Houdini lanserar Pippi-kollektion för att stötta flickor på flykt

Houdini lanserar Pippi-kollektion för att stötta flickor på flykt

Tillsammans med Astrid Lindgren Company och Rädda Barnen lanserar outdoorföretaget Houdini en begränsad kollektion av Pippi Långstrump-plagg. 10 % av intäkterna från varje såld produkt går direkt till Rädda Barnens arbete för att hjälpa flickor på flykt: de starkaste flickorna som finns.

– Responsen på kollektionen har varit väldigt positiv. Det är många som gillar hela idén och det finns starka värden i kampanjen som människor kopplar till sitt eget liv vilket är fantastiskt, säger Fredrik Hurtig, Head of Brand på Houdini.

Pippi of Today

Med lekfullhet, mod och ärlighet har Pippi Långstrump varit en inspiration för flickor och pojkar över hela världen i 75 år. Samtidigt är 70 miljoner människor på flykt från sina hem i jakt på en säkrare framtid. Hälften av dem är barn och flickor är extra utsatta. Pippi of Today är ett initiativ av Astrid Lindgren Company i samarbete med Rädda Barnen och stöds av företag världen över.

–  Det var Astrid Lindgren Company som kontaktade oss och det var hedrande att få frågan. Det är ett viktigt uppdrag och har varit oerhört kul att få arbeta tillsammans med dem och Rädda Barnen. Houdinis starka varumärke, inte minst ur hållbarhetssynpunkt, var förmodligen en bidragande anledning till att vi fick den här möjligheten, säger Fredrik Hurtig.

Den unika Pippi-kollektionen från Houdini består av en unik Pippi-Power Houdi och en Power Hat. Båda säljs endast i Houdinis egna butiker och i webbshopen samt på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Både tröjan och mössan är tillverkade i högkvalitativ fleece från Polartec i Rullgardina Orange och är utsmyckad med ett Pippi-broderi.

Fredrik Hurtig nämner att samarbetet med Astrid Lindgren Company och Rädda Barnen stämmer väl överens med Houdinis arbete.

–  För oss är det viktigt att kunna bidra till samhället på olika sätt, inte enbart genom ett fokuserat hållbarhetsarbete, utan även på andra sätt genom vårt arbete och våra produkter, förklarar Fredrik Hurtig.

Coronakrisen kan ge större marknad

Med cirka 500 återförsäljare världen över har coronakrisen även drabbat Houdini med full kraft.

–  Det är ofrånkomligt, precis som för de flesta andra företag i outdoorbranschen är det tufft just nu, och inte minst för våra återförsäljare. Det gäller bara att tro på det man gör och jobba hårt. Och förstås följa myndigheternas råd och riktlinjer. Samtidigt ser vi krisen som en möjlighet att titta på organisationen och hitta nya kreativa lösningar på saker och ting. Något som vi kanske inte hade kommit på annars, säger Fredrik Hurtig.

Ett tydligt exempel på hur arbetssättet kan förändras gäller lansering av kollektioner. Vanligtvis släpper Houdini två kollektioner per år, där fysiska event är en viktig del av lanseringen. Nu kan coronakrisen komma att ändra på det och skapa nya fördelar.

–  Det har genomgående varit stora fysiska event och nu är inte det möjligt vilket har gjort att vi istället tittar på digitala lösningar. Fortfarande vill vi förstås att människor ska se våra kollektioner. Att göra det digitalt skapar möjligheter att få en större publik globalt, jämfört med ett fysiskt event i till exempel Stockholm. Faller det väl ut kan det bli permanent, säger han.

Spännande tillväxtmarknader

Houdini har totalt 45–50 anställda i företaget. Största marknaden finns i Sverige och Norge samt övriga Norden, men många andra marknader ser lovande ut, enligt Fredrik Hurtig.

– Tyskland går väldigt bra för oss liksom Nordamerika som är en ganska ny marknad. Vi ser också tillväxt i Asien där Japan är ett viktigt land. Vi har också nya återförsäljare i Thailand vilket känns spännande. Sedan ser det också positivt ut i övriga Europa som är viktiga marknader för oss, berättar Fredrik Hurtig.

Avslutningsvis vill Fredrik Hurtig än en gång understryka glädjen att få arbeta tillsammans med Astrid Lindgren Company och Rädda Barnen.

– Pippi Långstrump som karaktär stämmer väl överens med värdena hos oss på Houdini. Hon är precis som vi ganska kompromisslös fast med ett stort hjärta och som går sin egen väg. Det finns mycket gemensamt och kanske är det därför allting blev så bra, avslutar han.

Houdini är medlem i TEKO