Hej!

Vår nya webbplats är lanserad och vi hoppas att du kommer uppskatta den.
Du som redan är medlem behöver registrera ditt konto i den nya plattformen för att kunna logga in och ta del av våra medlemsförmåner.

Har du redan fått den här informationen och skapat ditt nya konto loggar du förstås in som vanligt.

Med vänliga hälsningar, TEKO

Registrera ditt konto

30 år som vd i modebranschens tjänst – möt Hans Davidson från Eton

30 år som vd i modebranschens tjänst – möt Hans Davidson från Eton

Hans Davidson har varit vd på Eton i 30 år. Nu lämnar han över ledarskapet till David Thörewik från modeföretaget Weekday. När Hans tog över som vd 1998 så omsatte Eton 92 miljoner kronor. Under 2018 passerade Eton 900 miljoner kronor och för 2019 är målet drygt 1 miljard kronor. En imponerande utveckling i en bransch som genomgått stora förändringar de senaste 1020 åren.  

– Det viktigaste för våra framgångar är människorna. Vi har viktiga relationer till kunder och leverantörer och därför är det oerhört viktigt med rätt människor på företaget. Det är en bra grund att stå på. Sedan måste du som företag också vara anpassningsbar och flexibel, berättar Hans Davidson.

En annan viktig del i framgångarna hos Eton är transparens mellan de olika avdelningarna tillsammans med frihet i din yrkesroll, enligt Hans Davidson.

– Vi har inte varit rädda för förändringar och ser möjligheterna istället för problem. Då löser du uppgiften på ett bra sätt. Bolaget har många vd:ar skulle man kunna säga, säger han.

Inte heller det stora ägarbytet 2015, när EQT köpte Eton, påverkade företagskulturen på huvudkontoret i Gånghester.

– Nej, det var mer på strategisk nivå som förändringar skedde och det fungerar väldigt bra, säger Hans Davidson.

Hans Davidson, vd för Eton de senaste 30 åren. Foto: Eton. 

Nordamerika växer starkt

Under Hans Davidsons tid som vd på Eton har företaget gått från 53 anställda till cirka 300 personer i dag. Företaget sysselsätter ytterligare cirka 950 personer i de nio fabrikerna som Eton samarbetar med i Europa. Vidare finns Eton representerat på 49 marknader runt om i världen genom 1 500 återförsäljare. Dessutom har företaget egna flaggskeppsbutiker i Stockholm, Köpenhamn, London, Frankfurt, Moskva, Los Angeles och New York. Nordamerika är den enskilt största marknaden med cirka 40 procent av företagets omsättning. Det är också den marknad som växer kraftigt varje år.

Enligt Hans Davidson är det många olika faktorer som ligger bakom den starka utvecklingen på företaget. Han nämner avgörande och viktiga investeringar inom logistik, digitalisering och e-handel.

– Vi har investerat i ett nytt affärssystem och ett automatiskt robotsystem för vårt centrallager här i Gånghester. Sedan har vi byggt en del digitala verktyg som ska serva slutkonsumenten på ett bra sätt. Nu har konsumenterna tillgång till hela vårt lager var de än befinner sig. Tittar vi på expansionen i Nordamerika så är de stora varuhusen mycket längre fram vad gäller onlineförsäljning jämfört med Europa. Framför allt är de bättre på att ha koll på kundresan och hur vägen till köp ser ut. Handeln växer också enormt snabbt online. I dag är andelen försäljning online i de amerikanska varuhusen 30 procent, men varuhusen räknar att den siffran är 50 procent om några år, berättar han.

Det är viktigt att ligga i framkant vad gäller design. Hitta rätt tema för kollektionerna och kommunicera det på ett bra sätt, enligt Hans Davidson. Foto: Eton. 

Distribution nära konsumenten

I dag säljer Eton cirka 1,3 miljoner skjortor per år, men det skulle kunna vara mer. Enligt Hans Davidson har tillväxten inga givna gränser.

– Tittar du på jordens befolkning. Vi är inte ens i närheten av att sälja till 1 procent så där finns det inga begränsningar, säger han och skrattar.

En viktig del i Etons utveckling är logistiklösningarna där konsumenterna ställer krav på flexibilitet och snabba leveranser.

– Korta ledtider är förstås alltid bra, men det är också extremt viktigt att produkterna kan distribueras så nära slutkonsumenten som möjligt. Här har vi jobbat mycket med olika verktyg och system för att på bästa sätt möta konsumenternas behov. Men det handlar också om att få ner fraktkostnaderna och minska miljöpåverkan, berättar han.

Kvalitet och hållbarhet

Miljö- och hållbarhetsaspekten ser Hans Davidson som viktig i Etons fortsatta arbete. Det är något som alltid varit av stor betydelse i företaget.

– En av fördelarna med våra skjortor är att vi har 2 promille i reklamationer. Det innebär att produktens livslängd är extremt lång. Våra produkter säljs som second hand och kan bäras i generationer vilket är en tydlig hållbarhetsaspekt. Till exempel våra kragar, det spelar ingen roll hur många gånger du tvättar skjortan, kragen ser lika snygg ut ändå. Bara på kragen så arbetar 8 sömmerskor i 14 olika sömnadsmoment för att få den riktigt bra, det säger en del om hur vi arbetar, berättar Hans Davidson.

