Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Woolpower släpper loss kraften i svensk textilindustri

Woolpower släpper loss kraften i svensk textilindustri

Woolpower tillverkar värmande underställ, sockor, förstärkningsplagg och accessoarer som exporteras över hela världen. Företaget med cirka 100 anställda och tillverkning på plats i Östersund bevisar att det är fullt möjligt med lönsam textilindustri och klädproduktion i Sverige.

– Det är fullt tryck i produktionen och det är ju riktigt kul. Så det gäller att vi optimerar produktionen. Men det är också då vi utvecklas och blir bättre som företag, berättar Ulrika Rogeman, produkt- och kvalitetsansvarig.

Woolpower grundades 1969 som KF-ägda Vinetta och tillverkade främst nylonstrumpbyxor. Något år senare utvecklades Ullfrotté original i samarbete med Försvaret – ett material som är varmt, hållbart och lättskött. Än i dag är ullfrottén basen i försäljningsframgångarna hos Woolpower. Hemligheten finns i öglorna på insidan av plaggen, enligt Ulrika Rogeman.

– Hela konstruktionen är egentligen gjord för att vara så funktionell och värmande som möjligt. Det löser vi genom att binda så mycket luft som möjligt i plagget, för det är från luften som man får isolering. Det börjar såklart med ullfibern som i sig binder luft tack vare sin krusighet. Vi ser till att behålla den effekten genom att tvinna garnet löst. Sedan har vi öglorna på insidan som också binder luft, och den effekten blir som bäst när vi stickar så löst som vi gör, säger hon.

I företagets sortiment finns allt från underställ, värmande tröjor och sockor till accessoarer såsom pannband, mössor, handledsvärmare och vantar. Att tillverkningen sker i Sverige är inte det enda som skiljer Woolpower från många av konkurrenterna. Även sättet de tillverkar plaggen på är speciellt.

– Vi försöker minimera antalet sömmar på våra plagg, eftersom vi vet att det oftast är just sömmen som går sönder först. Allt vi gör är därför tubstickat. Normalt sett har tröjor och byxor sömmar i sidan, men vi har en tub så det finns inga sömmar längs sidorna. Vår princip är att ha så få sömmar som möjligt på våra ullfrottéprodukter. Nackdelen är att vi behöver fler maskiner eftersom det krävs i stort sett en maskin för varje storlek, berättar Ulrika Rogeman.

Plötsligt avbryts vårt samtal av produktionspersonalen. En kollega till Ulrika behöver fråga något om kvaliteten i tillverkningen. Fördelen med att ha tillverkningen på samma plats som huvudkontoret kan inte bli tydligare.

– Det är ju väldigt smidigt att ha produktionen så nära. Allt blir enklare och mer effektivt. Men den främsta fördelen med vår produktion ur ett kvalitetsperspektiv är att vi äger så stor del av produktionskedjan, vi har själva koll på kvaliteten från garn till färdigt plagg. En annan fördel är att vi bara tillverkar Woolpower vilket gör oss till experter på just det. Ytterligare aspekter till varför vi håller en hög kvalitet är att vi inte arbetar med ackordslöner och att vi har en fabriksbutik för andrasortering, det finns alltså inget ekonomiskt krav på att godkänna plagg med osäker kvalitet utan vi har en kanal för att sälja det, förklarar Ulrika Rogeman.

Nästa fördel med Woolpowers produktionsupplägg är kopplat till arbetsmiljön.

– För Woolpower är det självklart att de som tillverkar kläderna lever under samma förhållanden som de som köper kläderna. Tyvärr är inte det en självklarhet i textilindustrin. Men genom att äga så stor del av produktionskedjan själva så har vi möjlighet att kontrollera att så är fallet, berättar Ulrika Rogeman.

Delaktighet och transparens i arbetet

På vägen ut i fabriken stannar vi till vid en vägg som visar hur Woolpower arbetar internt. Här syns en bild på ägarna Daniel och Adam Brånby som tillsammans med sin pappa Gabriel lade grunden till företagets fokus på att vara ett tillverkande företag med ansvar. Här finns också bilder på alla anställda samt koppling till företagets grundvärderingar: Långsiktighet, Pålitlighet, Stolthet, Mänsklighet, Självständighet och Lärande.

På väggen är dessutom varje avdelning symboliserat med färger kopplat till ansvarsområde med en arbetsbeskrivning. Allt från säljare och sömmerska till inköpare och vd. Till varje avdelning och anställd finns också en årscykel som visar produktionen och de återkommande momenten i beställningar och projekt. Här kan du som anställd dessutom följa utvecklingen för företaget jämfört med föregående år. Allt är transparent och öppet för alla anställda.

