Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Den svenska skofabriken som går mot strömmen

Den svenska skofabriken som går mot strömmen

Bilden: Varje slipper innebär 30 olika moment i tillverkningen hos Docksta Sko.Foto: Docksta Sko

Docksta Sko är en av få skofabriker som finns kvar i Sverige. Beläget mitt i världsarvet Höga Kusten, cirka 4 mil söder om Örnsköldsvik intill E4:an, så har företaget hittat en optimal kombination av tradition och innovation för att utvecklas. I våras blev sista delarna klara i ett generationsskifte och nu är skofabriken redo att växla upp.

– Vi håller fast vi vår oerhört populära hantverksmässiga tillverkning där allt görs för hand och varje sko är unik. Men vi har samtidigt tillfört kunskap om den digitala närvaron och varumärket, säger Lisa Edin, delägare och vd på Docksta Sko.

Docksta Sko ägs numera av Lisa Edin och maken Andreas. Under våren lämnade Stefan Königson sista delen i sitt ägande i bolaget. Ägarskiftet har skett stegvis under fyra år där Lisa och Andreas har klivit in mer och mer i företaget och Stefan trappat ner.

– Överlappningen har gjort att vi har kunnat få en bra struktur på verksamheten. Vi har hittat bra synergieffekter mellan Docksta sko och vårt dotterbolag som är en digital webb- och reklambyrå vilket har varit avgörande för utvecklingen av försäljningen och kommunikationen, säger Lisa Edin.

Värdefullt varumärke

Docksta Sko har en spännande historia som tog sin början när Stefan Königsons farfar Ivar Königson grundade Bjästa skofabrik 1923 tillsammans med Jacob Wedin. 1947 köpte de Docksta handelsbod dit också hela verksamheten flyttades och företaget bytte namn till Docksta Skofabrik. Under nästkommande tioårsperiod ökade både produktionen och personalstyrkan. Produkterna utgjordes av de klassiska slippers Patrik och Gunilla samt grövre skor där försäljningen skedde till grossister eller andra typer av inköpare.

I dag sker 80 procent av försäljningen via egna kanaler, det vill säga den egna hemsidan och fabriksbutiken i Docksta. Resterande 20 procent säljs via återförsäljare.

– Tidigare var det tvärtom där 80 procent av omsättningen såldes via återförsäljare. Men det är tack vare tillgången till den digitala kunskapen som har gjort skiftet möjligt, annars hade det varit betydligt svårare, säger Lisa Edin.

Återförsäljarna finns främst i Sverige, med Finland och Åland som övriga marknader. Antalet återförsäljare ligger numera på cirka 120.

– Vi har medvetet gjort en förändring vad gäller våra återförsäljare på senare tid. Alla våra kunder är viktiga, men vi vill jobba med de som vet värdet av Docksta Sko. Därför kommer vi aldrig att sälja ut produkterna på rea. Vi kan addera andra värden istället som fri frakt, lädersmorning eller sockor på köpet. Det är inte hållbart att rea ut företaget, berättar Lisa Edin.

Docksta Sko vet vikten av att vårda varumärket. Foto: Docksta Sko

Uppskattat med svensk produktion

Omställningen till att själva ha kontrollen över merparten av försäljningen och varumärket ser hon som viktigt för utvecklingen av Docksta Sko.

– Tidigare gjorde vi även en hel del legotillverkning. Det har vi slutat med och tillverkar enbart under vårt eget varumärke i dag. Vi känner att varumärket är det största värdet vi har i verksamheten, säger Lisa Edin.

Den typiska målgruppen hos Docksta Sko är kvalitetsmedvetna barnfamiljer från storstadsregioner som är mån om miljön och hållbarhet. Bland kunderna finns också köpstarka människor i 50–60 årsåldern.

– Den kundgrupp som ökar mest hos oss är dock yngre människor i åldern 25–35 där våra produkter har blivit något av en modern klassiker vilket är fantastiskt kul. Gemensamt för alla våra kunder är att de vill handla kvalitet och riktigt bra grejer. De tycker också det är värt att lägga en extra slant för att köpa något som är tillverkat i Sverige. Dessutom kan de få se hur produkterna kommer till, berättar Lisa Edin.

Den hantverksmässiga tillverkningen ger hög kvalitet och optimal passform. Foto: Anna Olsson, TEKO.

Hög kvalitet och optimal passform

Tillverkningen av en sko hos Docksta sker i många olika steg. Det börjar med stansning av ovanläder och sulmaterialet. Lädret bearbetas sedan i flera omgångar för att få rätt tjocklek. Här sker även prägling av läder och sulor samt även ruggning eller annan behandling av sulorna. Därefter påbörjas nåtlingen av alla delar, det vill säga att sy ihop delarna. Det sker genom kraftfulla symaskiner som klarar det tjocka lädret.

När sedan överdelen till skon är klar så påbörjas arbetet med bottenpartiet där rätt läster väljs ut, sulorna skjuts fast på lästerna med hjälp av en spikmaskin och en pinningmaskin häftar ovanlädret i sulan. Efter dessa moment så skärs ovanlädret rent så det följer sulans form och med hjälp av en avlappare syr personalen med en grov tråd ett kantband som håller ihop ovanlädret med sulan. Slutligen monteras korkklackar och bottensulor där sulorna ska slipas och fräsas innan avsyning, putsning, inlägg för fotvalv och hällapp sker. Allt avslutas med en sista kvalitetskontroll av produkterna innan de packas i kartonger för leverans.

– Varje slipper innebär 30 olika moment. Så det är mycket handpåläggning för varje produkt där vi är extremt noga för att uppnå den kvalitet vi vill ha. Då får vi också en hållbarhet och passform som är något alldeles extra. Oftast i dag på sandaler och andra produkter så limmas och klistras komponenterna ihop. Vi gör inte så eftersom vi vet att kvaliteten blir en helt annan med vårt produktionstänk. Det är sällan vi får tillbaka skor som släpper i ovanlädret, berättar Lisa Edin.

Alla produkter kontrolleras i detalj. Foto: Docksta Sko. 

Noga utvalda material

Inte bara tillverkningen håller högsta kvalitet. Även materialet är noga utvalt för att passa Dockstas produkter. Merparten av det vegetabiliskt garvade lädret kommer från Tärnsjö Garveri i Uppland. Det innebär att garvningsprocessen genomförs med barkextrakt istället för kemikalier som till exempel krom. Företaget köper även en del läder från garverier i Italien, Spanien och Holland som också håller hög kvalitet. Vad gäller Dockstas slippers i tyg så samarbetar företaget med Växbo Lin och Jobs Handtryck.

– Vi försöker göra så gott vi kan inom alla delar i verksamheten: produktion, material, frakter och allting. Vi är inte bäst och har ingen stor forskningsavdelning som kan ta fram de senaste materialen, men vi försöker varje dag att göra saker och ting lite bättre, inte minst på hållbarhetsområdet. Det är viktigt att du som företag i alla fall har en vision och en vilja, säger Lisa Edin.

Högklassiga produkter redo att levereras till kunder. Foto: Docksta Sko

Mångfald ger möjligheter

Omsättningen har stadigt ökat för varje år sedan Lisa och Andreas kom in i företaget för fyra år sedan. Då låg omsättningen på 4,5–5 miljoner kronor. För 2019 kommer omsättningen att landa på cirka 7,5 miljoner kronor.

– Vi har haft en ganska blyg tillväxt, men nu har vi satsat och anställt två personer innan sommaren. Det gör att vi nu har ett team och en maskinpark som är optimal och perfekt för att växa mer, säger Lisa Edin.

Personalen hos Docksta Sko är minst sagt mångfacetterad. Efter att flera personer gick i pension när Lisa och Andreas tog över så har det varit ett gediget arbete att hitta nya duktiga människor. I dag arbetar 8 personer i företaget.

– 50 procent av vårt gäng är utlandsfödda. Vi har hittat skomakare från Syrien och sedan har vi några killar från Moldavien som har jobbat i några år. De var utbildade när de kom till oss och hade jobbat på skofabriker under många års tid och var väldigt duktiga. Det har varit vår framgång till att lösa generationsskiftet. Två gånger i veckan erbjuder vi också utbildning i svenska språket för personalen så det känns riktigt bra. Nu är vi redo att ta nästa steg. Tidigare har vi inte fått fram rätt mängd produkter för att kunna sälja. Men nu har vi stärkt upp marknads- och säljavdelningen och de har redan kommit igång bra. Målet är att nå 10 miljoner i omsättning under nästa år, säger Lisa Edin

Lanseringen av inredningsprodukter blev en succé. Foto: Docksta Sko.

Lanserar inredningsprodukter

En av de senaste nyheterna hos Docksta Sko är lansering av en inredningskollektion i form av läderkuddar och bordstabletter. Något som växte fram utifrån spillmaterialet i produktionen.

– Vi behövde göra något av materialet som blev över och det blev ett så stort intresse för produkterna så vi köpte in extra material vilket var väldigt oväntat. Vi syr också innekuddarna själva och stoppar dem. Kollektionen har gjort att vi har fått nya kunder och förfrågningar och så har vi synts i inredningstidningar som Elle Decoration och Plaza Interiör. Så det har varit enbart positivt, avslutar Lisa Edin.

Docksta Sko är medlem i TEKO