Hållbar merchandise – framtiden för 60-årsjubilerande Hobby Reklam

Hållbar merchandise – framtiden för 60-årsjubilerande Hobby Reklam

Hobby Reklam i Gällstad grundades för 60 år sedan av Walther Axelsson där han startade med att trycka tröjor för hand. I dag drivs företaget av andra generationen genom syskonen Niclas och Ingela. Verksamheten är mer känd under namnet tshirt.se och företaget driver i dag olika plattformar för merchandise med fokus på textila produkter.

– Vi har alltid haft inriktning mot sport och textil och hjälper i dag många kända idrottsklubbar med deras merchandise. Dessutom driver vi numera även plattformen brewmerch.se där vi hjälper ett 20-tal svenska bryggerier med produktion, försäljning och leveranser av merchandise, berättar Niclas Axelsson, delägare.

Hobby Reklam har totalt 11 anställda vid huvudkontoret och fabriken i Gällstad. Omsättningen ligger på cirka 10-12 miljoner kronor. Utbudet av plagg som går att trycka på är enormt. För att underlätta för kunderna har Hobby Reklam ett standardsortiment på lager med extra snabb leverans. Övriga produkter beställer företaget från samarbetspartners runt om i Europa.

– Vi producerar själva merchandisen till idrottsklubbarna. Det är den officiella merchandise som de säljer i de egna webbshopar och butiker. Ofta har de kontrakt med större sportvarumärken på spelartröjor och så vidare. Vi levererar resten. Det är allt från tröjor, hoodies och kepsar till halsdukar och mössor, säger Niclas Axelsson.

Rekommenderas av kunderna

Marknaden för merchandise är enorm och finns över hela världen, men Hobby Reklam har fokus på Sverige.

– Sverige är en liten aktör i sammanhanget, men för oss fungerar det bra och många kunder brukar rekommendera oss till andra företag och klubbar vilket känns riktigt kul. Uppenbarligen gör vi bra saker, berättar han.

Den största produktgruppen är t-shirts där företaget levererar tiotusentals produkter varje år.

– Vi har en stor årlig volym, men våra kunder uppskattar den flexibilitet som finns hos oss där du som kund kan lägga en minimibeställning på 20 t-shirts, säger Niclas Axelsson. Det gör att vi har hundratals olika kunder vilket ger en trygghet i vår verksamhet. Vi har några större klubbar, som AIK och Djurgården, men förstås också många mindre föreningar. Ibland jobbar vi även med Stadium, Craft eller andra större aktörer som partner vilket alltid är positiva samarbeten.

Hobby Reklam har totalt 11 anställda vid huvudkontoret och fabriken i Gällstad.

Snabba leveranser en stor fördel

I fabriken i Gällstad finns god kapacitet att snabbt tillverka och leverera merchandise. Ledtiden på att få ett kundunikt tryckt plagg ligger på 2-10 arbetsdagar.

– Vi jobbar med dagar och inte veckor när vi pratar om produktion och leveranser. Det är helt klart styrkan hos oss, säger han.

Pandemiåret 2020 var tufft för idrottsrörelsen vilket också påverkade Hobby Reklam. Däremot fanns det initiativ som gjorde att verksamheten ändå fungerade.

– Det var tufft, men det gäller att ha lite tur också och ha rätt kunder. Vissa klubbar gjorde en del åtgärder för att skapa kampanjer och driva försäljning, trots publikförbudet på arenorna. Det var positivt även för oss. Djurgården gjorde till exempel en stadsdelskampanj där du som kund kunde få deras klubbmärke med en stadsdel tryckt under vilket var uppskattat bland supportrarna, säger Niclas Axelsson.

Ett stort lyft för Hobby Reklam var när företaget skapade en effektiv digital plattform där de kunde sköta driften av klubbarnas webbshopar. Tillsammans med produktionen av plaggen blir det enklare för alla inblandade.

– När Djurgården tog SM-guld i fotboll för två år sedan så hade vi hela webbshopen hos oss och skötte produktionen och leverans till slutkund. Likadant gjorde vi för Malmö FF under förra året när de vann. Så det är uppskattat hos klubbarna. De slipper lägga upp produkter på lager, det sköter vi. När det sedan kommer en webborder har vi ett buffertlager, annars kan vi producera på någon timme och leverera direkt till kunden, berättar Niclas Axelsson.

Även inom bryggerinäringen har tshirt.se en stark plattform i form av brewmerch.se där ett stort antal svenska bryggerier har sin merchandise samlad.

– Trenden med mikrobryggerier är stark och bryggerierna har samtidigt en lojal kundkrets som gärna handlar merchandise, säger Niclas Axelsson. Just nu tittar vi framåt och hur vi kan utveckla vår print-on-demand-service ännu mer. Vi har ju vår styrka i att snabbt kunna producera vilket är positivt och den ska vi ta vara på.

Hobby Reklam är en totalleverantör av merchandise, men grunden i verksamheten är fortsatt textila produkter i form av t-shirts, huvtröjor, kepsar med mera.

– Om vi får förfrågan att ta fram en mugg eller liknande till någon kund så gör vi självklart det också. Men vårt fokus ligger på de textila produkterna. Det är bättre att göra något riktigt bra än att försöka sälja allting. Det är många profilföretag som lägger ut produktion i dag på grund av den starka prispress som råder i branschen, men det gör inte vi, säger Niclas Axelsson.

GOTS-certifierad produktion på gång

Hobby Reklam planerar nu för att bli GOTS-certifierade i produktionen vilket ställer höga krav på miljöarbetet. Företaget har också blivit utvalda av varumärket Stanley/Stella som erbjuder GOTS-certifierade plagg där även tryckfärgerna har GOTS-certifiering.

– Det känns väldigt spännande att vara utvalda hos Stanley/Stella. Samarbetet innebär att vi är en av få andra aktörer i Skandinavien som har den certifieringen. Det gör att vi kan få ökade möjligheter till försäljning genom Stanley/Stella:s huvudkontor. Även om en t-shirt alltid gör ett avtryck på miljön när den produceras så kan vi göra det så bra som det bara går. En viktig del är också att jobba med bra kvalitet så produkterna håller länge, säger Niclas Axelsson. Om du som företag ska arbeta med certifiering och hållbarhet så ska du göra det hela vägen och inte bara ta någon symbol och klistra på plaggen. Med GOTS blir det verkligen på riktigt.

Hobby Reklam ser möjligheterna i att erbjuda mer hållbara produkter, därav satsningen på GOTS.

– Alla företag kan egentligen leverera samma saker, det blir bara en fråga om pris i slutändan. Och sportbranschen med profilprodukter har inte haft fokus på hållbarhet tidigare. Men det är något vi hoppas och tror att fler kunder ska efterfråga. Hållbarhet är helt klart en kommande konkurrensfördel i branschen, säger Niclas Axelsson.

Han fortsätter:

–  Vi jobbar aktivt med att hela tiden finna bättre lösningar så att vår miljöpåverkan ska vara så liten som möjligt. Vi köper in vindkraftsel, alla tryckfärger är Ftalatfria samt vissa tryckfärger är dessutom GOTS-certifierade redan idag. Det är helt klart framtiden tycker vi, avslutar Niclas Axelsson.

Hobby Reklam är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO