Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Med hjälp av bambu tar Wiges sikte på en mer hållbar modebransch

Med hjälp av bambu tar Wiges sikte på en mer hållbar modebransch

Wiges i Kinna är en av Sveriges ledande leverantörer av trikå till konfektionshandeln. Sortimentet innefattar allt från strumpor, underkläder, mössor och vantar till kläder för baby, barn, dam och herr. Nu siktar företaget på ökad hållbarhetsprofil med eget varumärke för sina kollektioner med bambu som råmaterial.

– Den bambuviskos som vi använder till flera av våra produkter är tillverkad i en sluten tillverkningsprocess vilket gör att merparten av kemikalierna återvinns. Efter många års utveckling har vi fått fram en trikå som är både form- och färgbeständig och har mindre miljöpåverkan än exempelvis bomull, säger Tomas Kristiansson, marknadschef på Wiges.

Wiges har genom åren utvecklats från fokus på hemtextil till dagens breda sortiment av strumpor, underkläder och kläder. Företaget har en lång historia av produktion och handel med textil konfektion och startades redan under 1930-talet i Göteborg. 1977 bytte företaget namn till Wiges och ett par år senare flyttades verksamheten till Kinna och nuvarande lokalerna intill Viskan.

I dag sker all produktion av plaggen på den internationella marknaden i framförallt Asien och Europa.

– Vi har starka samarbetspartners och väl utvecklade affärsrelationer med leverantörer som funnits med under lång tid hos oss på Wiges och som gett oss möjlighet till kontroll över produktionen trots att vi globalt sett är en liten aktör, säger Lars Bodin, VD.

Han utvecklar hur Wiges samarbete med Kina har sett ut fram till i dag:

– Karl Henrik Skotth som startade företaget kom i kontakt med en kinesisk handelsdelegation som var på besök i Stockholm i början av 1990-talet. Han beslöt att själv åka till Kina och bestämde via brev möte med en representant för leverantören på en tågstation i Dalian. Ett möte som inledde en affärsrelation som består än idag. Numera har vi en egen sourcingavdelning med lokalt anställda i landet.

En marknad i förändring

Wiges kunder består av dels kunder som köper under eget varumärke som private label och dels kunder som köper ur lagerfört katalogsortiment.

– Vi säljer bland annat till fristående butiker som ligger utanför de stora kedjorna, från lokala klädbutiker till stormarknader runt om i Sverige – ett butiksled under stor press idag. Wiges filosofi är att i största möjliga utsträckning hjälpa kunderna genom att vi står för lagerhållningen och det har varit en framgångsfaktor. säger Lars Bodin.

Säsongerna har blivit kortare och samtidigt har konsumenten vant sig vid att ha stor variation i utbudet, inte minst inom e-handeln.

– Vi har två egna designers som jobbar med egna och andra kunders kollektioner. Vissa lagerförda modeller byter mönster var fjärde vecka. En logistikutmaning minst sagt, fortsätter Lars Bodin.

Livscykelanalys visar på bambuns fördelar

Bambusortimentet hos Wiges är ett område som länge har varit i fokus.

– Bomullsproduktionen är problematisk och skapar stora miljöproblem vare sig den är konventionell eller ekologisk. Här är bambu ett fantastiskt material som vi ser stor potential i. Till skillnad från bomull behöver bambu ingen konstbevattning. Den klarar sig på naturlig nederbörd. Inte heller behövs bekämpningsmedel vid odling av bambu eftersom den står emot skadedjur av egen kraft. Tillsammans med Dr Sandra Roos på Swerea IVF har vi gjort en livscykelanalys av vår Life Wear Bamboo som beskriver ingående de olika steg som ingår i processen vid tillverkning av bambuviskos och vilka fördelar den har gentemot konventionell bomull, säger Tomas Kristiansson.

Livscykelanalysen visar på stora skillnader främst vad gäller användning pesticider, åkermark och vattenutarmning. Även vad gäller klimatpåverkan i allmänhet och övergödning av färskvatten så visar bambun på klart bättre resultat än bomullen.

