Comfydence siktar på revolution – lanserar trygga och snygga trosor

Comfydence siktar på revolution – lanserar trygga och snygga trosor

Bilden: Anna Hellström och Linda Stoltzhammar, grundare av Comfydence Foto: Comfydence

”Vi vill göra livet bättre och enklare för kvinnor varje dag

Nystartade företaget Comfydence lanserar en textilinnovation som ska göra livet enklare, bekvämare och snyggare för många kvinnor. Det handlar om väldesignade trosor med fuktspärr. De liknar vanliga underkläder, men det inbyggda skyddet håller användaren torr vid mens, svett och inkontinens.

– Vi är övertygande att vår produkt har möjlighet att revolutionera branschen. Det finns liknande produkter internationellt, men de flesta är inte särskilt tilltalande vad gäller design eller materialval. Vi vill att kvinnor ska kunna känna sig mer bekväma och självsäkra och därför har vi utvecklat helt nya typer av trosor som är snygga, skyddar och som dessutom kommer i en helt unik förpackning, säger Anna Hellström, delägare och medgrundare av Comfydence.

Comfydence startades 2020 av Anna Hellström och Linda Stoltzhammar. De båda har mångårig erfarenhet av produktutveckling, marknadsföring och försäljning inom konsumentvaror, bland annat som kollegor på Semper Sverige.

Idén att lansera Comfydence växte fram när de hittade ”period panties” på Amazon. Nyfikenheten väcktes och Anna & Linda började undersöka fenomenet.

– När vi upptäckte period panties blev vi väldigt förvånade. Vi hade aldrig hört talas om dem, men det fanns många kvinnor världen över som hade testat. Det verkade så enormt praktiskt, skönt och hållbart med absorberande trosor. Vi såg möjligheten att uppgradera mens-trosor till snygga och sköna, istället för att vara de sämsta trosorna man äger.

Comfydence trosor är både snygga och trygga. Materialet närmast kroppen är ekologisk bomull. Sedan är det olika absorberande material beroende på modell. Slutligen är det ett fuktskyddande lager av polyester

Uppfyller ett verkligt behov

Till en början blev de två entreprenörerna tveksamma till om period panties verkligen fungerade. De beställde hem ett stort antal prover som sedan fysiskt testats och analyserats på alla sätt och vis. De hittade heller inte några motsvarande produkter på den nordiska marknaden.

– Vi såg potentialen och utvecklade därefter egna produktmodeller som kombinerade det bästa ur testade produkter. Vi har varit väldigt noga med material och design, säger de båda.

Anna Hellström berättar mer om varför de fastnade för just den typen av produkt:

– Produkten är hållbar, uppfyller ett verkligt behov och framför allt finns det en stor möjlighet att göra skillnad för många människor. Vi vill inte bara sälja utan göra nytta med vårt företag och våra produkter, säger hon.

Även om period panties finns på andra marknader utanför Norden så ser Comfydence möjlighet att expandera.

– Det finns luckor att fylla att fylla både vad gäller modeller, funktion och design. Men även förpackningsmässigt där vi kommer att vara helt unika, säger Linda Stoltzhammar.

Snygg och smart förpackning

Produkterna från Comfydence förpackas i en snyggt designad påse i samma fuktspärrande material som finns i trosans gren. Påsen ger trosorna en unik identitet, men fyller också en smart funktion.

– När du ska ut på stan så kan du enkelt ta med dig påsen med trosorna, eller lägga trosorna i påsen när du inte använder dem och kan enkelt hålla dem separerade från dina vanliga underkläder. Det är också bra att konsumenten får känna på materialet som finns inuti trosan, så de förstår vad produkten innehåller, förklarar Linda Stoltzhammar.

Den smarta förpackningen från Comfydence

Skonsamma material närmast kroppen

Det märks tydligt när Anna och Linda pratar att de har lång erfarenhet inom produktutveckling. Tankarna om alla möjliga behov och situationer har vävts in i produkten.

– Det handlar både om design och funktion, men även hållbarhet och hälsa. Våra produkter är gjorda av omtänksamma material närmast kroppen, nämligen ekologisk bomull som är certifierad och giftfri. Det känns som en självklarhet när det handlar om kroppsnära produkter, säger de båda.

De förklarar samtidigt att det idag inte finns något krav på innehållsdeklaration för till exempel vanliga engångsprodukter som mens- eller inkontinensskydd.

– Det är väldigt lätt att tro att lagstiftningen är strikt kring märkning av mensskydd, men så är det inte. Vi vill vara helt transparenta kring vad produkterna innehåller och tycker att man som konsument har rätt att veta det.

