Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Hållbarhet i fokus för starkt växande Sandqvist

Hållbarhet i fokus för starkt växande Sandqvist

Bilden: Sandqvists butik och repairshop på Swedenborgsgatan i StockholmFoto: TEKO

Under 2016 blev väsk- och accessoarföretaget Sandqvist utsett till Exportgasell av Dagens Industri, ett fint kvitto på den starka utvecklingen. Nyligen lanserade företaget dessutom en reparationsservice i butiken på Södermalm i Stockholm – en viktig pusselbit i företagets framtida strategi med ökat hållbarhetsfokus.  

– Vår repairshop har ju funnits i ett antal år. Det är först nu som vi har gått ut och berättat mer om det till allmänheten. Kunderna kan även lämna in gamla Sandqvist-väskor som de har tröttnat på. Sedan reparerar och fräschar vi upp väskorna och säljer i butik, eller använder materialet i väskorna för att skapa något helt nytt. Som tack får kunden en rabattkupong på 20 procent som de kan använda i butiken. Det är ett sätt för oss att säkerställa att materialet tas omhand och återanvänds, säger Antonia Enhörning, Retail Manager.

Sandqvist grundades 2004 av Anton Sandqvist. Från början var verksamheten enbart inriktad på väskor. I dag inrymmer sortimentet allt från väskor och plånböcker till necessärer och förkläden. Med varje färgkombination inräknat så hamnar antalet produkter närmare 200. Inspirationen till de omtyckta produkterna hämtar Sandqvist från det nordiska landskapet med skogarna, älvarna och glesbefolkade områden. Samtidigt finns även den urbana livsstilen med i produkternas känsla där fokus ligger på enkelhet, funktionalitet och stilrena detaljer.

– Väskor är ju en tacksam produkt att arbeta med ur hållbarhetssynpunkt med redesign och återanvändning. Våra material som läder, cordura och tjock canvas håller otroligt länge jämfört med kläder där fibrerna slits ut mycket fortare och det är svårare att återanvända, berättar Henrik Lindholm, hållbarhetsansvarig

Sandqvist Repairshop – här kan kunderna se hur produkterna vårdas 

Vill lyfta fram omtanken om prylarna

Henrik Lindholm har en bakgrund som CSR Manager på jeansmärket Nudie, ett företag som rönt stora framgångar världen över mycket tack vare ett starkt fokus på just hållbarhet. Han tror inte att hållbarhet är en trend som kommer att försvinna, snarare tvärtom. Däremot finns det mycket kvar att göra, inte minst i textilindustrin.

– Jag är faktiskt förvånad att inte fler konsumenter ställer frågor till oss. Det pratas mycket om hållbarhet i branschen och många kanske tror att vår bransch är långt framme, men det finns mycket att göra om man tittar på det som säljs i dag. En tanke med Sandqvist Repairshop är att visa kunderna som kommer till butiken hur de kan vårda produkterna och att produkterna åldras på ett fint sätt. Nöjda kunder som går runt på stan och visar upp en snyggt välanvänd väska från Sandqvist är den perfekta reklamen för oss, säger Henrik Lindholm.

Mer återvunnet material

Vad gäller materialet i produkterna så använder Sandqvist i dag läder, canvas, cordura med nylon samt ripstop cordura med återvunnen polyester. Valet av materialet är något som företaget kommer att utveckla framöver, till förmån för mer miljöanpassade alternativ.

– Vi kommer inte ändra utseendet på materialen, men vi försöker ändra fiberkompositionen och välja mer hållbara alternativ. Vi har redan börjat använda återvunna material och kommer i en av våra populäraste serier byta till att enbart använda cordura gjord av återvunnen polyester. Det finns också en hel del andra planer på hållbarhetsområdet som vi kommer att sätta igång, fortsätter Henrik Lindholm.

En snyggt välanvänd Sandqvist-väska är den bästa reklamen för oss, säger Henrik Lindholm, hållbarhetsansvarig

Årets exportgasell 2016

Utvecklingen för Sandqvist har verkligen tagit fart de senaste åren. Tillväxten har legat runt fantastiska 30 procent under flera år. Under 2016 mottog Sandqvist pris från Dagens Industri som årets Exportgasell, mycket tack vare den snabba utvecklingen från 4,1 miljoner kronor till 61,4 miljoner kronor i omsättning på fem år.

– Vi producerar mer än 100 000 Sandqvist-väskor varje år. I dagsläget har vi fyra fysiska butiker (Stockholm 2, Göteborg 1, London 1) samt cirka 500 återförsäljare i cirka 30 länder. Vi planerar dessutom att öppna ytterligare en fysisk butik utomlands, berättar Antonia Enhörning, som är ansvarig för samtliga butiker.

Ett spännande samarbete inleddes nyligen med klassiska kameratillverkaren Hasselblads med utveckling av stilrena kameraväskor. De väldesignade produkterna med flera fack kan även användas som en vanlig väska genom att insatsen i väskan kan lyftas ur. En annan sak som Sandqvist har på gång är försäljning av detaljer till väskorna.

– Vi säljer våra produkter över hela världen och kommer börja sälja snören, knappar och andra detaljer som hör ihop med våra väskor. Det gör att våra kunder kan fixa sin Sandqvist-väska själva på hemmaplan om en knapp eller annat har slitits loss och försvunnit. Det är perfekt egentligen och något som gör att de kan använda den längre, avslutar Henrik Lindholm.

Sandqvist är medlem i TEKO