engström Heino.

Mobilskalen och plånboksfodralen bygger på designen från Minna Heinos populära skor och konceptet utvecklades därefter vidare med andra material som passar mobilskal och plånboksfodral.

Enligt Minna Engström Heino var det inte helt lätt att utveckla kollektionen.

– Det var komplicerat att få fram rätt uttryck. Ett mobilskal är väldigt taktilt som du håller i handen vilket gör att känslan är extra viktig. Det måste kännas rätt när du håller dem i handen. Det fanns mycket tankar om klassisk design och en bred uppslutning i företaget där många ville vara med och tycka och tänka, så det var riktigt intressant och spännande, säger hon.

Tillsammans med NetonNet kommer de att fortsätta samarbetet och utveckla kollektionen vidare.

– Tanken är att utveckla fler produkter som ligger i linje med kollektionen. Det är extra smickrande att NetonNet ville profilera produkterna med vårt varumärke, säger Minna Engström Heino.

Minna Engström Heino och maken Bengt Engström

Större valfrihet för kunden

Minna Engström Heino har lång erfarenhet inom textil- och designbranschen. Tillsammans med sin make Bengt startade de Nordiska Designkontoret 2006. I dag frilansar de med olika uppdrag inom design och affärsutveckling.

– Vi gör många olika saker och det är lärorikt och kul. Bland annat har jag konsultuppdrag som designchef för ett företag i Baltikum som producerar trikå och underställ. Det har minst sagt varit en konstig tid under våren med coronakrisen där vi utvecklar kollektioner för 2022, men vet egentligen inte hur det ser ut då i samhället, säger Minna Engström Heino.

Det är dock genom det egna skoföretaget som de flesta kunder känner henne. Med en medveten strategi har företaget lyckats profilera sig på ett utmärkande sätt.

– Jag tyckte att det måste finnas fler än jag med behov av klassiska pumps i olika klackhöjder, lästbredder och fler modeller att välja bland. Och fler som vill kunna använda sina inlägg i snygga skor. Dessutom ville vi använda kromfritt skinn och skinn som passar fötter och andas. Det visade sig att det finns många därute som gillar våra skor, säger hon. Vi arbetar tillsammans med utvecklingen av våra modeller.

Minna Engström Heino fortsätter:

–  Vi arbetar utifrån samma frågeställningar för herr- och damskor och lägger ingen värdering i vem som använder dem. Vi vill också göra produkter som alla i leveranskedjan tjänar på, det tycker vi är hållbart och schysst. I vårt sortiment finns det damstorlekar från 33 till 45 och herr 37-50. Det finns ingen annan som har sådana storlekar i lager och det ger större valfrihet för kunderna, säger hon.

Hållbar och schysst produktion

Produktionen av skorna sker i Portugal. Här finns en stor kunskap och erfarenhet samlad, enligt Minna Engström Heino.

– Vi trivs väldigt bra i Portugal och vill driva ett företag där vi vet hur villkoren ser ut och att personalen har det bra. Det handlar om omtänksamhet för människor i alla led. De är också väldigt proffsiga i affärerna vilket är en fördel. Ska vi växa som företag så vill vi kunna skicka våra medarbetare till platser i världen där produktionen är bra, fortsätter hon.

Även Minna Heino följer trenderna, men på sitt eget vis.

– Jag blir överlycklig när en kund köper ännu en produkt som är framtagen 2006 eller 2007. Det är hållbarhet för oss och vi tycker det är roligare att jobba på det sättet. Sedan följer vi givetvis trender precis som alla andra företag, men vi kan välja på vilket sätt vi anpassar oss. Det kan handla om att byta färg på en populär sko, men inte röra själva designen, säger hon.

Ärligt att sätta sitt namn på företaget

På frågan om varför de har valt en annan väg än många andra företag så kommer svaret snabbt:

– Vi listade vårt drömscenario över vad vi tycker symboliserar ett bra företag. Det handlar om att vara schysst gentemot sin omgivning. Företaget bär mitt namn och det är både personligt och ärligt. Vi har aldrig prutat på priset hos våra leverantörer utan litar på att de också är ärliga. Det känns viktigt att visa att det går att driva ett sådant företag i den här branschen. Ett exempel är också att vi inte har ett konsumentpris på en produkt i planeringsstadiet. Vi är mer intresserade av att göra riktigt bra produkter. Sedan tar vi reda på hos leverantörerna hur mycket det skulle kosta att göra en särskild produkt och ser då om det är möjligt, säger hon.

Minna Engström Heino ser med tillförsikt fram emot hösten.

– Vi kommer att lansera nya intressanta produkter, som inte nödvändigtvis behöver vara skor, säger hon hemlighetsfullt. Det handlar om att göra det på samma sätt som för skorna och med samma grundtankar.

Bolaget Minna Heino är medlem i TEKO