– Det handlar om att synliggöra alla som jobbar här och skapa delaktighet genom att vara transparenta och öppna med vad vi gör. Grundvärderingarna är en del av det dagliga arbetet – om du som anställd agerar utifrån dessa så vet du att du gör rätt, fortsätter Ulrika Rogeman.

Varje morgon startas med ett möte vid personalväggen då en person från varje produktionslinje är närvarande.

– Vi går igenom om något speciellt är på gång, om någon maskin krånglar eller om det finns andra saker som behöver åtgärdas. Det är ett effektivt sätt att ha koll på vad som händer helt enkelt, berättar Ulrika Rogeman.

Varje sömmerska hos Woolpower är sin egen kontrollant. Foto: Gösta Fries.

Sömmerskans namn – ett kvitto på kvalitet

Woolpower har haft en stark utveckling och har i dagsläget cirka 100 anställda. Under 2016 landade omsättningen på cirka 100 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2015 då omsättningen var 85 miljoner kronor. Exportandelen ligger på 60 procent där Tyskland är den största marknaden efter Sverige. Övriga marknader är Japan, Sydkorea, USA och Kanada samt övriga Europa. Cirka 20 procent av omsättningen genereras från upphandlingar av olika slag, bland annat till aktörer inom försvaret. 40 procent av försäljningen härrör till professionella användare som behöver varma och hållbara kläder i sin yrkesroll. Resterande 40 procent är försäljning med inriktning mot friluftsliv.

Vi går vidare ut i de moderna fabrikslokalerna. Här syns ett stort antal stickmaskiner som snurrar för fullt. I lokalerna samlas även formpressar, tvättmaskiner, torkanläggningar, stansning och andra moment som behövs för att göra i ordning materialen. När alla delar är redo att färdigställas transporteras de vidare till sömmerskorna som tar över hela ansvaret för varje enskild produkt. Totalt finns nio produktionslinjer som ansvarar för olika moment i produktionen.

– Varje sömmerska flyttar med plaggen mellan maskinerna och är sin egen kontrollant. Det är alltså samma person som syr alla sömmarna. Sömmerskan sätter också sitt namn i plaggen som en slutlig kvalitetssignering. Oftast är det ju tvärtom i textilproduktion, att sömmerskorna sitter vid samma maskin och syr samma söm dag efter dag, berättar Ulrika Rogeman.

En viktig del av produktionen och Woolpowers hållbarhetsarbete är att ta vara på produktionsspillet. Av spillet tillverkas värmande sulor och sittdynor av filtmaterial.

– Det är resultatet av ett samarbete med en student på Mittuniversitetet och det är kul att vi kan göra något riktigt bra av det som blir över i produktionen, fortsätter hon.

Woolpowers sömnadsskola skapar framtidens medarbetare

Utöver de nio produktionslinjerna finns även en övningslinje där personer inom sömnadsskolan får öva sina färdigheter. Utbildningen är ett unikt samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi står för lärare och maskiner och Arbetsförmedlingen för lönen till de sex personerna. Tanken är att eleverna ska lära sig sömnad från grunden med mönsterkonstruktion, fiberlära och så vidare. Det gör att de kan arbeta i princip på vilket företag som helst med sömnad. Skolan pågår i sex månader och vår målsättning är förstås att vi ska ha behov av att anställa dem. Faktum är att vi har precis avslutat första omgången nu och samtliga anställdes, berättar Ulrika Rogeman.

Det är lätt att slås av hur målmedvetet Woolpower arbetar. Alla anställda verkar veta vad det handlar om och vart företaget är på väg. Men hur är det egentligen möjligt att ha allting på plats i Sverige fortfarande?

– Det är en utmaning med svensk produktion. Vi har till exempel en extremt slimmad administration. Ett exempel är att jag ansvarar för design, produktutveckling, strategiskt inköp, miljö och kvalitet. Det kan man jämföra med ett normalt outdoorföretag som snarare har en person på varje post. Men det fungerar genom att jag planerar arbetet ordentligt och får hjälp av alla duktiga kollegor i produktionen. Men det är ju jättekul att kunderna uppskattar våra produkter och handlar av oss, det är ju det som gör att det är möjligt i slutändan, avslutar Ulrika Rogeman.

Woolpower är medlem i TEKO