En Eton-skjorta består av 45 olika delar och 12 000 stygn. Tyget utvecklas tillsammans med ledande väverier i främst Schweiz och Italien. Resultatet blir en skjorta av högsta kvalitet som håller extremt länge. Att all produktion sker i Europa är också en fördel.

– Våra kunder finns i Europa och Nordamerika och då är närheten viktig för oss och vi har valt att hålla produktionen inom Europa, säger han.

Till hösten planerar Eton att lansera skjortor av ekologisk bomull. För utomstående kanske det låter som en självklarhet i dag där alltfler företag väljer miljövänligare alternativ. Men hos Eton används endast extra långfibrig bomull för att säkerställa kvaliteten och hållbarheten hos skjortorna. Till skillnad från merparten av dagens ekologiska bomull som är kortfibrig vilket ger sämre kvalitet. Men nu har Eton tillsammans med sina leverantörer äntligen lyckats skapa extra långfibrig bomull som är ekologisk.

– Vi blir en av de första i världen som tar fram Extra Long Staple bomullfiber som är ekologisk. Det lanserar vi under hösten. Vi jobbar också med andra typer av alternativa material och fibrer, så det är under ständig utveckling, säger han.

Hållbarhet och kvalitet har alltid varit viktigt för Eton. Med 2 promille i reklamationer blir produktens livslängd extra lång. Foto Eton.

Ständig innovation

Eton har genom alla år varit ett innovationsdrivet företag. Det syntes inte minst 1992 då företagets chefsdesigner Jan Borghardt, lanserade världens första strykfria skjorta Eton Etastar på varuhuset Harrods i London. Skjortan var en revolution i branschen och genom åren har tekniken förfinats till perfektion.

– Det är ju roligt med innovation och på materialsidan är vi ledande i världen vad gäller styrka och egenskaper. Där jobbar vi alltid nära våra leverantörer för att få till den absolut bästa finishen. Alla väverier och beredningspartners är dessutom certifierade enligt OEKO-TEX® Standard 100 och OEKO-TEX 1000 som är ett oberoende prov och certifieringssystem för textilier, berättar Hans Davidson.

Han nämner andra utvecklingsdelar som format företaget och varumärket Eton genom åren:

– Det är viktigt att ligga i framkant vad gäller design. Hitta rätt tema för kollektionerna och kommunicera det på ett bra sätt. Numera är ju den digitala delen extremt viktig där vi har många anställda för att utveckla de senaste lösningarna. Vi ser också att vårt skräddarsydda koncept, Custom Made, ökar både hos återförsäljarna och online vilket skapar lojalitet. När kunden hittar sitt mått hos oss och skjortor de gillar så återkommer de gärna, berättar han.

Framtidens företag måste förstå var de kan göra skillnad

Den enskilt största förändringen under de 30 år som Hans Davidson har varit vd är omställningen till det digitala landskapet.

– Innan digitaliseringen så skedde försäljningen till enskilda butiker i olika städer och orter. När e-handeln kom igång så öppnades en ocean av olika kanaler som du som företag måste finnas på. Helt enkelt för att konsumenterna kräver det. Det har varit en utmaning för oss när vi började sälja online, inte minst ur våra återförsäljares perspektiv. I dag förstår de på ett annat sätt att den digitala närvaron driver folk till butiken, berättar han.

Han berättar att 80 procent av konsumenterna först tittar online innan de köper något.

– Utmaningen hos butiken och aktörer inom retail handlar om att förstå och acceptera att marknaden är som den är. Vissa klagar och det hjälper ju inte. Som butik eller företag måste du titta på möjligheterna att göra skillnad. Se över din situation och genomför de förändringar som krävs. För oss på Eton så har vi byggt upp ett mycket bra fundament nu som kommer att fungera bra framöver för att öka volymmässigt och stärka varumärket, berättar han.

Nordamerika är den enskilt största marknaden med cirka 40 procent av Etons omsättning. Foto: Eton. 

Smidig övergång

Hans Davidson kommer inte släppa taget om familjeföretaget helt och hållet utan finnas kvar som senior advisor framöver. Något som enligt honom själv är en bra lösning:

– Det är mycket känslor förstås, framför allt de många människor som jag har jobbat ihop med under åren och som betytt mycket för mig. Samtidigt är det en verklighet att du blir äldre och det är bättre att lämna över när man är frisk och kan göra en bra överlämning. Jag kommer att finnas med för att övergången ska gå så smidigt som möjligt, främst vad gäller den kulturella biten, men också inom produkter och kvalitet, berättar han.

Och att efterträdaren David Thörewik från Weekday kommer att klara jobbet råder det inga tvivel om.

– Det känns oerhört bra. Han kommer från ett stort retailbolag med god kunskap om de digitala delarna. Vi delar också samma värderingar med en stor portion ödmjukhet och positiv attityd inför uppdraget vilket är viktigt. Dessutom har han förstås erfarenheten och kunskapen om branschen, avslutar Hans Davidson.

Eton är medlem i TEKO


Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO