Grand Le Mar – italienskt herrmode från Sverige som sticker ut

Grand Le Mar – italienskt herrmode från Sverige som sticker ut

Grand Le Mar är ett svenskt modevarumärke med fokus på exklusiva herrkläder av italienska och engelska tyger. Alla kläder tillverkas för hand med fokus på kvalitet och sartoriella detaljer. Inspirationen till kollektionerna kommer från gamla klassiska ikoner och filmer samt Lapo Elkann som blivit framröstad till Best Dressed Hall of Fame av Vanity Fair. Lapo Elkann är dessutom en av delägarna i Grand Le Mar tillsammans med bröderna Gustaf och Oscar Hegelund.

– Min och Oscars grundtanke var att Lapo Elkann var en modern stilikon som vi ville att våra kläder delvis skulle vara inspirerade av. När vi sedan lyckades få kontakt med honom så ville han gärna backa upp företaget och vara med som delägare vilket förstås är fantastiskt för ett startup-bolag som Grand Le Mar, säger Gustaf Hegelund.

Känd internationell stilikon

Lapo Elkann är en välkänd stilikon på den internationella modescenen. Enligt en artikel i DI Weekend skriver journalisten Kristina Kappelin att: ”…han är en av Europas mest kända miljardärsöner och känd för sitt lyxliv och extravaganta klädstil”.

Det var alltså inte vem som helst som bröderna Hegelund kontaktade för snart två år sedan. Lapo Elkann är också dotterson till Gianni Agnelli från den välkända italienska familjen Agnelli som bland annat äger Fiat och fotbollslaget Juventus. Lapo Elkann är också en serientreprenör med stor passion för idéer och affärer.

– Han är delaktig i strategi och design i Grand Le Mar så det är riktigt kul, men han lägger sig inte i detaljer vad gäller den dagliga driften i företaget. Det är väldigt bra att ha den uppbackningen för oss som nystartat företag, förklarar Gustaf Hegelund.

Kvalitet till rimliga priser

Grand Le Mars koncept är att tillverka exklusiva herrkläder till “affordable prices”. I sortimentet finns allt från kostymer, skjortor och stickat till skor, slipsar, glasögon med mera.

– Vi arbetar exklusivt med de bästa italienska och brittiska tyg-tillverkarna såsom Lanificio Cerruti, Vitale Barberis, Huddersfield, Drago, Thomas Mason, Albini Group med flera. All design av plaggen sker hos oss och sedan samarbetar vi med duktiga syfabriker i Litauen och Asien, berättar Gustaf Hegelund.

Öppnade butik på Stureplan under krisen

Grundtanken hos Grand Le Mar är att sticka ut och göra sådant som inget annat företag gör. Det gäller även i strategin. Under december månad, mitt i coronakrisen, öppnade företaget en showroom-butik vid Stureplan på Grev Turegatan 1 mitt i centrala Stockholm.

– Vi tror att krisen kommer att lugna ner sig framöver och då ser vi det här som en viktig investering. Det är ett perfekt läge och gör också att vi kan ha lager i lokalen och får på så sätt mer kontroll över leveranserna till kunderna, säger Gustaf Hegelund.

Grand Le Mar tar det ”bästa” från traditionell herrstil och slår ihop det med modernitet och innovation – alltid med den moderna internationella mannen i åtanke. Huvudmarknader är förutom Sverige ett antal länder såsom USA, Italien Spanien, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Att sticka ut är den största utmaningen

De båda bröderna har ingen tidigare bakgrund i modebranschen utan kommer från studier i ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Utifrån det väcktes ett intresse för mode och främst italienskt mode.

– Vi tyckte att Lapo Elkann hade en unik och cool stil. Traditionell men utmanande på samma gång, väldigt italiensk. Och utifrån den idén byggde vi varumärket kring Grand Le Mar. Vi såg att det fattades på marknaden, säger Gustaf Hegelund.

Att starta ett nytt modevarumärke precis innan en världsomfattande pandemi bryter ut kan tyckas som en ovanligt stor utmaning.

– Ja, vi har stött på en del problem under året, framför allt vad gäller logistiken när det tog längre tid än normalt att få tyger och kunna leverera produkterna. Men det löste sig till slut, säger Gustaf Hegelund.

Han fortsätter att berätta om de utmaningar som finns som nystartat modeföretag:

– Som modevarumärke finns det saker som måste lösas vad gäller logistik, produktion och ta fram varuprover med mera. Men sådant är mer grundläggande. Den absolut största utmaningen är att nå ut med varumärket och etablera företaget. Det är inte lätt när alla människor sitter konstant framför sina mobiler och andra företag producerar oerhört mycket content. Det spelar heller inte nödvändigtvis någon roll om du har en unik produkt med 100.000 följare eller redan är känd, eftersom när du publicerar innehåll online kanske algoritmerna ändå visar inläggen för bara 1000 följare. Därför är det väldigt viktigt att jobba stenhårt för att lyckas och ha kunskap om den digitala marknadsföringen. Framgång är inget som kommer gratis, berättar Gustaf Hegelund.

Under det inledande året har omsättningen för Grand Le Mar, trots pandemin, nått upp till 2,5 miljoner kronor. Ambitionen är att växa som företag och tanken är att utveckla webbshopen och utöka den digitala marknadsföringen.

– Vi har också planer på en nyemission under året för att få in kapital och kunna skala upp allting, men det återkommer vi till. Det kommer helt klart bli ett spännande år, avslutar Gustaf Hegelund.

Grand Le Mar är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, TEKO