Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

Textila bandtillverkaren från Kumla går bättre än någonsin

Textila bandtillverkaren från Kumla går bättre än någonsin

Bilden: Johan Lindmark, vd på AB Bandindustri, framför en del av företagets imponerande fabriksgolvFoto: TEKO

Företaget AB Bandindustri (Bandi) i Kumla utvecklar och tillverkar textila bandprodukter och lösningar till kunder över hela världen. Verksamheten går bättre än någonsin. Allting startade för snart 80 år sedan och bakgrunden till hur företaget byggdes upp är minst sagt fascinerande.

– Fabriken här i Kumla byggdes på 40-talet. Dessförinnan hade min farfar och farfarsfar en lädergrossistverksamhet i Örebro där de hade skosnören som produkt. Sedan kom kriget och den tyska fabriken som de köpte skosnören från konfiskerades. Det var judar som drev fabriken. Då hjälpte min farfar och gammelfarfar mannen som hade fabriken i Tyskland, Alfred Ortweiler, att komma till Sverige. Han hjälpte sedan till att starta upp Bandi och vi gick från att vara grossister till att bli en fabrik och tillverkare av skosnören, berättar Johan Lindmark, vd på Bandi.

En viktig del i uppstarten av Bandi kan härledas till Sveriges skoindustri som har haft stor betydelse för Kumlas utveckling. Under 1938 fanns inte mindre än hälften av Sveriges skoindustri i Örebro Län med 122 skofabriker, mycket tack vare regionens utvecklade organisation för handel för både produkter och råvaror.

I dag är skosnören enbart en del av Bandis omfattande verksamhet. Företaget utvecklar och tillverkar produkter inom ett stort antal branscher, till exempel fordonsindustrin, kabelindustrin, sport och fritid, skoindustrin, arbetskläder, möbelindustrin, militär, sjukvård och rehab samt reklam- och maskinindustrin. Det breda omfånget av branscher som Bandi levererar till är en trygg tillgång för företaget.

– Om det är ner i en bransch så är det oftast upp i en annan. Dessutom har vi både konsument- och industriprodukter. Så när det är lågkonjunktur i industrin så brukar det vara bättre fart i konsumtionsledet. Just nu är vi inne i en fas där vi ser stor kraft i våra industriprodukter och det var några år sedan sist. Det har varit våra skotillbehör som har varit loket i försäljningen under många år. Så det är kul att industriprodukterna kommer starkt nu där prisjakten har stagnerat, säger Johan Lindmark.

Höga krav är Bandis styrka

Bandi har en omfattande maskinpark med drygt 70 vävstolar och 160 flätmaskiner. I lokalerna inryms även flera specialmaskiner för förädling, konfektionering, skotillbehörstillverkning och konsumentförpackning. Här finns också ett eget färgeri vilket gör att företaget kan erbjuda många alternativ till kunderna. Det ställs höga krav på Bandis produkter, till exempel hållfasthetskrav inom rehabilitering där banden används i patientlyftar. Bandi har ett eget labb för tester av hållfasthet och liknande och bygger även egna maskiner för testning vid behov.

– Det är höga krav och diverse efterbehandlingar på banden och i dag finns våra speciella kunskaper inom kvalitet, service och leveranstid och mindre serier. Kunderna inser också att det kostar lite extra för att få den service, kvalitet och trygghet som vi levererar, säger Johan Lindmark.

Bandi har gjort djupdykningar inom några branscher och en av dem är transportband för vik- och mangelmaskiner till industriella tvätterier

– Inom det segmentet är vi världsledande. Företag inser att de får så mycket på köpet om de får rätt kvalitet från början, det är dyrt att misslyckas. Våra produkter är ju ofta del i en större produkt och om bandet gör att deras produkt fungerar så slipper de vidare kvalitetsproblem. Kvaliteten är vår styrka, vi gör saker som håller hög kvalitet och det förstår allt fler, berättar Johan Lindmark.

Han uppskattar att 85-90 procent av uppdragen är kundanpassade lösningar, något som naturligtvis är positivt ur lagersynpunkt. Några exempel på kunder är Babybjörn, tälttillverkaren Hilleberg samt det kända designföretaget Bruno Matsson där Bandi levererar sadeljorden till stolarna. Totalt arbetar 85 anställda i Bandi-koncernen. Merparten av försäljningen sker från Kumla vilket ställer speciella krav på personalen.

– Vi har anpassat försäljningsavdelningen så de kan hantera alla typer av kunder över hela världen. Det ska inte spela någon roll om kunden ringer från Södertälje eller San Diego. Vår personal har språkkunskaper så att det fungerar. Vi har så komplexa produkter och kunder så det går inte att jobba med agenter eller återförsäljare som sitter någon annanstans. Våra säljare är så kunniga i dag och har jobbat här i flera år, berättar Johan Lindmark.

Närheten till kunderna en stor tillgång

Konkurrensen i Norden består oftast i form av agenter som använder fabriker i södra Europa. Men enligt Johan Lindmark finns tydliga fördelar med att ha tillverkning i Kumla och Sverige

– Vi finns närmare marknaden och det gör att vi kan kundanpassa banden och ha kortare leveranstider. Det känns också som att alla konkurrenter har gått lite olika vägar och hittat segment att djupdyka i. Vi tackar hellre nej till affärer än att matcha ett alldeles för lågt pris, säger han.

Bandi mottog Exportpriset för Mälardalen 2014. I dag ligger fokus på att öka exporten ytterligare från nuvarande nivå på cirka 50 procent. Företaget finns närvarande på de flesta platser i världen förutom Ryssland och Australien. Dotterbolaget Goodstep köptes 2007 och är en naturlig del av koncernen som ledande grossist i Skandinavien på skotillbehör. Företaget har haft en fin utveckling med dotterbolag i både Danmark och Norge.

ICA är en av Goodsteps största kunder. Företaget levererar till cirka 85 ICA Maxi-butiker runt om i landet. Från och med januari 2017 har Goodstep fått förtroendet att leverera till hela ICA vilket öppnar för möjligheten att få cirka 2100 nya ICA-butiker som kunder.

– Vad gäller ICA så har vi satsat en hel del på dagligvaruhandeln eftersom vi ser att de mindre skobutikerna har det tufft och vissa blir tvungna att lägga ner, säger Johan Lindmark.

Utvecklingen för Bandi-koncernen är klart positiv. Enligt Johan Lindmark ser siffrorna ut att hamna på cirka 135 miljoner kronor i omsättning för räkenskapsåret 2016.

– Det är en uppgång med tio miljoner sedan finanskrisen 2009/2010. Samtidigt är också lönsamheten okej. Det är ju många som blir förvånade att vi fortfarande kan ha kvar en sådan omfattande tillverkning här i Kumla. Det beror på att vi har jobbat under många år och kunderna har lärt sig att våra band håller, de vågar inte chansa. Har de specificerat oss i ordern så är det också förknippat med ett antal tester på banden. Ska de göra om testerna på ett annat band så kostar det mycket pengar. Nu sitter de tryggt när de väljer Bandi och det känns kul, avslutar Johan Lindmark.

Bandi är medlem i TEKO