– I våra produkter finns det inga konstigheter. Närmast kroppen har vi som sagt ekologisk bomull som är certifierad, giftfri och odlad på ett schysst sätt. Sedan är det olika absorberande material beroende på modell. Slutligen är det ett fuktskyddande lager av polyester, som påminner om materialet i regnkläder, förklarar Anna Hellström.

Comfydence trosor lanseras i tre olika absorptionsnivåer. De olika nivåerna passar för kvinnors olika behov. Nivåerna kommuniceras genom antal droppar på förpackningen.

De båda grundarna tror att Comfydence har potential att revolutionera marknaden

Stor potential

Grundarna till Comfydence tror det finns en stor potential för produkterna och är förvånade att produkttypen inte redan lanserats på bred front.

– Målgruppen är stor. I stort sett alla kvinnor har mens, de svettas och kissläckage/inkontinens drabbar ungefär 50 % av alla kvinnor någon gång under livet. När jag provade absorberande trosor undrade jag varför jag inte upptäckt dem tidigare, säger Linda.

– Vi har frågat runt i vår bekantskapskrets och även besökt underklädesbutiker för att få ett så bra underlag som möjligt för vår lansering. Vad finns och vad finns inte? Det var ganska knapphändig kunskap inom det här området i butikerna. Det visar att marknaden verkligen har varit underutvecklad, säger Linda Stoltzhammar.

Anna betonar att Comfydence trosor inte är en medicinsk produkt, utan ett alternativ som hjälper att hantera helt naturliga kroppsfunktioner.

– Det är viktigt för oss att det inte ses som en sjukhusprodukt, utan som något som alla har nytta av i vardagen, säger hon.

Kategoribrytande innovation

Produkterna lanseras med start omgående under december månad på företagets egen hemsida, och därefter väntar de båda med spänning på fortsättningen.

– Pandemin har gett oss tid att utveckla produkterna och vår affärsplan på ett bra sätt. Till exempel finns det inga fysiska mässor att åka till, men det har inte hindrat oss. Det har också gjort att vi fått jobba digitalt tillsammans med våra leverantörer och tillverkare istället för att resa runt till samtliga vilket har reducerat startkostnaderna, säger de båda.

Att Comfydence produkter kommer att ersätta alla engångsprodukter på marknaden är inte troligt, men det är fullt möjligt att minska på användningen av dem. Exempelvis vid tillfällen då de enbart använts i trygghetssyfte – utan att funktionen egentligen använts (man vet oftast att mensen ska komma, men inte exakt i vilken stund – det gör att man använder skydd i onödan). Comfydence trosor fungerar perfekt vid sådana tillfällen och man kan lätt tvätta & använda igen.

– Vi hoppas och vill att kvinnor ska välja det skydd som passar dem bäst. Det kan vara en kombination av engångsprodukter och våra trosor om man vill känna sig extra säker. Våra mest absorberande modeller kan ersätta de flesta engångsprodukter och är ett smart sätt att minska på sopberget. Om 150 000 kvinnor bär våra trosor en dag per menscykel. Och Comfydence-trosan ersätter tre bindor, trosskydd eller tamponger den dagen. Det blir en minskning av 5,4 miljoner engångsartiklar på bara ett år. En kvinna har för övrigt mens under sammanlagt 7 år av sitt liv, så motivationen att utveckla vidare är stor, säger de och fortsätter:

– Vår produkt är också kategoribrytande som kan finnas till försäljning hos allt från underklädes- och modeavdelningar till sportkedjor och gym.

Stöttar flickor i hela världen

Comfydence har också inlett ett samarbete med den internationella och oberoende organisationen Wateraid. 10 kronor per såld trosa kommer att skänkas till organisationen som bland annat bekämpar mensfattigdom i världen samt jobbar för att förändra människors liv genom att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen.

– Det känns väldigt bra att stötta flickor över hela världen genom Wateraid och tillsammans med våra kunder. Behovet är så oerhört stort och kan vi hjälpa till på något sätt så känns det självklart att göra det, säger Anna Hellström.

Nu väntar en spännande tid för de båda nyblivna entreprenörerna.

– Vi ser Norden som en bra marknad att lansera Comfydence. Här är konsumenter oftast snabba att upptäcka innovationer och framför allt produkter och tjänster som gör livet bättre. Och det lovar vi att våra produkter gör utan tvekan, avslutar de båda.

Comfydence är medlem i TEKO


Text: Henrik Eriksson, TEKO