Tomas Kristiansson fortsätter:

– Vi ser bambu som framtidens textila material. Bambu ger till exempel 20 gånger mer fibrer per hektar än bomull och bambu återplanterar sig själv efter skörd genom att skjuta nya skott. För bara några år sedan var viskos av bambu ett sämre material att använda i klädesproduktion men vi har hittat en riktigt bra trikå av bambu som håller en hög kvalitet.

Wiges har utvecklat underställ, underkläder, barnkläder och sockor i bambu. Produkter som blivit alltmer populära ju mer konsumenterna och kunderna får veta om materialet.

– Den ihåliga fibern verkar temperaturreglerande och är sval och skön på sommaren. Men det viktigaste är att vår bambu är tillverkad hos en leverantör med en sluten tillverkningsprocess vilket gör att alla kemikalier återvinns. Jämfört med bomull är ju bambun överlägsen vad gäller hållbarhetsaspekten, säger Tomas Kristiansson.

Viskos av bambu har historiskt sett varit förknippat med kemikalieintensiv miljöfarlig produktion, men så är det nödvändigtvis inte längre enligt vd Lars Bodin:

– Däremot kan man inte säga att det inte används kemikalier vid tillverkning av bambuprodukter, det gör det såklart. Men i och med att man idag kan återvinna både kemikalier och vatten minimeras både restprodukter och energi. En annan fråga vi ofta får är om vi inte använder bambu som pandorna lever av. Så är inte fallet eftersom det är andra arter av bambu som används till textilprodukter, fortsätter Lars Bodin.

I studien och livscykelanalysen så utfördes bland annat en inventering på plats hos Wiges leverantörskedja, där allt från bambuodlingen och massakokningen till viskosprocessen, garnspinningen, stickningen, våtberedningen och konfektioneringen ingick i studien.

Resultatet visade att Life Wear Bamboo från Wiges är ett bra alternativ i alla kategorier vad gäller klimatpåverkan, energianvändning, övergödning, toxicitet, vatten- och landanvändning.

Livscykelanalysen som genomfördes satte igång ett stort utvecklingsarbete hos Wiges och gjorde bland annat att personalen fick ökad kunskap om bambu som material. Nu ser företaget hållbarhetsfrågorna som mycket viktiga framöver, både för profilering av produkterna men också för utvecklingsmöjligheterna.

Medicinska produkter har stor potential

Lars Bodin har sett hur Wiges har utvecklats med åren med både tekniska produkter och basprodukter.

– Vi klarar av att leverera både högteknologiska produkter som graderade medicinska kompressionsstrumpor och bassortiment som till exempel vanliga strumpor och underkläder, säger han. Ett av våra fokusområden är att utveckla produktområdet inom Medical, det vill säga produkter som har bevisad hälsoeffekt. I vårt sortiment av produkter som används som medicinska hjälpmedel hittar man bland annat kompressionsstrumpor, strumpor med anti-halkskydd, diabetikersockar och underkläder som fungerar som inkontinensskydd. En stor marknad över hela världen med tanke på västvärldens åldrande befolkning.

Wiges ägs i dag av vd:n Lars Bodin tillsammans med Per-Gunnar Kloutschek och Jens Öresjö. Totalt arbetar cirka 30 anställda hos Wiges i Kinna. Omsättningen ligger på cirka 120 miljoner kronor.

Framöver kommer produktutveckling, innovationer och hållbarhet vara viktiga delar för Wiges.

– För att vi ska kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt så följer vi noga utvecklingen inom konfektion och materialsidan. Därför är vi bland annat medlemmar av kemikaliegruppen vid Swerea IVF och i forskningsprogrammet Mistra Future Fashion som tittar på framtida lösningar i branschen. Nu samlar vi också våra produkter som främjar hållbarhet och människors hälsa och välbefinnande under ett och samma varumärke ”Life Wear”. Lanseringen inleds under 2018 och kommer successivt att rullas ut för olika produktgrupper. Först ut är en kollektion strumpor för apoteken som finns i butik redan nu. Otroligt spännande att jobba med produkter som hjälper till att förbättra människors vardag, avslutar Tomas Kristiansson.

Wiges AB är medlem i TEKO